Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Nowe dane gospodarcze z Polski
    1. Konsument wrócił do gry”, komentują analitycy 

      Sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,6% w ujęciu miesięcznym, nieznacznie poniżej oczekiwań rynkowych na poziomie 14,8%. Wcześniejsze dane z lutego wskazywały na spadek sprzedaży o 6%.

       

      sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 1sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 1

      Źródło: Macronext. 

      Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 0,6% w ujęciu rocznym. Dane okazały się dużo niższe od prognoz, które zakładały odczyt na poziomie 1,5%. Wcześniejsze dane również uplasowały się na poziomie 0,6%. 

       

      sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 2sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 2

      Źródło: Macronext. 

      Reklama

       

      Sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła natomiast o 0,3% w ujęciu rocznym. Rynek spodziewał się wzrostu na poziomie 0,3%. 

       

      sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 3sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 3

      Źródło: Macronext.

       

      Nowe dane gospodarcze z Polski

      Główny Urząd Statystyczny podał, że spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”:

      Reklama
      • pozostałe: (-12,2%);
      • żywność, napoje i wyroby tytoniowe: (-9,4%);
      • paliwa stałe, ciekłe i gazowe: (-0,1%). 

       

      Wzrost sprzedaży odnotowano natomiast w następujących grupach: 

      • pojazdy samochodowe, motocykle, części: (+18,4%);
      • meble, rtv, agd (+ 12,9%);
      • tekstylia, odzież, obuwie (+ 6,7%);
      • farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (+ 5,0%);
      • prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (+ 1,0%).

       

      „Na większy niż przed miesiącem spadek sprzedaży w grupie „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wpłynął m.in. termin Świąt Wielkanocnych, przypadających w 2024 roku na przełom marca i kwietnia, oraz większa liczba dni handlowych (dodatkowa niedziela handlowa) w marcu ub. roku”, czytamy w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego. 

      W marcu 2025 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 13,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8% do 9%, podał GUS. 

      Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23% przed rokiem do 27,2%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,1% do 17,9%).

      Reklama

      Spadek udziału wykazały natomiast jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, z 23,3% do 19,9%. 

       

      Tabela. Dynamika sprzedaży detalicznej (ceny stałe)

      sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 4sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 4

      Źródło: Główny Urząd Statystyczny. 

       

      Reklama

      Tabela. Dynamika i struktura sprzedaży detalicznej (ceny bieżące)

      sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 5sprzedaz detaliczna w polsce na minusie na wynikach marca ciazyl efekt swiat grafika numer 5

      Źródło: Główny Urząd Statystyczny. 

       

      Zobacz również: Pogorszenie w „budowlance”. Jest duże rozczarowanie

       

      Konsument wrócił do gry”, komentują analitycy 

      „Marcowa sprzedaż detaliczna na małym minusie (-0,3% r/r) zamiast na małym plusie (+0,4% r/r), ale akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi. W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ALE ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych. Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry”, stwierdzili analitycy banku Pekao

      Reklama

       

       

      „Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec – sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3% r/r. W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku”, przekazali ekonomiści

      mBank
      mBank S.A.
      812.4
      10.26 %
      Dywidendy
      1 dzień
      0 %
      1 tydzień
      -0.66 %
      1 miesiąc
      15.86 %
      6 miesięcy
      40.6 %
      Research.

       

       

      „Sprzedaż detaliczna spadła w marcu o 0,3% r/r (ING: -1,5%; konsensus: +0,5%). Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 roku większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni”, czytamy we wpisie analityków

      ING
      ING Bank Śląski S.A.
      305.0112
      -0.48 %
      Dywidendy
      1 dzień
      -2.24 %
      1 tydzień
      -1.29 %
      1 miesiąc
      4.1 %
      6 miesięcy
      17.76 %
      Economics Poland

      Reklama

       

       

      Zobacz również: Stopy procentowe jednak nie zostaną obniżone? Gospodarce grozi recesja


      Oliwia Róża Serwa

      Oliwia Róża Serwa

      Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Akademii Ignatianum w Krakowie. Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Laureatka XI edycji Nagrody Młodych Dziennikarzy im. Bartka Zdunka, wygrana za reportaż „Żyj dla mnie”. Wielokrotnie nagradzana stypendiami za wyniki w nauce i wyróżnieniami za działania społeczne.

      Redaktor FXMAG od 2024 roku. Specjalistka w sprawach polityki i historii USA. 


      Tematy

      sprzedaż detaliczna w Polsce usługi

      przemysł spożywczy

      ceny energii

      krajowa gospodarka

      sprzedaż detaliczna

      dane gospodarcze z Polski

      Polskagospodarkapolska gospodarkahandeltowary

      polityka krajowa

      koszty życia w Polsce

      konsumenci

      polscy konsumenci

      ceny żywności

      kiedy taniej w Polsce

      ceny w polsce

      sprzedaż detaliczna odczyt

      importwojna handlowa Produkt Krajowy Brutto gospodarka Polski ceny w sklepachcukierPMIsuma bilansowa aktywów
      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze
      Ewa

      24 dni temu

      Odpowiedz
      vote_img0
      vote_img0

      Stara ta na fotce :(

      Reklama
      Reklama