Sprzedaż detaliczna w Polsce na minusie. „Na wynikach marca ciążył efekt świąt”
Poznaliśmy nowe dane o sprzedaży detalicznej w Polsce. Analitycy znanego banku wskazują, że na słaby marcowy odczyt miały wpływ dwa istotne czynniki.

Poznaliśmy nowe dane o sprzedaży detalicznej w Polsce. Analitycy znanego banku wskazują, że na słaby marcowy odczyt miały wpływ dwa istotne czynniki.
Sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,6% w ujęciu miesięcznym, nieznacznie poniżej oczekiwań rynkowych na poziomie 14,8%. Wcześniejsze dane z lutego wskazywały na spadek sprzedaży o 6%.
Źródło: Macronext.
Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 0,6% w ujęciu rocznym. Dane okazały się dużo niższe od prognoz, które zakładały odczyt na poziomie 1,5%. Wcześniejsze dane również uplasowały się na poziomie 0,6%.
Źródło: Macronext.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła natomiast o 0,3% w ujęciu rocznym. Rynek spodziewał się wzrostu na poziomie 0,3%.
Źródło: Macronext.
Główny Urząd Statystyczny podał, że spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”:
Wzrost sprzedaży odnotowano natomiast w następujących grupach:
„Na większy niż przed miesiącem spadek sprzedaży w grupie „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wpłynął m.in. termin Świąt Wielkanocnych, przypadających w 2024 roku na przełom marca i kwietnia, oraz większa liczba dni handlowych (dodatkowa niedziela handlowa) w marcu ub. roku”, czytamy w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego.
W marcu 2025 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 13,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8% do 9%, podał GUS.
Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23% przed rokiem do 27,2%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,1% do 17,9%).
Spadek udziału wykazały natomiast jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, z 23,3% do 19,9%.
Tabela. Dynamika sprzedaży detalicznej (ceny stałe)
Źródło: Główny Urząd Statystyczny.
Tabela. Dynamika i struktura sprzedaży detalicznej (ceny bieżące)
Źródło: Główny Urząd Statystyczny.
Zobacz również: Pogorszenie w „budowlance”. Jest duże rozczarowanie
„Marcowa sprzedaż detaliczna na małym minusie (-0,3% r/r) zamiast na małym plusie (+0,4% r/r), ale akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi. W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ALE ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych. Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry”, stwierdzili analitycy banku Pekao.
„Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec – sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3% r/r. W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku”, przekazali ekonomiści
„Sprzedaż detaliczna spadła w marcu o 0,3% r/r (ING: -1,5%; konsensus: +0,5%). Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 roku większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni”, czytamy we wpisie analityków
Zobacz również: Stopy procentowe jednak nie zostaną obniżone? Gospodarce grozi recesja
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
24 dni temu
Stara ta na fotce :(