Mercedes - zysk netto w dół o 42,8% rdr
Przychody Mercedesa w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosły 33,2 mld euro i były niższe o 7,4% rok do roku. Zysk operacyjny spadł o 40,7% rdr, a zysk netto o 42,8% rdr osiągając poziom 1,73 mld euro.
Wykres: Wybrane rezultaty finansowe Grupy Mercedes-Benz w I kwartale 2025 roku.

Źródło: Mercedes, Business Wire.
Co więcej, niemiecki koncern stwierdził, że całorocznych wyników finansowych nie można „oszacować z niezbędnym poziomem pewności”. Mercedes powołuje się na obecną zmienność w kwestii taryf, środki łagodzące oraz potencjalne skutki bezpośrednie i pośrednie. W rezultacie, spółka zrezygnowała z przedstawienia prognoz rezultatów na 2025 rok.
„Zakładając, że obecna polityka handlowa utrzyma się, zyski przed odsetkami i opodatkowaniem oraz wolne przepływy pieniężne z działalności przemysłowej, a także skorygowane zwroty ze sprzedaży samochodów Mercedes-Benz [...], będą miały negatywny wpływ” - stwierdzili przedstawiciele Mercedesa w oświadczeniu.
Stellantis - przychody w dół o 14% rdr
Stellantis, który jest właścicielem marek takich jak m.in. Fiat, Chrysler czy Peugeot, odnotował w pierwszym kwartale 2025 roku przychody netto w wysokości 35,8 mld euro. To znaczny spadek, bo o 14% względem analogicznego okresu przed rokiem.
Koncern wycofał też przedstawiane wcześniej prognozy na 2025 rok. Powód? Niepewność związana z nowymi przepisami celnymi.
Usunięcie przewidywań zapewne oznacza, że spodziewane przez spółkę wyniki będą słabsze, niż do tej pory sądzono. Przedstawiciele Stellantis poinformowali, że firma jest „bardzo zaangażowana” w rozmowy z decydentami w sprawie polityki taryfowej. W oświadczeniu koncernu czytamy również, że podejmowane są działania w celu dostosowania planów produkcyjnych i zidentyfikowania możliwości lepszych kanałów zaopatrzenia.
Volvo - przychody mniejsze o 12% rdr
Szwedzkie Volvo będzie cięło koszty i porzuca swoje prognozy finansowe zarówno na ten, jak i następny rok. Podobnie jak w przypadku reszty branży, zasadniczym czynnikiem wymienianym przez spółkę są zmiany w globalnej polityce handlowej oraz wysokości ceł.
Volvo odnotowało zysk operacyjny w pierwszym kwartale w wysokości 1,9 miliarda koron szwedzkich. To o 60% mniej względem 4,7 miliarda
w odpowiadającym samym okresie rok temu.
Z kolei przychody spadły do 82,9 mld koron w pierwszym kwartale, z 93,9 mld koron w tym samym okresie 2024 roku, czyli o blisko 12%.
W rezultacie szwedzki producent samochodów ogłosił we wtorek plany wprowadzenia cięć kosztów w wysokości 18 miliardów koron szwedzkich (około 7 mld PLN). Firma poinformowała, że jej „plan działania w zakresie kosztów i gotówki” będzie obejmował redukcję inwestycji, a także zwolnienia w oddziałach Volvo na całym świecie.
Volvo Cars jest jedną z najbardziej narażonych firm na zmiany w celnej układance, bo jest własnością chińskiego Geely Holding. Nowy CEO, Hakan Samuelsson, stara się pogodzić współpracę z większościowym udziałowcem z Państwa Środka, balansując między cięciami kosztów i podtrzymaniem sprzedaży w USA.
„Widzimy, że w dłuższej perspektywie musimy oczywiście wrócić do jakiejś umowy handlowej z USA. W przeciwnym razie będzie to oczywiście bardzo trudne dla biznesu w USA” - stwierdził CEO Volvo Cars, Hakan Samuelsson.
Porsche - sprzedaż w Chinach zmalała o 40% w 2 lata
Niemieckie Porsche, które jest w większości własnością Grupy Volkswagen, odnotowało całą serię spadków kluczowych metryk finansowych. Zysk operacyjny w segmencie “automotive” zmniejszył się o 43,8% rdr, a ogólny zysk Porsche zmalał o 40,5%.
Wśród powodów wymieniany jest spadek sprzedaży w Chinach i niepewność geopolityczna związana z wojną handlową. Doprowadziło to do tego, że Porsche zrewidowało swoją prognozę na 2025 rok. Przewidywane są przychody rzędu 37-38 mld euro wobec 39-40 mld euro wcześniej.
Oczekuje się, że marże zysku Porsche spadną nawet do 6,5%, a to mniej więcej o połowę mniej w porównaniu z poprzednimi szacunkami.
Wykres: Liczba samochodów sprzedanych przez Porsche w Chinach w danym roku.

Źródło: Reuters, Porsche, Volkswagen.
Zobacz również: “Temu blokuje zakupy z Chin. Jest ważny powód”
Volkswagen - zysk operacyjny spadł o 37% rdr
Volkswagen przedstawił przed kilkoma dniami sprawozdanie finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. Przede wszystkim, zysk operacyjny Volkswagena w okresie od stycznia do marca 2025 roku był o 37% niższy niż w odpowiadającym okresie przed rokiem. Dokładnie było to 2,9 mld euro.
Niemniej, przychody Grupy wyniosły 77,6 mld euro, a to o blisko 3% więcej niż rok wcześniej.
"Zgodnie z oczekiwaniami, Grupa Volkswagen doświadczyła mieszanego początku roku podatkowego” - skomentował CFO i COO Volkswagen Group, Arno Antlitz.
“Marża operacyjna na poziomie około czterech procent wyraźnie pokazuje, że przed nami jeszcze sporo pracy. Biorąc pod uwagę obecną niestabilną sytuację gospodarczą na świecie, jeszcze ważniejsze jest skupienie się na czynnika znajdujących się pod naszą kontrolą” - dodał.
Według przedstawionej przez Grupę nowej prognozy, Volkswagen spodziewa się, że przychody ze sprzedaży w całym 2025 roku przekroczą wartość z poprzedniego roku nawet o 5%.
Niemiecki producent spodziewa się jednak, że zysk operacyjny znajdzie się raczej w dolnym zakresie widełek prognozy na 2025 rok. Volkswagen zwraca uwagę na ograniczenia handlowe, niepewność polityczną i przepisy dotyczące emisji.
Zobacz również: Tego nie było od 20 lat. Giełda akcji na zielonej fali
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję