Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

40% polskich firm się tego boi. Konsekwencje będą dotkliwe

Polityka celna Donalda Trumpa może mieć poważne konsekwencje, które odczuje polska gospodarka. Aż 40% firm obawia się wpływu wprowadzonych taryf na prowadzoną przez nich działalność. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny.

40% polskich firm się tego boi. Konsekwencje będą dotkliwe
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Zagrożone różne branże
    1. Ryzyko dla rynku motoryzacyjnego

      Przedstawiciele Instytutu wzięli pod uwagę 500 firm. Badanie zostało przeprowadzone w marcu, gdy już było wiadomo, że Donald Trump nosi się z zamiarem wprowadzenia ceł na import towarów do Stanów Zjednoczonych. Jak wynika ze sporządzonego dokumentu, 40% firm obawia się konsekwencji „wojny handlowej”. Aż 20% z firm ujętych w badaniu swoją działalność opiera na handlu z USA.

       

      Czytaj także: Fatalne dane ze sklepowych półek. Za te produkty najwięcej przepłacamyej

       

      Obaw jest znacznie więcej. Część z nich dotyczy także konsekwencji, jakie dotkną inne rynki, na których działają polscy przedsiębiorcy (46%), jak te w Unii Europejskiej, która w całości została objęta 20-procentowymi taryfami.

       

      Reklama

      Wykres: opinie firm na temat wpływu podniesienia ceł przez USA na działalność

      ich przedsiębiorstwa (w proc.)

      40 polskich firm sie tego boi konsekwencje beda dotkliwe grafika numer 140 polskich firm sie tego boi konsekwencje beda dotkliwe grafika numer 1

      Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny.
       

      Zagrożone różne branże

      Obawy związane z polityką celną prowadzoną przez Biały Dom są tym większe, im większa jest zależność od tego rynku. Przedstawiciele firm biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez PIE na najbardziej zagrożone branże wskazywali te z TSL, czyli gałęzi gospodarki związanej z transportem, spedycją i logistyką. Spośród 500 firm wziętych pod uwagę to aż 47%

      Osłabionej koniunktury obawiają się przede wszystkim duże firmy (54%). Kolejną branżą, która - jak wynika z badania PIE – może odczuć duże skutki polityki celnej USA, jest ta handlowa. Wśród obaw jej przedstawiciele wymieniają między innymi te związane z kosztami eksportu do USA, jak i importu ze Stanów Zjednoczonych. Zagrożona jest także branża związana z nowymi technologiami (aż 83% firm).

      Reklama

       

      Ryzyko dla rynku motoryzacyjnego

      O ile Polska nie mając rodzimej fabryki zajmującej się produkcją samochodów, nie jest potentatem w branży motoryzacyjnej, to gospodarka jest mocno od niej uzależniona. W naszym kraju znajduje się wiele firm, które produkują między innymi podzespoły dla zachodnich koncernów samochodowych. W tym przypadku ryzyko wydaje się być podwójne. Jedno wynika z wyższych kosztów eksportu towarów do Stanów Zjednoczonych, a drugie z większymi kosztami produkcji aut wynikających z nowych taryf, które dotkną firmy, z którymi współpracują polscy przedsiębiorcy, między innymi tymi z rynku niemieckiego.


       

      Wykres: kierunki eksportu polskiej branży motoryzacyjnej (w proc.).

      40 polskich firm sie tego boi konsekwencje beda dotkliwe grafika numer 240 polskich firm sie tego boi konsekwencje beda dotkliwe grafika numer 2

      Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny.

      Reklama

       

      „Szacujemy, że w wyniku ceł nałożonych 2 kwietnia przez administrację USA eksport polskiego sektora motoryzacyjnego zmniejszy się o około 1%. Opłaty nałożone na handel z UE oddziaływać będą nie tylko poprzez bezpośredni handel z USA, ale również poprzez wymianę z państwami, które w większym stopniu eksportują do USA, a kupują z Polski części oraz podzespoły. Jednym z takich państw są Niemcy. W wyniku takich zależności produkcja sektora motoryzacyjnego w Polsce prawdopodobnie zmniejszy się o około 0,9%” - czytamy w badaniu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

      Warto podkreślić, że branża motoryzacyjna w całej Unii Europejskiej skupia blisko 13,8 miliona miejsc pracy, co stanowi ponad 6% zatrudnienia ogółem. Jak wskazuje Komisja Europejska, rynek motoryzacyjny odpowiada za ponad 7% PKB Unii Europejskiej.

      Tylko w Polsce, w tej branży, w 2024 roku działało 468 firm, które zatrudniały powyżej 10 osób. Łącznie to ponad 195 tysięcy osób, co odpowiadało za 3% całego zatrudnienia w naszym kraju.

       

      Zobacz także: Obniżka stóp procentowych zagraża polskiej gospodarce - twierdzi członek RPP

      Reklama

      Kamil Markiewicz

      Kamil Markiewicz

      Dziennikarz, który od 20 lat pracuje w mediach. Zaczynał od relacjonowania lokalnych wydarzeń w regionalnych gazetach ukazujących się w województwie świętokrzyskim. Najdłużej, bo ponad dekadę pisał o sporcie na łamach dziennika Echo Dnia. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej zajmował się nie tylko sportem. Przez ponad sześć lat współpracował z Telewizją Polską, gdzie zajmował się tematami społecznymi, gospodarczymi, politycznymi oraz sportowymi. Przez blisko pięć lat współprowadził audycję "Interwencja" na antenie Polskiego Radia Kielce. Pracę w magazynie łączy z pracą w telewizji. Gospodarz programu publicystycznego "Uważam, że..." na antenie Lokalna TV. Oprócz pracy w mediach prowadzi także szkolenia z autoprezentacji.
       


      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze

      Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

      Reklama
      Reklama

      Najnowsze

      Polecane