Sprzedajesz z sukcesem produkty czy usługi w sieci i rozważasz rozszerzenie biznesu poza granice Polski? Poniżej analiza kierunków dla e-biznesu przygotowana przez PromoTraffic.
Rynek naszych południowych sąsiadów jest atrakcyjny przede wszystkim ze względu na geograficzną bliskość, co znacznie ułatwia logistykę. Zakupy przez internet robi tu 54 proc. mieszkańców, a do 2025 r. odsetek ten powinien wynieść 65,1 proc. Największe segmenty rynku e-commerce to elektronika i media.
Za internetowe zakupy Czesi najchętniej płacą gotówką (55 proc.), nieco ponad jedna trzecia wybiera przelew, zaś z karty korzysta tylko 7 proc. Dla porównania - w Polsce najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy są płatności natychmiastowe (80 proc.). W Czechach aż 63 proc. użytkowników swój pierwszy kontakt z produktem ma w internecie, ścieżka zakupowa klienta często zaczyna się w mediach społecznościowych - najpopularniejsze platformy to Facebook i YouTube.
Pamiętajmy, że oprócz Google, Czesi korzystają też z lokalnej wyszukiwarki Seznam - jej udział w rynku wynosi aż 16,81 proc. Warto też zwrócić uwagę na popularność porównywarek cen, których używa ponad połowa czeskich konsumentów - podpowiada Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic, agencji digitalowej prowadzącej działania dla e-commerce.
W przypadku Słowacji również istotna jest bliska odległość. Warto też wziąć pod uwagę niskie koszty prowadzenia działań reklamowych (Google Ads).
Rynek słowacki nie jest może duży, ale dynamicznie rośnie - od 2019 r. wzrósł o 17 proc. W tym roku spodziewany jest wzrost jego wartości do 1,4 mld euro. Zakupy online robi 56,8 proc. int