- Kto zwalnia najwięcej pracowników?
- Jaka jest łączna skala zwolnień w gamingu?
- Czy to sygnał problemów w branży?
Fala zwolnień w gamedev
Z danych katalogowanych przez archiwum Game Industry Layoffs wynika, że od początku 2024 roku zwolnionych zostało już 10 tys. osób w całej branży gier wideo. Dla porównania, w całym 2023 roku pracę straciło 10,5 tys. osób.
Największych redukcji personelu dokonał Microsoft, który zmniejszył zatrudnienie o około 2150 pracowników tylko w 2024 roku. Wlicza się w to studio Activision Blizzard, gdzie pracę straciło 1900 osób.
Drugie na liście jest Unity, które pozbawiło pracy w 2024 roku już około 1800 osób. Na trzecim miejscu uplasowało się PlayStation Studios z redukcją personelu o 900 osób.
Potem, są to Electronic Arts (EA) ze zwolnieniami sięgającymi 670 osób oraz Take Two Interactive z 600 osobami.
Archiwum nie zawiera oczywiście wszystkich firm, bowiem nie wszystkie spółki, zwłaszcza mniejsze, podają informacje publiczne. Jednak spojrzenie na liderów branży pozwala zobrazować kierunek w jakim zmierza cały sektor gamingowy.
Zatem, jeśli weźmiemy pod uwagę lata 2023 i 2024 łącznie, ponad 20 tys. osób straciło pracę w branży gier wideo w mniej niż 18 miesięcy. Skalę zwolnień w tym roku doskonale prezentuje wykres opracowany przez mBank, zamieszczony w poniższym tweecie:
Jeśli spojrzymy zarówno na rok 2023, jak i 2024, Grupa Embracer jest liderem w zakresie zwolnień. Embracer zakończył już swój program restrukturyzacji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba pracowników spadła o ponad 4,5 tys. osób.
Tabela: Największe zwolnienia w branży gamingowej w 2023 i 2024 roku łącznie.
Źródło: Wikipedia.
Unity zwolniło z kolei 2,9 tys. pracowników od stycznia 2023 roku do stycznia 2024 roku.
Największe zwolnienia w gamingu w 2024
Przyjrzyjmy się 6 największym zwolnieniom w branży w 2024 roku. Należy pamiętać, że są to giganci z dużymi budżetami, którzy są liderami branży. Mówi się, że wzbierające wody wzburzają wszystkie łodzie. Tak więc liderzy wskazują kierunek, w którym zmierza cała branża.
Microsoft, który ogłosił zwolnienie 2150 pracowników jeszcze kilka miesięcy wcześniej przejął Activision Blizzard i ZeniMax Media, za rekordowe sumy pieniędzy sięgające kilkudziesięciu mld USD.
Unity, znany ze swojego silnika gier wideo, poinformowało na początku roku o planie zwolnienia 1800 pracowników. Odbyło się to w ramach planu zmiany struktury firmy, aby pomóc poprawić sytuację finansową.
PlayStation Studios ogłosiło plan zwolnienia 909 pracowników w ramach “restrukturyzacji firmy”. Zwolniono 8% globalnej załogi i zamknięto studio PS w Londynie.
Electronic Arts zwolnił 670 pracowników w całym dziale. Nie podano konkretnych powodów i przyczyn tego kroku. Wspomniano jedynie o konieczności restrukturyzacji firmy.
Take-Two Interactive kupiło Gearbox ratując je przed zamknięciem, ale zredukowana personel studia. Jeszcze w 2023 roku zamknięto Roll7 i Intercept Games należące to Take Two.
Riot Games, znane z gier F2P, takich jak League of Legends czy Valorant, zwolniło 530 pracowników. Stanowiło to 11% wszystkich członków personelu firmy. Oficjalnym powodem zwolnienia było to, że inwestycje firmy nie spełniały oczekiwań.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję