Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Ekspert celny ostrzega: Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT

Ekspert celny ostrzega: Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą, że gdy wysyłają towar, np. próbki, zamienniki w ramach reklamacji czy towary na badania, klientowi poza obszar UE i na fakturze pro forma, powstaje obowiązek zapłaty VAT. Faktura proforma to dokument tylko informacyjny i nie przenosi prawa własności. Prawo własności na towar można przenieść tylko fakturą sprzedaży, aktem darowizny, kontraktem lub poprzez nabycie spadku. Co za tym idzie, niestety odbiorca towaru nie może nim w pełni władać… bo nie jest jego właścicielem.

W przypadku dostarczenia towaru odbiorcy tylko na podstawie faktury pro forma, należy taką transakcję uznać jako darowiznę i odprowadzić daniny publiczno-prawne do budżetu państwa jak od darowizny. Dla potrzeb VAT transakcja w przedstawionym przebiegu nie podlega wykazaniu w JPK VAT jako eksport towarów tylko księgujemy to na dokumencie wewnętrznym z 23% VAT.

Należy również pamiętać, że jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się jednak wysłać towar klientowi na fakturze proforma poza obszar UE, to z taką transakcją nie wiąże się dostawa towarów, czyli przeniesienie prawa własności we władanie jako właściciel. W wypadku wysyłki towaru, dokumenty potwierdzające wyprowadzenie tego towaru będą w posiadaniu wysyłającego towar i tylko on jest do nich prawnie uprawniony, gdyż spełnia definicję prawną nadawcy towaru. Natomiast posiadanie przez wysyłającego tych dokumentów nie uprawnia go do rozliczenia obniżonej do 0% stawki VAT z tytułu eksportu towaru.

Wybierz właściwą formę transakcji a unikniesz problemów z fiskusem

Oczywiście jako przedsiębiorcy mamy możliwość dobrowolnego zawierania umów z kodeksu cywilnego, albo dostarczania towarów w różnej formie, jednak musi ona być zgodna z przepisami prawa. I tak np. wszystkie reklamacje należy obsługiwać w formie procedury uszlachetniania czynnego czy biernego, a próbki należałoby wysyłać w formie sprzedaży. Należy mieć na uwadze, że forma prawa jaką użyjemy do naszej transakcji spowoduje obowiązek spełnienia określonych przez tę formę wymagań. Dlatego należy precyzyjnie określić, którą z form najlepiej będzie wybrać dla transakcji oraz sprawdzić jakie konsekwencje wybrania konkretnej formy prawnej będą najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa oraz jego rozliczeń z fiskusem.

Reklama

Pamiętajmy też, że na podstawie aktualnych przepisów ustawy o VAT, za dostawę towarów nie jest uważana jednorazowa darowizna prezentów i próbek, których wartość nie przekracza 20 zł, nawet jeżeli podatnikowi przysługuje od niej prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Autor:
dr Izabella Tymińska,
ekspert celny. Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importu i eksportu towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych. Specjalizuje się w sprawach z tzw. „górnej półki trudności” - zawiłych i nietypowych. Wieloletni pracownik Urzędu Celnego. Przez wiele lat pracowała dla firm logistycznych i spedycyjnych, gdzie piastowała m.in. funkcję członka zarządu. Jest wykładowcą na Akademii Sztuki Wojennej na Wydziale Zarządzania i Dowodzenia w Instytucie Logistyki w Warszawie. Wykładała w Szkole Wyższej w Warszawie ALMAMER, Wyższej Szkole Cła i Logistyki czy Uczelni Techniczno – Handlowej. Absolwentka Ekonomii, Logistyki, Stosunków Międzynarodowych, Zarządzania oraz Ekonomiki Obronności.
https://www.linkedin.com/in/dr-izabella-tymińska-ekspert-celny/
https://www.facebook.com/Ekspert.celny.Doradztwo.celne/

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Reklama

Czytaj dalej