Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa

|
selectedselectedselected
Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Diagnozuje i wspomaga leczenie, robotyzuje procesy w przemyśle, samodzielnie prowadzi pojazdy, wykrywa cyberzagrożenia. Pomogła nawet w ukończeniu piosenki The Beatles z lat 70., która swoją premierę miała na początku listopada 2023 r. To tylko przykłady możliwości sztucznej inteligencji, której obszary zastosowania są coraz liczniejsze. AI jest uznawana obecnie za kluczową technologię dla budowania przewagi konkurencyjnej w biznesie. Według prognoz IDC globalne wydatki na AI w cztery lata mają wzrosnąć z 188 mld USD w 2022 r. do 300 mld USD w 2026 r. Jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w prowadzeniu i rozwoju małej firmy? To szansa, zagrożenie, a może konieczność? PKO Bank Polski sprawdził, jak małe firmy postrzegają AI.

 

  • 16% małych firm deklaruje, że korzysta już z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji - wynika z badania PKO Banku Polskiego.
  • Najczęściej ten typ rozwiązań wykorzystywany jest w branży usług (22%), najrzadziej natomiast w branży budowlanej (9%).
  • Prawie połowa badanych firm (42%) uważa sztuczną inteligencję za szansę, przy czym jedna trzecia przedsiębiorstw (32%) nie potrafi jeszcze ocenić jej potencjału w swojej działalności.

 

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PKO Banku Polskiego, 16% małych i średnich firm na polskim rynku korzysta już ze sztucznej inteligencji. Najczęściej rozwiązania oparte na AI wykorzystują firmy z branży usługowej (22%), a najrzadziej z budowlanej (9%). W handlu AI wykorzystywana jest przez 15% firm. Stosowanie sztucznej inteligencji deklaruje podobny odsetek firm produkcyjnych – 12%.

Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 1Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 1

Reklama

Co ciekawe, wielu respondentów zapytanych o konkretne narzędzia, które stosują w swojej działalności, wskazało ogólne odpowiedzi – programy, systemy, oprogramowanie (20%). Taki sam odsetek wybrał komunikatory, nieco mniej ChatGPT (15%), aplikacje graficzne (8%), aplikacje tekstowe (8%). Tak duży udział ogólnych odpowiedzi może świadczyć o braku świadomości respondentów, z jakich konkretnie narzędzi korzysta ich firma.

Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 2Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 2

Aż 79% firm, która nie używa obecnie rozwiązań opartych na AI, nie planuje z nich skorzystać także w przyszłości. Najbardziej sceptyczne z tym zakresie są firmy z branży budowlanej (89%).

Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 3Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 3

 

Po co małej firmie AI?

Firmy, które jednak rozważają stosowanie AI w swojej działalności, najczęściej planują ją wykorzystać w obszarze komunikacji (18%), marketingu, reklamy i e-commerce (15%) oraz produkcji i usług (11%). Jak wynika z badania, respondenci w bardzo niewielkim stopniu dostrzegają jej potencjał w tworzeniu tekstów i grafik (4%) czy optymalizacji stron internetowych (1%), aby skuteczniej pozyskiwać nowych klientów.

Reklama

Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 4Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 4

- Sztuczna inteligencja nie jest już technologią zarezerwowaną dla największych graczy. AI może pomóc małym przedsiębiorstwom zwiększyć efektywność, obniżyć koszty oraz poprawić jakość obsługi klienta. Zastosowań jest wiele, a firma powinna wybrać rozwiązania dopasowane do jej potrzeb. Warto skorzystać m.in. z generatywnej sztucznej inteligencji (ChatGPT, DALL-E i inne), bo ta technologia jest stosunkowo łatwa w użyciu, a może dawać ciekawe efekty w różnych obszarach – mówi Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

 

AI pomoże małym firmom m.in. w zadaniach takich jak:

  • obsługa klienta – czasami wystarczy prosty czatbot, który odpowie na najczęściej zadawane pytania, pomoże umówić wizytę i opowie więcej o naszych produktach i usługach. Generatywna AI może pomóc firmie w obsłudze wiadomości od klientów, np. poprzez generowanie treści maili, co przyspieszy proces.
  • marketing – „ChatGPT" pomoże tworzyć treści marketingowe, np. posty na social media i stronę, opisy produktów oraz grafiki i teksty promocyjne. Firma może oszczędzać czas i zasoby potrzebne do tworzenia treści oraz zwiększyć kreatywność swojego przekazu.
  • analiza i podejmowanie decyzji biznesowych – wsparcie w analizach rynkowych i opracowywaniu strategii biznesowych na podstawie dostarczonych danych, analiza danych i wyciąganie wniosków.

- To tylko kilka wybranych zastosowań, ale jest ich wiele, więc prawie każda firma znajdzie coś dla siebie. Możliwe, że pracownicy firm, które brały udział w badaniu, już teraz korzystają z generatywnej AI do poprawy swojej efektywności, bo ta technologia stała się bardzo popularna. Warto jednak podkreślić, że ChatGPT nie jest nieomylny, więc w kwestiach istotnych dla działania firmy należy weryfikować jego wyniki - tzn. powinien stać się wsparciem dla człowieka – podkreśla Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

 

Szansa czy zagrożenie

Przedsiębiorcy zapytani o ocenę ryzyka wykorzystania AI w ich firmie w większości postrzegają ją jako szansę (42%). Co czwarty przedsiębiorca (26%) widzi w niej zagrożenie ale jedna trzecia firm (32%) nie potrafi się do takiego pytania odnieść. W świetle pozostałych wyników badania, nie jest zaskoczeniem, że branżą, która najrzadziej dostrzega potencjał AI, jest budownictwo.

Reklama

Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 5Sztuczna inteligencja w małych firmach – ponad 40% badanych ocenia, że to szansa - 5

- Małe firmy zastanawiają się, jak przy wsparciu AI zoptymalizować swoje działanie, a jednocześnie nie narazić się na niepotrzebne koszty i mieć zwrot z inwestycji. Głównymi barierami ograniczającymi wdrożenie rozwiązań opartych na AI jest zapewne brak zdiagnozowanej potrzeby, a także kwestie finansowe. Myślę, że z czasem, gdy wiedza na temat zastosowania AI będzie coraz większa, więcej przedsiębiorców będzie się do niej przekonywać. Naszą rolą jako banku jest pomoc biznesowi w sfinansowaniu rozwoju i inwestycji, które budują przewagę konkurencyjną – mówi Radosław Hutnik, dyrektor Pionu Transformacji Bankowości Korporacyjnej i Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.

 

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane techniką CATI (wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo) w sierpniu 2023 r. przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. na zlecenie PKO Banku Polskiego, n=1005 wywiadów z firmami zatrudniającymi do 9 pracowników. Próba kwotowana ze względu na branżę: usługi, n=402, handel, n=201, produkcja, n=201, branża budowlana, n=201. Próba opatrzona wagą analityczną pozwalającą na interpretację wyniku ogółem jako reprezentatywnej populacji firm zatrudniających do 9 pracowników.

 

Zobacz także: Spółka gamingowa z GPW zaskakuje wynikami i dużo obiecuje

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski

PKO Bank Polski

Niekwestionowany lider polskiego sektora bankowego. W 2019 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 4,03 mld zł a wartość aktywów sięgnęła 348 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,2 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2019 r. miała 4,2 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. Efektywna realizacja strategii wzrostowej sprawiła, że PKO Bank Polski jest najcenniejszą spółką notowaną na GPW w Warszawie.


Reklama
Reklama