Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Pozrywane łańcuchy dostaw powoli powracają do normalności

|
selectedselectedselected
Pozrywane łańcuchy dostaw powoli powracają do normalności | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Pozrywane łańcuchy dostaw powracają do normalności z powodu ożywienia gospodarczego w Chinach. To dobra wiadomość także dla polskich przedsiębiorców.

Ożywienie w Chinach jest silniejsze niż oczekiwano, ale głównie krajowe i ukrywające nierówne zmiany. Realny PKB Chin przekroczył oczekiwania w I kw. 2023 r., rosnąc o +2,2% kw/kw i +4,5% r/r, po +0,6% kw/kw i +2,9% r/r w IV kw. 2022 r.

Struktura sektorowa sugeruje, że wyższy wzrost był napędzany głównie przez sektor usług, podczas gdy aktywność w rolnictwie, przetwórstwie przemysłowym i budownictwie osłabła w I kw. 2023 r. Inne miesięczne wskaźniki również wskazują na silniejszy od oczekiwań bilans handlowy (tj. prężny eksport, ale wciąż słaby import).

Z analiz Allianz Trade wynika, że ożywienie gospodarcze nadal koncentruje się na konsumpcji, choć prawdopodobnie będzie to głównie konsumpcja krajowa (tj. firmy działające w Chinach odnoszą większe korzyści niż firmy eksportujące do Chin). Istnieje jeszcze większe pole do korekty w górę prognozy wzrostu realnego PKB na poziomie +5,0% w 2023 r.

 

Reklama

 

Największy impuls związany ze stłumionym popytem będzie prawdopodobnie odczuwalny w pierwszej połowie roku. Kwestie strukturalne (np. dotyczące sektora nieruchomości i bezrobocia młodzieży) oznaczają, że wydatki konsumpcyjne będą potrzebowały więcej czasu, aby zbliżyć się do trendu sprzed pandemii niż w 2021 r.

- Zniesienie polityki „zero covid” doprowadziło do bardzo szybkiego wzrostu konsumpcji, ale oczekujemy, że w drugiej połowie roku ta dynamika nieco wyhamuje - mówi w rozmowie z MarketNews24 Sławomir Bąk, członek zarządu ds. oceny ryzyka w Allianz Trade.

Przyspieszenie wzrostu gospodarczego w Chinach może jednak wywołać zwiększoną inflację producencką w konsekwencji wzrostu cen paliw.

- Chiny ponownie uruchomiły się jako fabryka świata. Przedsiębiorcy na świecie, którzy nie zdążyli przestawić się na alokowanie produkcji bliżej miejsca swojej działalności, mogą odetchnąć, że łańcuchy dostaw wrócą do funkcjonalności z czasów sprzed pandemii – komentuje ekspert Allianz Trade. – I dotyczy to także polskich przedsiębiorców.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama