Reklama
WIG82 613,99+1,29%
WIG202 431,98+1,55%
EUR / PLN4,32+0,04%
USD / PLN4,00+0,24%
CHF / PLN4,42+0,24%
GBP / PLN5,05+0,26%
EUR / USD1,08-0,19%
DAX18 496,48+0,10%
FT-SE7 954,44+0,28%
CAC 408 247,03+0,51%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT86,05+0,41%
ROPA WTI81,49-0,28%
ZŁOTO2 213,67+1,00%
SREBRO24,69+0,49%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

analiza finansowa spółki

W ciągu ostatnich kilku lat wielką popularność wśród inwestorów zdobyły spółki zajmujące się produkcją gier wideo. Wielka w tym zasługa międzynarodowego sukcesu CD Projekt z fantastycznie odebranym Wiedźminem 3. Przyciągnęło to na giełdę mnóstwo podmiotów i kapitału, a w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy regularnie pojawiały się informacje o planowanych debiutach kolejnych spółek gamingowych. Inwestowanie w ten sektor jest z pewnością specyficzne ze względu na charakterystykę branży, na co więc warto zwrócić uwagę podczas analizy spółki gamingowej? 

Wpływ CD Projekt na gamingową hossę

Dla większości osób pierwszym skojarzeniem z gamingiem będzie CD Projekt oraz Wiedźmin. Nie powinno nas to zaskakiwać, produkty tego studia przez lata otrzymywały bardzo pozytywne oceny i zdobyły globalne uznanie. Wiedźmin 3 wyznaczył nowe standardy, a bardzo wiele spółek zdecydowało się podążać drogą wyznaczoną przez CDP. To, wraz z ogromnym zainteresowaniem inwestorów, którzy poszukują nowego CD Projekt, doprowadziło do hossy całego sektora. Już w pierwszej połowie grudnia odbędzie się premiera nowej gry największej spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych. Cyberpunk 2077 to z pewnością jeden z najgorętszych tematów. Wiele osób zastanawia się, jak gra wpłynie na notowania studia oraz pozostałe spółki gamingowe.

W ciągu kilku lat pojawiło się na GPW oraz NewConnect wiele spółek produkujących gry wideo, ale zdecydowana większość z nich posiada inny profil niż CD Projekt. Produkcja tytułów AAA wiąże się ze znacznie większymi wyzwaniami i kosztami, najwięcej spółek zajmuje się więc tworzeniem gier mobilnych lub mniejszych produkcji dostępnych na PC. Ten segment posiada swoją własną specyfikę, co sprawia, że osoby niezaznajomione z branżą i trendami mogą mieć problemy ze zrozumieniem różnic pomiędzy poszczególnymi producentami. Dla osób zaznajomionych z gamingiem, interesujących się tematem oraz wycenami, analiza takiej spółki, mimo to, może stanowić wyzwanie.

Etapy analizy fundamentalnej

Analiza fundamentalna to kompleksowa metoda wyceny przedsiębiorstwa, która wymaga czasu, informacji oraz szerokiej wiedzy. Zasadniczo analizę fundamentalną dzieli się na 5 podstawowych etapów, którymi są:

  1. Analiza makroekonomiczna
  2. Analiza sektorowa
  3. Analiza sytuacyjna spółki
  4. Analiza finansowa spółki
  5. Wycena akcji spółki

Choć największą uwagę przykłada się do analizy sytuacyjnej, finansowej oraz wyceny, nie powinno się zapominać o analizie makroekonomicznej oraz sektorowej. Sytuacja gospodarcza i polityczna ma znaczące przełożenie na ryzyko i związaną z tym atrakcyjność inwestowania na danym rynku finansowym. Analiza sektorowa będzie się wiązała ze zdobyciem wiedzy z zakresu produkcji gier wideo, ich podziału na różne rodzaje, sposobem dystrybucji oraz uwzględnieniem stóp zwrotu sektora, ryzyka, czyli np. wrażliwości na zmiany koniunkturalne. Analiza sektorowa w przypadku spółek gamingowych jest znacznie utrudniona ze względu na różnice pomiędzy poszczególnymi studiami oraz niezbyt długą obecnością większości podmiotów na giełdzie. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że między innymi z tych powodów wycena metodą porównawczą dla tego sektora jest raczej nieskuteczna. Z tego powodu istotną rolę pełnić będzie faza cyklu, w której znajduje się analizowany sektor. Na podstawie danych oraz naszej wiedzy powinniśmy ocenić, czy sektor jest na etapie gwałtownego wzrostu, czy może jest już na tyle dojrzały, że charakteryzuje się umiarkowanym wzrostem i stabilizacją.

Reklama

Analiza sektorowa

Kluczową informacją jest premiera nowej generacji konsol. Część gier wychodzić będzie w wersjach na stare, jak i nowe konsole, co może mieć znaczący wpływ na liczbę sprzedanych egzemplarzy. Według danych podawanych przez Microsoft oraz Sony rośnie również udział gier nabywanych przez graczy w wersji online, co wskazuje, że sektor gamingowy charakteryzuje się dynamicznym procesem digitalizacji. W przypadku gier wideo analizę sektorową warto podzielić na 2 etapy: pierwszy, bardziej ogólny, dotyczący całego gamingu, oraz drugi - zorientowany na sytuację poszczególnej kategorii gier. Choć jest ich wiele, najczęściej przyjmuje się podział na gry kategorii AAA (wysokobudżetowe produkcje), gry niezależne (indie) oraz gry mobilne.

Premiera konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series X największe znaczenie będzie miała dla tych produkcji, które kierowane są przede wszystkim na najmocniejsze konsole oraz PC. Choć produkcje indie często pojawiają się w wewnętrznym sklepie PlayStation oraz Xbox, to jednak najważniejszym dla nich rynkiem są platformy takie jak Steam. Gry AAA wyróżniają się bardzo wysokimi nakładami na produkcję i marketing, a ich model opiera się na osiągnięciu bardzo wysokiej sprzedaży w ciągu około pół roku do roku. Po tym czasie przeciętnie cena gry zostaje obniżona ze względu na zmniejszającą się liczbę sprzedawanych sztuk oraz mniejszą aktywność graczy. Średnio gry AAA zostają przecenione o 25% w ciągu 9 miesięcy oraz o 50% w ciągu 16 miesięcy. Po 2 latach cena gry osiąga 30% wartości z dnia premiery i według danych kolejne obniżki mają minimalne przełożenie na wynik dewelopera. Nie jest to jednak norma. Obecnie coraz częściej produkcje Triple-A zostają wzbogacane o dodatkową zawartość, za którą trzeba zapłacić. Pozwala to na podtrzymanie zainteresowania oraz poprawę wyników finansowych. Według badań przeprowadzonych przez IPOPEMA Research kluczowe dla produkcji AAA jest pierwszych 30 dni od premiery, kiedy sprzedawanych jest najwięcej egzemplarzy. Tego typu wyniki są czujnie obserwowane oraz przekazywane dalej przez media i mogą mieć również wpływ na dalsze wyniki. W przypadku informacji o ponadprzeciętnej liczbie sprzedanych gier w ciągu pierwszego dnia bądź tygodnia wywołać to może dodatkową motywację u potencjalnych graczy, aby nabyć produkt.

Indie, czyli gry niezależne, są tak nazywane ze względu na brak wsparcia ze strony wydawcy. Sprawia to, że budżet na produkcję jest bardzo ograniczony. Z tego też powodu gry od niezależnych twórców najczęściej trafiają wyłącznie na PC w drodze cyfrowej dystrybucji. Krzywa sprzedanych egzemplarzy będzie się kształtować inaczej ze względu na niskie nakłady na promocję. Gry indie nie mają tak mocnych premier, ale przekłada się to na spłaszczenie krzywej. Nie jest tutaj widoczne załamanie po około 30 dniach, jak w przypadku AAA.

Reklama

Gry mobilne są młodsze od klasycznych gier kierowanych na PC oraz konsole. Rozwój sieci komórkowej oraz technologii sprawił, że producenci gier mobilnych w ostatnich latach rozwijali się bardzo dynamicznie, a charakterystyka produkcji pozwala na tworzenie większej liczby tytułów. Według raportu Newzoo w 2020 r. gry na smartfony oraz tablety odpowiadać będą za 63,6 mld USD oraz 13,7 mld USD przychodów. Segment gier na smartfony odpowiedzialny będzie za 40% przychodów gamingu na świecie. Odnotuje zatem wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 15,8%. Te liczby powinny zrobić wrażenie na każdym, wskazując na to, że gry mobilne zdobywają coraz mocniejszą pozycję na rynku. Różnią się one od segmentu AAA modelami dystrybucji oraz czerpania zysków. Dzielą się na 2 kategorie: F2P (Free-to-Play) oraz Premium. W przypadku gier na konsole oraz tytułów AAA większość z nich ma charakter Premium, tzn. że trzeba za nią zapłacić na samym początku. W modelu F2P, który dominuje w sektorze gier mobilnych, gra dostępna jest do pobrania za darmo, a studio zarabia poprzez zróżnicowany system mikropłatności. Gracz otrzymuje możliwość nabywania nowych przedmiotów oraz szybszego rozwoju za wyznaczoną opłatę. Gry mobilne przyciągają również więcej kobiet, a koszty i czas produkcji są wielokrotnie niższe niż w przypadku gier konsolowych. Co ciekawe, dynamiczny wzrost tego segmentu oraz jego aktualna, imponująca wielkość przyciągają coraz więcej marek gier konsolowych. Studia odpowiedzialne za największe produkcje AAA coraz częściej wypuszczają produkcje na urządzenia mobilne w celu dywersyfikacji oraz ekspansji nowych rynków. CAGR dla gier mobilnych na lata 2018-2022 kształtuje się na poziomie około 10%.

Analiza sytuacyjna

Analiza sytuacyjna odnosi się już wyłącznie do wybranej przez nas spółki i skupia się przede wszystkim na danych niezwiązanych z finansami, które zostaną poddane analizie dopiero w kolejnym etapie. Najważniejsze będzie zweryfikowanie tego, do jakiej kategorii należą produkty spółki, a także czy zajmuje się ona produkcją tytułów AAA, indie, a może gier mobilnych. Ta informacja będzie miała wpływ na analizowane przez nas zagadnienia oraz przyjmowane kryteria, ponieważ poszczególne czynniki mogą mieć różne znaczenie w zależności od działalności podmiotu.

Głównym założeniem analizy fundamentalnej jest ocena bieżącej kondycji spółki oraz oszacowanie potencjału na dalszy rozwój. Bardzo ważną rolę pełni również przeszłość. Znajomość historii spółki pozwala na spostrzeżenie nowych zagrożeń i sformułowanie lepszych wniosków. Przeszłość i teraźniejsze wyniki powinny być uzasadnieniem oczekiwanych rezutatów w przyszłości. Dlatego warto poświęcić czas na sprawdzenie działań spółki oraz poziomu sukcesu poprzednich gier. W przypadku wielu nowych spółek, które debiutują na NewConnect, może to być utrudnione ze względu na krótką historię i niewielki katalog produktów. Każda wypuszczona gra powinna być postrzegana jako sprawdzenie spółki. Najlepszym rozwiązaniem będzie zestawienie liczby sprzedanych egzemplarzy, aktywnych graczy oraz recenzji, ocen z zapowiedziami producenta i oczekiwaniami graczy. Jeśli studio w przeszłości zawodziło, oznaczać to powinno większe prawdopodobieństwo, że nadchodząca gra nie spełni zapowiedzi producenta.

Marketing i promocja odgrywają wielką rolę w przypadku gier AAA. Jak wskazano wcześniej, tytuły Triple-A krótko po premierze charakteryzują się bardzo wysoką sprzedażą, której dynamika szybko spada. Kształt krzywej sprzedaży oraz liczne raporty pozwalają jasno stwierdzić, że kluczowe są pierwsze miesiące. Jak więc sprzedawać grę w pierwszych dniach po premierze, jeśli nie za pomocą skutecznego marketingu? Tytułów AAA na rynku pojawia się dużo, a producenci muszą walczyć o zainteresowanie graczy. Promocja największych tytułów rozpoczyna się długo przed planowaną premierą i coraz częściej udział w niej biorą celebryci oraz influencerzy. Świetnym przykładem jest obecność Keanu Reeves’a w Cyberpunk 2077 od CD Projekt. Choć odgrywa on jedną z postaci w grze, pełni kluczową rolę w promowaniu produktu. Kolejną informacją ważną w procesie analizy sytuacyjnej może być nadchodząca premiera gry, platformy, na których się ukaże oraz sposób dystrybucji. Zwłaszcza teraz, gdy na rynku pojawiła się nowa generacja konsol, jest to bardzo ważny etap analizy. Gra może ukazać się na większej liczbie platform w wersji przeznaczonej na starą, jak i nową generację konsol. Pomimo tzw. wstecznej kompatybilności wydaje się, że osoby przenoszące się po jakimś czasie z PlayStation 4 na PlayStation 5 będą skłonne zakupić grę raz jeszcze, ponieważ wersja przeznaczona na PS5 odznaczać się będzie dodatkową zawartością, lepszą grafiką bądź jeszcze innymi zaletami. Gra zawierająca tryb wieloosobowy może utrzymać więcej aktywnych graczy oraz posiadać system mikropłatności. Gry w trybie Free-to-Play nie przyniosą korzyści finansowych ze sprzedaży, ale charakteryzują się licznymi mikropłatnościami i utrzymywaniem graczy na dłużej niż gry Premium.

Reklama

Warto obserwować działania promocyjne studia, ale również dane dotyczące liczby preorderów, czyli zamówień przedpremierowych. Są one dobrym miernikiem zainteresowania grą w środowisku graczy.

W przypadku gier F2P oraz online warto obserwować liczbę aktywnych graczy, którą można sprawdzić za pomocą wielu stron - przede wszystkim platforma Steam, która udostępnia informacje na temat wszystkich gier dostępnych w bibliotece.

Kolejnym bardzo użytecznym narzędziem są wishlisty. Osoby zainteresowane grą mogą dodać ją do swojej wishlisty, a dane dotyczące zainteresowanych zbierane są przez różne portale, m.in. wspomniany Steam. Dodanie do tej listy gry przed premierą nie wiąże się z jej zakupem, ale wysoka liczba zainteresowanych z pewnością jest dobrym prognostykiem. Te dane są odpowiednio wykorzystywane przez analityków do oszacowania liczby sprzedanych egzemplarzy po premierze. Portal Gaming Analytics pozwala na obserwowanie pozycji danej gry na liście bestsellerów Steam. Jest to prosta metoda, by sprawdzić zainteresowanie oraz sprzedaż danego tytułu. Istotna jest liczba recenzji, ponieważ ona również może mieć swoje odzwierciedlenie w liczbie sprzedanych egzemplarzy. Pomocna w całym procesie analizy sytuacyjnej może być także analiza SWOT, która pozwoli uporządkować wszystkie pozytywne i negatywne aspekty oraz sformułować jasne wnioski.

Analiza finansowa

Kolejnym etapem analizy fundamentalnej będzie analiza sprawozdań finansowych wybranej spółki. Kluczowe jest tutaj zapoznanie się z bilansem, rachunkiem zysków i strat oraz rachunkiem przepływów pieniężnych. Zestawienie zmian w kapitale własnym oraz informacje dodatkowe rzadko podlegają analizie, ale warto zwrócić uwagę na ich obecność.

Reklama

Bilans spółek gamingowych jest dość charakterystyczny ze względu na specyficzną strukturę aktywów. Aktywa trwałe posiadają przeważnie niewielki udział w całości aktywów, wyróżnia się ich niską wartość rzeczowych przy wyższych wartościach niematerialnych. Wysokie wartości w aktywach obrotowych osiągać mogą rozliczenia międzyokresowe oraz środki pieniężne i ich ekwiwalenty.

Interesujący będzie rachunek przepływów pieniężnych, ponieważ przedstawia on rzeczywiste zmiany, którym podlegały środki pieniężne. Najważniejszą pozycją są przepływy z działalności operacyjnej, które prezentują wpływy pieniężne ze sprzedaży oraz wydatki związane z prowadzeniem podstawowej działalności. Najważniejszym kryterium naszej oceny będzie saldo końcowe, które powinno być dodatnie.

W celu dokonania analizy sprawozdania posłużyć się można analizą wskaźnikową, która polega na policzeniu wskaźników płynności, zadłużenia, zyskowności, wartości rynkowej oraz rentowności aktywów i kapitału własnego. Problemem w przypadku spółek gamingowych jest nieregularna struktura przychodów. Produkcja gry AAA to długi proces, a studia nie wypuszczają ich na rynek regularnie, w podobnym odstępach czasowych. Sprawia to, że wartości w sprawozdaniu finansowym mogą znacząco różnić się z roku na rok, co również będzie miało przełożenie na wskaźniki.

Ważne jest, by spółka, pomimo braku premiery nowej gry, potrafiła przez cały rok sprostać kosztom stałym, czyli prowadzić swoją działalność. Dlatego też środki, które gra zarobi po premierze, często nie dość, że muszą spłacić poniesione na produkcję koszty, powinny także zapewnić możliwość kontynuowania działalności spółki.

Warto zdawać sobie sprawę, że bardzo często koszty mogą być okresowo zaniżone. Dzieję się tak w związku z tym, że wydatki poniesione na produkcję gry nie zostają od razu zaksięgowane w ciężar kosztów, ale tymczasowo trafiają do aktywów obrotowych (np. zapasów).

Wycena akcji

Reklama

Wycena akcji jest ostatnim etapem analizy fundamentalnej. Można ją przeprowadzić na kilka sposobów, wyróżnia się m.in.: podejście księgowe, likwidacyjne, mnożnikowe oraz dochodowe. Podejściem wymagającym najwięcej pracy, ale też uznawanym za najbardziej wartościowe, jest podejście dochodowe za pomocą modelu zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF). Metoda ta zakłada, że wartość firmy równa jest wartości generowanych przez nią zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Przede wszystkim opiera się na założeniach oraz prognozach. Biorąc pod uwagę wcześniej wspomnianą specyfikę gamingu, bardzo trudno prognozować przyszłe wyniki. Dlatego w przypadku producentów gier AAA dobrym rozwiązaniem będzie oszacowanie liczby sprzedanych egzemplarzy oraz wykorzystanie danych, modeli opracowanych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych i doświadczonych analityków. Korzystając z zapowiedzi spółki, działań promocyjnych, liczby zamówień przedpremierowych oraz wishlisty, można zaprognozować liczbę sprzedanych egzemplarzy. Zestawiając to z modelami takimi jak krzywa sprzedaży tytułów AAA w czasie, można przeprowadzić prognozę przychodów ze sprzedaży gry w ciągu najbliższych kilku lat. I to właśnie ten wynik powinniśmy poddać analizie. Każda gra powinna być traktowana jako sprawdzian dla spółki odpowiedzialnej za produkcję. Sukces gry, a tym samym stojące za nim korzyści finansowe będą miały kluczowe znaczenie dla następnych kilku lat działalności.

Jeśli analizowana przez nas spółka dzieli się swoimi zyskami z akcjonariuszami, warto zastosować również model zdyskontowanych dywidend (DDM). W swej pierwotnej formie wzór wymagałby od nas określenia nieskończonej liczby dywidend, co jest niemożliwe. W tym celu stosuje się więc kilka wariantów, które są specjalnymi odmianami modelu zdyskontowanych dywidend. Najprostszym oraz często wykorzystywanym wariantem jest model Gordona, który zakłada, że stopa wzrostu dywidendy jest i pozostanie stała na zawsze. Dla spółek gamingowych, których premiery gier dzieli kilka lat, DDM może być nieskuteczny, ponieważ jego realizacja w rzeczywistości będzie znacznie utrudniona przez malejące zyski w kolejnych okresach po premierze. Należy pamiętać, że spółka nie musi wypłacać akcjonariuszom całości wypracowanego zysku. Największy zysk w roku premiery może zostać podzielony w taki sposób, aby firma była w stanie wypłacać w kolejnych latach dywidendy na stałym poziomie z wykorzystaniem zysków z lat ubiegłych.

Możliwość zastosowania co najmniej modelu DCF oraz DDM stawia osobę analizującą w komfortowej sytuacji, a każda dodatkowa prognoza jest bardzo pomocna. Prawdopodobnym jest otrzymanie różnych wycen dla każdego z modeli, dlatego warto posłużyć się wtedy wagami. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest przyjęcie, że wycena metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych odpowiada za 80% końcowej wartości akcji, a na pozostałe 20% składa się wycena metodą zdyskontowanych dywidend.

Gaming jest na tyle zróżnicowany, że każda spółka powinna być analizowana w inny sposób. Działalność w poszczególnych segmentach gier, modele dystrybucji oraz docelowe platformy sprawiają, że bardzo ciężko porównywać między sobą spółki. Jest to największa bolączka osób analizujących sektor, a skuteczne prognozowanie wymaga bardzo dobrej znajomości branży gier wideo. Oczywiście analiza fundamentalna jest tylko jedną ze szkół podejścia do obserwacji spółek, ale również nie jest wymagane przejście przez wszystkie wyżej wspomniane etapy. Dla osób nieposiadających wiedzy ani doświadczenia z zakresu wycen DCF będzie z pewnością zbyt trudny do przeprowadzenia. Dla osób, których nie interesuje wycenienie wartości akcji, ale zbadanie ogólnego potencjału spółki oraz określenie trendu, wystarczająca będzie analiza sektorowa połączona z analizą sytuacyjną.

Analiza fundamentalna jest skomplikowana, zwłaszcza w przypadku tak specyficznych sektorów. Dlatego warto poświęcać czas na czytanie, śledzenie informacji oraz wypróbowanie swoich sił, ponieważ poszerzanie wiedzy dotyczącej danego sektora oraz godziny doświadczenia w postaci własnych prób pozwalają usprawnić cały proces, a dzięki temu konstruować celniejsze prognozy.

Czytaj więcej