Reklama
WIG83 007,32-0,13%
WIG202 457,83-0,25%
EUR / PLN4,31-0,04%
USD / PLN3,97+0,02%
CHF / PLN4,52-0,06%
GBP / PLN5,03-0,10%
EUR / USD1,08-0,06%
DAX17 556,49+0,76%
FT-SE7 683,02-0,02%
CAC 407 948,40+0,23%
DJI38 972,41-0,25%
S&P 5005 078,18+0,17%
ROPA BRENT82,43+0,05%
ROPA WTI78,62+0,98%
ZŁOTO2 031,15+0,03%
SREBRO22,45-0,13%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sztuczna inteligencja: co wpływa na jej funkcjonowanie i jak przekłada się to na biznes?

Wiadomości prasowe | 15:02 16 sierpień 2023

Sztuczna inteligencja: co wpływa na jej funkcjonowanie i jak przekłada się to na biznes? | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin

Sztuczna inteligencja to wciąż relatywnie nowa dziedzina, którą starają się zgłębić zarówno specjaliści od nowych technologii, marketerzy, jak i media. Aby lepiej zrozumieć mechanizmy AI, warto przyjrzeć się kilku aspektom, które mają zasadniczy wpływ na jej funkcjonowanie i zadać podstawowe pytania: kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego. Ułatwi to dojście do sedna problemu lub uzyskanie informacji potrzebnych do objaśnienia nieprzewidzianych skutków działania sztucznej inteligencji.

 

 

Luka informacyjna

Odpowiedzialność za informacje generowane przez sztuczną inteligencję staje się priorytetem ze względu na to, że coraz więcej firm wykorzystuje ją w swoich działaniach, np. do udzielania odpowiedzi klientom (za pomocą chat-botów) czy do uruchamiania lub usprawnienia swoich systemów informatycznych i biznesowych. Budowanie zaufania do jakiejkolwiek aplikacji lub oprogramowania bazującego na AI lub uczeniu maszynowym jest niezwykle ważne z punktu widzenia firm. Ale będzie ono trudne do zdobycia bez potwierdzenia, że te mechanizmy działają rzetelnie i etycznie. Kluczowym aspektem odpowiedzi na pytanie o minimalizowanie luki informacyjnej jest zatem wiedza o tym co stało się z danymi, kiedy to się stało, kto podjął te decyzje, gdzie to się stało i dlaczego dokonano zmian lub klasyfikacji danych.

Luka informacyjna to kluczowy problem, z którym mierzą się badacze i architekci sztucznej inteligencji. AI tworzy tzw. halucynacje, czyli pewnie formułowane stwierdzenia, które nie są prawdą. Wynika to najczęściej z faktu, że jej mechanizmy nie rozumieją kontekstu prośby użytkownika. Kolejnym problem jest także tendencyjność danych. Przeprowadzone przez Progress badanie wykazało, że 78% osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji biznesowych i związanych z IT uważa, iż różnego rodzaju uprzedzenia obecne w danych staną się większym problemem wraz ze wzrostem wykorzystania sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego.

Reklama

Każdego dnia tendencyjność danych może negatywnie wpływać na podejmowanie decyzji w ramach działalności biznesowej. Rośnie ryzyko zagrożenia dla jej stabilności i ładu, utraty zaufania klientów, implikacji finansowych oraz potencjalnych konsekwencji prawnych i etycznych. Dlatego, w ramach strategii stawiania na pierwszym miejscu interesu naszych klientów, chcemy zapewnić, że korzystając z narzędzi AI/ML będą oni uzbrojeni w odpowiednie informacje, aby podejmować najlepsze biznesowe decyzje – powiedział Niklas Enge, Dyrektor Regionalny Nordics i Polska w firmie Progress.

 

Odpowiedzialność wymaga odpowiednich narzędzi

Zdolność do prowadzenia audytu danych, ich identyfikacji oraz pochodzenia, to kluczowe aspekty każdego systemu zarządzania informacją. Ma to jeszcze większe znaczenie w przypadku danych wykorzystywanych do zasilania mechanizmów sztucznej inteligencji i sposobu, w jaki ona wykorzystuje je do podejmowania decyzji. Klienci chcą mieć pewność, że ich dane są pod kontrolą, dlatego często wybierają produkty oferujące funkcję dwuczasowości. Umożliwia ona użytkownikom śledzenie danych dla każdego rekordu w dwóch przebiegach – zarówno w trakcie ich użytkowania (gdy dane są poprawne w momencie obserwacji), jak też w czasie dokonania transakcji (gdy dane zostały wprowadzone do bazy danych).

Funkcja ta ułatwia użytkownikom bardziej efektywne zarządzanie zmieniającymi się danymi, śledzenie tych zmian w czasie oraz zarządzanie wieloma zmianami w samej platformie danych. Ogranicza to potrzebę stosowania dodatkowych narzędzi we własnej infrastrukturze, co przyczynia się do jej uproszczenia oraz zmniejsza całkowity koszt pracy.

 

Kontekst danych to podstawa

Reklama

Zaimplementowanie do swojej strategii zarządzania danymi odpowiednich narzędzi pozwala lepiej zrozumieć, dlaczego zostały one sklasyfikowane w taki sposób, o jaki dodatkowy kontekst zostały uzupełnione oraz dlaczego niektóre dane są bardziej istotne dla konkretnego zapytania. Wówczas zrozumienie decyzji podejmowanych przez człowieka lub bazujących na sztucznej inteligencji staje się o wiele łatwiejsze do wyjaśnienia oraz rośnie zaufanie do nich.

Ponadto warto uwzględnić metadane geoprzestrzenne, aby odpowiedzieć na pytanie gdzie dokonywane są zmiany w danych, a także skontrolować dostęp oparty na rolach, który wyjaśni kto i gdzie manipuluje danymi.

- Powyższe aspekty muszą być wzięte pod uwagę w procesie szukania odpowiedzi na pytanie jak podejmować decyzje bazujące na sztucznej inteligencji. Na pewno należy wystrzegać się sytuacji, w których proces podejmowania decyzji wewnątrz algorytmu będzie tak złożony, że nikt nie będzie w stanie odpowiedzieć na tych pięć podstawowych pytań: kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego. Firmy powinny zatem skupić się na wykorzystaniu odpowiedniej platformy danych oferującej zaawansowane technologie AI, która usprawni zarządzanie metadanymi w celu transparentnej klasyfikacji informacji generowanych przez sztuczną inteligencję. Platforma taka musi być w pełni audytowalna, skalowalna i oparta na regułach, a także zaprojektowana z myślą o przyszłości danych, wbudowanej w mechanizmy sztucznej inteligencji.

Źródło: Badanie Progress „Data Bias: The Hidden Risk of AI”

 

O firmie Progress  

Reklama

Firma Progress (Nasdaq: PRGS), której celem jest wspieranie rozwoju biznesu w świecie zdominowanym przez rozwiązania technologiczne, pomaga przedsiębiorcom w przyspieszaniu innowacji, nadawaniu im rozpędu i budowaniu drogi do sukcesu. Jako zaufany dostawca produktów do tworzenia, wdrażania i zarządzania aplikacjami o dużym znaczeniu, Progress umożliwia klientom opracowywanie niezbędnych rozwiązań, implementowanie ich w odpowiednich obszarach oraz administrowanie nimi w bezpieczny sposób. Setki tysięcy przedsiębiorstw, w tym 1700 firm programistycznych i 3,5 miliona deweloperów, polega na produktach Progress, aby móc osiągać swoje cele. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.progress.com oraz na profilach w serwisach LinkedIn, YouTube, Twitter, Facebook i Instagram

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji

Reklama

Czytaj dalej