Pierwsza oferta publiczna (z angielskiego: Initial Public Offering, IPO) to po raz pierwszy dokonywana przez daną firmę, spółkę, oferta publiczna dotycząca określonej liczby papierów wartościowych. Aby dana spółka mogła być notowana na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, musi oczywiście spełniać wiele wymogów. Podstawowym i pierwszym obowiązkiem spółki korzystającej z pierwszej oferty publicznej jest stworzenie prospektu emisyjnego spółki, który zawierać powinien całą jej historię finansową. W ramach zasady dotyczącej transparentności i równości spółki akcyjne notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych mają obowiązek informowania o swoim rozwoju i podejmowanych przez zarządy decyzjach.
Wynika to z samej natury partycypowania na giełdzie. Spółka, która pragnie pozyskać finanse na dalszy rozwój i zwiększenie ostatecznie kapitalizacji, prócz kredytów firmowych, opcji venture capital czy innego sposobu uzyskania dochodów, może zdecydować się na debiut giełdowy. Podstawową przyczyną inwestycyjną podczas planowania emisji na rynku kapitałowym jest perspektywa wzrostu wartości notowań firmy, pozyskanie dodatkowych funduszy i dalsza konsolidacja rynku. Ostatni, 2017, rok był bardzo udany pod względem debiutów giełdowych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Część spółek akcyjnych „przeniosła się” z giełdy NewConnect (zwanej często „małą giełdą) na główny parkiet GPW. Debiuty miały takie firmy, jak np. Play Communications czy Dino Polska. Ostatnia spółka uznawana jest obecnie za jedną z najlepszych, najbardziej płynnych i korzystnych pod względem inwestycyjnym na warszawskiej giełdzie. Choć cały czas kurs akcji wykazuje tendencję wzrostową, kapitalizacja DNP i dalsze perspektywy rozwoju mogą wskazywać, że wycena kursu spółki jest wciąż niedowartościowana.
Nie wszystkie jednak debiuty giełdowe na GPW (i innych giełdach) są tak atrakcyjne. Wspomniany debiut telekomunikacyjnego giganta Play uznawany jest za źle wyceniony od samego początku. Niemniej jednak z perspektywy spółki partycypowanie przy giełdzie poprzez przeprowadzenie publicznej oferty może być bardzo korzystne. Sam ten proces jest trudny, ale tylko ze względu na dużą liczbę dokumentów prawnych do przygotowania przez spółkę zgodnie polskim prawem określającym funkcjonowanie rynku kapitałowego w Polsce (np. opracowanie wyceny, prognoz, struktury oferty, głównego konsorcjum, due dilligence itd.). Podmiotem zatwierdzającym ww. sporządzanie i badającym ich autentyczność jest między innymi Komisja Nadzoru Finansowego.