MATERIAŁ NA WYŁĄCZNOŚĆ FXMAG
Skutkujące umocnieniem dolara odsunięcie oczekiwań dotyczących cięć stóp procentowych w USA i pogorszenie globalnego sentymentu do ryzyka nie sprzyjały węgierskiej walucie. Na pierwszy plan wysunęły się również decyzje Narodowego Banku Węgier (MNB) i wydarzenia na arenie politycznej.
Okres aprecjacji, który dobiegł końca w czerwcu 2023 r., był jednym z najsilniejszych w historii. W XXI w. forint zwykle osłabiał się względem euro, wzrost kursu EUR/HUF może więc być postrzegany jako wpisujący się w historyczny trend.
Wykres 1: Kurs EUR/HUF (kwiecień 2023 – kwiecień 2024)

Źródło: LSEG Datastream Data: 12.04.2024
Fundamenty makro Węgier nie zachwycają
Fundamenty makroekonomiczne pozostają niezbyt wspierające dla waluty. Po spowodowanym szokiem energetycznym spadku (-8,4% PKB w 2022 r.) rachunek obrotów bieżących w 2023 r. odnotował niewielką nadwyżkę (+0,3% PKB). Deficyt budżetowy wzrósł jednak z 6,2% PKB w 2022 r. do 6,7% i można sądzić, że Węgry są jednym z krajów, wobec których najpewniej zastosowana zostanie unijna procedura nadmiernego deficytu. Dodatkowo, mimo znacznego wzrostu na początku 2024 r., poziom rezerw walutowych (46,4 mld EUR) w porównaniu do innych krajów regionu pozostaje niski i odpowiada mniej więcej czterem miesiącom pokrycia importu.
Wykres 2: Bilans budżetu Węgier (2014 – 2024)

Źródło: LSEG Datastream Data: 12.04.2024
Sytuacja fiskalna Węgier wciąż napięta
Podejście Węgier do modyfikacji polityki fiskalnej w krótkim terminie jest ostrożne, tak aby nie spowodować istotnego spowolnienia gospodarczego ani nie zwiększyć bezrobocia. Wcześniejszy cel rządu zakładał, że deficyt zostanie zredukowany do 2,9% PKB w 2024 r., obecnie spodziewa się jednak, że wyniesie 4,5%, a wcześniej zakładany cel osiągnie dopiero w 2026 r.
Napięta sytuacja fiskalna sprawia, że Węgry tym chętniej przyjęłyby dodatkowe wsparcie finansowe. Przypomnijmy, że w obliczu gróźb premiera Orbana, który sugerował, że zablokuje 50 mld
pomocy dla Ukrainy,
Komisja Europejska odblokowała w grudniu 10,2 mld EUR z funduszu spójności. W ostatnim czasie Parlament Europejski podważył ważność i prawomocność tej decyzji.
Podczas gdy część funduszy powoli płynie do Węgier, które zdołały również uzyskać od KE odmrożenie kolejnych 2 mld EUR, w funduszach spójności i odbudowy wciąż jednak zamrożone pozostaje mniej więcej 20 mld EUR. Ich wypłata jest wysoce niepewna, a stosunki między Węgrami i UE bywały w ostatnich miesiącach bardzo napięte (pamiętajmy, że już wcześniej Węgry były oporne tak wobec kwestii poparcia przyjęcia Szwecji do NATO, jak wobec pomocy dla Ukrainy).
Posunięcia rządu Orbana pośrednio osłabiają forinta
Najważniejszą obecnie kwestią polityczną jest jednak wewnętrzny konflikt między węgierskim rządem a Gyorgym Matolcsym, prezesem Narodowego Banku Węgier. Matolcsy zarzucił ministrowi rozwoju gospodarczego Martonowi Nagyowi popieranie legislacji mających na celu ograniczenie autonomii banku, odnosząc się przy tym do jego przeszłości w MNB, którą ocenia krytycznie.
Zaproponowane przez rząd Orbana reformy nie dotknęły dotąd bezpośrednio polityki monetarnej, jego działania wywołują jednak niepokój, prowadząc do osłabienia forinta. W ostatnim czasie byliśmy świadkami pewnego złagodzenia konfliktu, najważniejsze obawy dotyczące planów rządu mających na celu zmiany związane z kontrolą nad bankiem są jednak wciąż żywe.
Cięcia stóp są agresywne
Sądzimy, że w najbliższych miesiącach decyzje rzeczonego banku centralnego będą dominować nagłówki. W ciągu ostatnich sześciu posiedzeń stopy procentowe były obniżane – z wyjątkiem lutowego cięcia o 100 pb. były to ruchy o 75 pb. Wciąż jednak referencyjna stopa procentowa pozostaje na bardzo wysokim poziomie 8,25%. Biorąc pod uwagę oczekiwania wobec dalszych spadków inflacji, raczej nie ma przeszkód, by w większym stopniu rozluźniać politykę. Mimo to uważamy, że w III kwartale tempo cięć może nieco zwolnić.
Spadek dynamiki cen był w Węgrzech bardzo widoczny. Główna miara inflacji wzrosła w styczniu 2023 r. do najwyższego od 1996 r. poziomu 25,7%, a w marcu tego roku wynosiła już tylko 3,6%; miara bazowa znajduje się na niewiele wyższym poziomie (4,4%). Momentum cenowe nie jest szczególnie zadowalające (+0,7% m/m w styczniu i lutym, +0,8% m/m w marcu). Inflacja bazowa ma pozostać uporczywa – MNB oczekuje, że wyniesie 4,5-5% w drugiej połowie br., zanim obniży się do przedziału docelowego banku (3% ± 1 pp.) w 2025 r.
Wykres 3: Realne stopy procentowe w Węgrzech (2014 – 2024)

Źródło: LSEG Datastream Data: 12.04.2024
Istotną część spadku presji na ceny konsumenckie przypisać można niedawnemu spowolnieniu gospodarczemu. W IV kwartale ub.r. odnotowano stagnację, a zgodnie ze wstępnymi wyliczeniami w całym 2023 r. gospodarka skurczyła się o 0,9%. Jedynym pozytywem są ostatnie wyniki sektora rolnego, który w IV kwartale wzrósł o imponujące 81,1% w skali roku (co spowodowane było efektem niskiej bazy i lepszymi warunkami pogodowymi). Zrekompensowało to niewielką kontrakcję sektora usługowego i większą – przemysłowego. Krajowy popyt był w IV kwartale słaby (spadł o 4,1% r/r), większość ostatnich danych dotyczących sprzedaży detalicznej wskazuje jednak na pewne ożywienie.
W styczniu po raz pierwszy od ponad 12 miesięcy realna sprzedaż detaliczna odnotowała wzrost w skali roku, a w lutym ten pozytywny trend się wzmocnił. Sektor przemysłowy pozostaje jednak słaby – od początku 2023 r. realny wolumen produkcji sprzedanej przemysłu w każdym miesiącu spadał w ujęciu rocznym.
Rozbieżność między usługami i przemysłem w kolejnych miesiącach z dużą dozą pewności utrzyma się na wysokim poziomie, a stan węgierskiej gospodarki zależeć będzie od poprawy krajowego popytu (wspieranej przez dalsze cięcia stóp procentowych i dość wysoki wzrost płac). Istotny w tym kontekście powinien okazać się ciasny rynek pracy. W ciągu ostatnich 11 miesięcy wzrost płac był dwucyfrowy (14,7% w styczniu), ostatnio nawet w ujęciu realnym (10,5% w styczniu). Mimo wzrostu w ostatnich miesiącach, stopa bezrobocia jest wciąż jedną z najniższych w Europie (skorygowana sezonowo 4,4% w lutym).
Węgierski rząd w połowie marca porzucił swój ambitny cel wzrostu gospodarczego o 4% w 2024 r. Komisja Europejska spodziewa się wyniku rzędu 2,4% w 2024 r. i 3,6% w 2025 r., co wciąż stanowiłoby istotną poprawę względem minionego roku.
Wykres 4: Wzrost płac w Węgrzech (2014 – 2024)

Źródło: LSEG Datastream Data: 12.04.2024
Forint pozostaje obciążony ryzykiem politycznym
Inwestorzy w ostatnim czasie nie patrzą przychylnym okiem na forinta, w dużej mierze przez zwiększoną premię za ryzyko polityczne. Wydaje się, że na razie ryzyka na tym froncie zmalały, wypłata środków z funduszy spójności i odbudowy jest jednak wciąż niepewna. Stopy procentowe są bardzo wysokie (również w ujęciu realnym), agresywne cięcia w nadchodzących miesiącach wydają się jednak prawdopodobne. Mimo że w drugiej połowie roku oczekuje się istotnego ożywienia, sytuacja ekonomiczna jest nieco niepokojąca.
Fundamenty makroekonomiczne nie są szczególnie wspierające, możliwy wzrost kursu EUR/USD powinien być jednak korzystny dla waluty. Jest również pewna przestrzeń do normalizacji kursu forinta po jego niedawnej deprecjacji, ale wciąż utrzymują się znaczące ryzyka dla globalnego sentymentu – choćby nadchodzące wybory prezydenckie w USA.
Wobec pogorszenia sentymentu, spowodowanego w dużej mierze wydarzeniami politycznymi, zdecydowaliśmy się na rewizję naszych prognoz nieznacznie w górę. Ryzyka wydają nam się jednak dość zbalansowane, stąd nasza prognoza dla pary EUR/HUF nadal jest płaska.
|
EUR/HUF
|
USD/HUF
|
HUF/PLN*
|
Q2-2024
|
390
|
360
|
1,09
|
Q3-2024
|
390
|
360
|
1,08
|
E-2024
|
390
|
355
|
1,08
|
Q1-2025
|
390
|
350
|
1,08
|
E-2025
|
390
|
340
|
1,08
|
*100 HUF
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady. Ebury nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje działań podjętych na podstawie informacji zawartych w raporcie. Ebury Partners Belgium NV / SA jest autoryzowaną i regulowaną przez Narodowy Bank Belgii instytucją płatniczą na mocy ustawy z dnia 11 marca 2018 r., zarejestrowaną w Crossroads Bank Enterprises pod numerem 0681.746.187.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję