Według JATO Dynamics, w zeszłym roku SUV po raz pierwszy w swojej historii stał się najchętniej kupowanym rodzajem samochodu w Europie. Dane za pierwszy kwartał wskazują na to, że trend ten będzie kontynuowany.
Europa jest odbiciem tego co dzieje się na całym świecie. Od Chin aż po Stany Zjednoczone, kierowcy kupują duże samochody, zmniejszając jednocześnie popyt na pojazdy hybrydowe.
Dla Arabii Saudyjskiej, Iranu i innych krajów OPEC, zwiększona sprzedaż paliwożernych pojazdów to dobra wiadomość, szczególnie przed czwartkowym szczytem organizacji. Zwiastuje to zwiększone zapotrzebowanie na ropę w kolejnych latach.
Szef oddziału badawczego Abu Dhabi Investment Authority, Christof Ruhl twierdzi, że niskie ceny paliwa mogą przyczynić się do zahamowania popytu na pojazdy hybrydowe oraz wykorzystujące niewielkie ilości paliwa.
Dobrym przykładem na potwierdzenie tych słów są dane ze Stanów Zjednoczonych, gdzie średnia spalania dla samochodów zakupionych w kwietniu 2016 roku wyniosła 25.2 mil na galon (około 10.7 km na 1 litr), jest to spadek wydajności względem szczytu z sierpnia 2014 (tuż przed załamaniem na rynku ropy) kiedy wydajność wynosiła 25.8 mil na galon (około 11 km na litr). Według danych amerykańskie wskaźniki ekonomicznego zużycia paliwa spadną po raz pierwszy od 2007 roku.
Według analityków od czasu kiedy cena ropy zaczęła spadać, postępy w pracach nad poprawą ekonomiczności wykorzystania paliwa praktycznie stanęły.
Obecnie małe ciężarówki, SUVy oraz van’y to około 60% wszystkich sprzedawanych samochodów w USA, tak wysoki odsetek sprzedaży dużych pojazdów udało osiągnąć się w 2005 roku kiedy średnia cena baryłki ropy kosztowała 55$, teraz jest to około 50$ co może spowodować dalszy wzrost sprzedaży. Warto podkreślić, że w 2008 roku kiedy cena baryłki ropy sięgnęła 100$ odsetek sprzedaży paliwożernych samochodów wynosił zaledwie 43% całości.
Prognozy EIA (energy information administration) wraz z zakupem coraz większej ilości dużych samochodów oraz faktem wydłużonych podróży samochodowych, na które we wracającej do normy po kryzysie gospodarce stać coraz więcej obywateli, zapotrzebowanie na paliwo w 2016 roku może pobić historyczne rekordy z 2007 roku (zużycie 9,3 miliona baryłek ropy dziennie). Czego na pewno nie przeoczą kraje należące do OPEC.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję