Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Raport GfK o nastrojach konsumenckich w Niemczech sygnalizuje lekką poprawę sytuacji u naszego zachodniego sąsiada.

 

Opublikowany dziś raport wskazuje, że po 4 kolejnych miesiącach spadków nastrojów konsumpcyjnych w końcu odnotowano lekką poprawę. Indeks wzrósł z poziomu 9,3 do 9,4 pomimo tego, że prognozy wskazywały na brak zmiany i utrzymanie się wartości wskaźnika na poprzednim poziomie.

 

Wykres 1. Nastroje konsumenckie w Niemczech

Reklama

FXMAG forex niemieccy konsumenci z nadzieją patrzą na 2016 rok 1FXMAG forex niemieccy konsumenci z nadzieją patrzą na 2016 rok 1

Źródło: raport GfK

 

W raporcie znajdujemy również poprawę innych wskaźników gospodarczych. Wskaźnik oczekiwań gospodarczych wzrósł w ostatnim miesiącu z -5,3 do 2,9. Wskaźnik oczekiwań zarobkowych wzrósł z 44,4 do 50,8. Wskaźnik skłonności to zakupów wzrósł nieznacznie z 48,9 do 49,0. Jednak w ujęciu rocznym tylko wskaźnik oczekiwań zarobkowych zanotował wzrost (z poziomu 41,0). Oczekiwania gospodarcze zmniejszyły się z 14,5 do 2,9, a skłonność do zakupów z 49,1 do 49,0.

 

W raporcie czytamy: "Ataki terrorystyczne w Paryżu z połowy listopada i zwiększone przez nie zagrożenie terrorystyczne w Niemczech wydaje się nie mieć wpływu na niemieckich konsumentów. Nastroje wśród konsumentów poprawiają się w ostatnich miesiącach bieżącego roku".

 

Reklama

Metodologia:

Oczekiwania gospodarcze - indeks opracowywany jest na podstawie pytania do konsumentów: "Jak według Ciebie rozwinie się sytuacja gospodarcza w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Poprawi się - Pozostanie bez zmian - Pogorszy się"

Oczekiwania zarobkowe - indeks opracowywany jest na podstawie pytania do konsumentów: "Jak według Ciebie rozwinie się sytuacja w Twoim gospodarstwie domowym w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Poprawi się - Pozostanie bez zmian - Pogorszy się"

Skłonność do zakupów/konsumpcji - indeks opracowywany jest na podstawie pytania do konsumentów: "Czy myślisz, że rozsądnie jest decydować się na duże wydatki w tym momencie?" To dobry czas - Czas nie jest ani zły ani dobry - To zły czas"

Nastrój konsumencki - indeks opisuje konsumpcję indywidualną. Głównymi determinantami są tutaj: oczekiwania zarobkowe, skłonność do zakupów i tendencje w oszczędzaniu.

 

Reklama

Źródło informacji: raport GfK


Jakub Wilk

Jakub Wilk

Redaktor portalu FXMAG. Zwolennik łączenia analizy technicznej i fundamentalnej, ze szczególnym uwzględnieniem polityki banków centralnych. Pasjonat rynku metali szlachetnych.


Tematy

komentarze

Komentarze

Sortuj według:  Najistotniejsze

  • Najnowsze
  • Najstarsze

Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

Reklama
Reklama