Raport GfK o nastrojach konsumenckich w Niemczech sygnalizuje lekką poprawę sytuacji u naszego zachodniego sąsiada.
Opublikowany dziś raport wskazuje, że po 4 kolejnych miesiącach spadków nastrojów konsumpcyjnych w końcu odnotowano lekką poprawę. Indeks wzrósł z poziomu 9,3 do 9,4 pomimo tego, że prognozy wskazywały na brak zmiany i utrzymanie się wartości wskaźnika na poprzednim poziomie.
Wykres 1. Nastroje konsumenckie w Niemczech
Źródło: raport GfK
W raporcie znajdujemy również poprawę innych wskaźników gospodarczych. Wskaźnik oczekiwań gospodarczych wzrósł w ostatnim miesiącu z -5,3 do 2,9. Wskaźnik oczekiwań zarobkowych wzrósł z 44,4 do 50,8. Wskaźnik skłonności to zakupów wzrósł nieznacznie z 48,9 do 49,0. Jednak w ujęciu rocznym tylko wskaźnik oczekiwań zarobkowych zanotował wzrost (z poziomu 41,0). Oczekiwania gospodarcze zmniejszyły się z 14,5 do 2,9, a skłonność do zakupów z 49,1 do 49,0.
W raporcie czytamy: "Ataki terrorystyczne w Paryżu z połowy listopada i zwiększone przez nie zagrożenie terrorystyczne w Niemczech wydaje się nie mieć wpływu na niemieckich konsumentów. Nastroje wśród konsumentów poprawiają się w ostatnich miesiącach bieżącego roku".
Metodologia:
Oczekiwania gospodarcze - indeks opracowywany jest na podstawie pytania do konsumentów: "Jak według Ciebie rozwinie się sytuacja gospodarcza w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Poprawi się - Pozostanie bez zmian - Pogorszy się"
Oczekiwania zarobkowe - indeks opracowywany jest na podstawie pytania do konsumentów: "Jak według Ciebie rozwinie się sytuacja w Twoim gospodarstwie domowym w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Poprawi się - Pozostanie bez zmian - Pogorszy się"
Skłonność do zakupów/konsumpcji - indeks opracowywany jest na podstawie pytania do konsumentów: "Czy myślisz, że rozsądnie jest decydować się na duże wydatki w tym momencie?" To dobry czas - Czas nie jest ani zły ani dobry - To zły czas"
Nastrój konsumencki - indeks opisuje konsumpcję indywidualną. Głównymi determinantami są tutaj: oczekiwania zarobkowe, skłonność do zakupów i tendencje w oszczędzaniu.
Źródło informacji: raport GfK
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję