O atakach cyberprzestępców słyszy się niemal codziennie. W czasie pandemii wzrosła ich aktywność, a ludzie, chociażby poprzez pracę zdalną są na nie narażeni jeszcze bardziej. Najważniejsza w tym wszystkim jest świadomość niebezpieczeństw i zachowanie niektórych ostrożności. Jak zatem chronić się przed cyber atakiem? Podajemy kilka wskazówek, które warto wprowadzić w życie.
1. Dokładne weryfikowanie informacji i kontaktów.
Sprawdzanie informacji, które otrzymuje, czy też potwierdzenie tożsamości osoby, z którą nawiązujemy kontakt w sieci pozwoli ograniczyć hakerom zdobycie dostępu do zawartości naszych urządzeń. Chodzi tu zarówno o smartfony, jak i komputery stacjonarne, notebooki czy tablety. Co za tym idzie? Wówczas cyberprzestępcy nie dostaną się za ich pośrednictwem do naszych kont bankowych, portali społecznościowych, skrzynek elektronicznych i dokumentów, czy też prywatnych zdjęć.
2. Zachowanie ostrożności jeśli chodzi o maile, sms-y i telefony.
Pamiętajmy, że żaden bank, kantor internetowy ani inna placówka nie poprosi nas o podanie chociażby naszego hasła do konta. Weryfikacja dokonywana jest w oparciu o dane jakie podaliśmy przy zakładaniu rachunku bankowego czy poprzez otrzymany na podany przy tworzeniu portfela walutowego w kantorze online numeru telefonu.
Bardzo popularną metodą jest oszustwo na blika. Przestępcy podszywają się pod naszego znajomego i piszą do nas na komunikatorach społecznościowych w sprawie niewielkiej pożyczki. Nic nie podejrzewając podajemy im kod w wiadomości oraz potwierdzenie płatności. W ten sposób dajemy cyberprzestępcy dostęp do naszego konta bankowego.
Bardzo często smsem lub e-mailem przychodzą także linki. Najczęściej dotyczą wyrównania zaległości za dokonaną wcześniej zapłatę, np. rachunku za prąd, dopłaty do paczki kurierskiej, itd. Tu kradzież pieniędzy odbywa się poprzez fałszywą bramkę płatności, która udaje prawdziwy system transakcyjny operatora, a dodatkowo wyłudza kod blik, dane osobowe, dostęp do bankowości lub dane karty płatniczej.
Istotną kwestią jest także nie otwieranie załączników (np. w formacie pdf, xls) od osób, których nie znamy ani tych, których się nie spodziewamy. Mogą zawierać złośliwe oprogramowanie, które posłuży do kradzieży pieniędzy z konta bankowego lub do przeprowadzenia ataków typu DDoS.
Pamiętajmy, że żadna instytucja nie zapyta nas o hasło czy też nie poprosi o zainstalowanie specjalnego oprogramowania, które np. ma nas chronić czy pomóc w usłudze. Cyberprzestępcy często działają pod płaszczykiem technicznej pomocy, którą tłumaczą w ten sposób, że ma ona na celu przynieść nam jakiś zysk.
Większość portali, gdzie logujemy się regularnie udostępnia możliwość weryfikacji dwuetapowej, co oznacza, że aby się zalogować na urządzeniu, którego nie oznaczyliśmy jako zaufane, trzeba potwierdzić to za pomocą np. kodu, który zostanie wysłany na nasz telefon.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję