W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się, iż firma Divisa Capital nawiązała współpracę z brytyjskim klubem piłkarskim Watford Football Club. Klub zajmuje 13 pozycję w angielskiej Premiere League. Czy futbol jest dobrym nośnikiem reklamy?
Firmy rynku forex w futbolu to żadna nowość. Warto jednak zauważyć, że Divisa Capital nie jest brokerem detalicznym, a raczej dostawcą płynności dla innych brokerów i instytucji finansowych. W jej ofercie znajdują się zarówno instrumenty rynku FX jak i CFD. Umowa obejmuje trzy sezony .
Umowy sponsorskie to nie nowość
Choć sponsoring firm typu Divisa Capital(czyli nie będących brokerem detalicznym) to nowość, to jednak brokerzy detaliczni forex obecni są w sporcie od wielu lat. Do największych i najgłośniejszych przykładów tego typu umów sponsorskich należały umowy takie jak:
FxPro i Fulham
Alpari i WestHam United
IronFX oraz klub FC Balcerona
EZTrader i Everton
Alpari – klub Zenit
XM i Al-Nassr FC
Oraz kilka innych. Jak widzimy umowy dotyczą nie tylko brokerów forexowych (EXZtrader, opcje binane) i jak za chwilę zobaczymy, nie tylko piłki nożnej. A jakie przesłanki stoją za tego typu umowami?
Co daje sponsoring sportowy
Brokerzy decydujący się na sponsorowanie klubów piłkarskich zazwyczaj albo próbują ugruntować swoją pozycję lidera rynku albo są trakcie realizowania znaczącej strategii marketingowej. Co ciekawe, tego typu promocję stosuje się też przed wejściem na giełdę aby przyciągnąć inwestorów. – takie intencje przypisywano np. firmie IronFX. Na podobnej zasadzie firma XTB zdecydowała się zapewne niedawno na współpracę ze znanym aktorem Mads Mikkelsenem – akcje firmy właśnie co zadebiutowały na GPW.
Korzyści jakie uzyskuje sponsorowana firma to:
- globalną rozpoznawalność marki
- dostęp do potencjalnego klienta płci męskiej, stanowiącego większość również wśród inwestorów
- możliwość zastosowania wielu strategii marketingowych zarówno online jak i tradycyjnych
Nie tylko piłka nożna – polski wątek
Najgłośniejszym przykładem sponsoringu w świecie polskich firm była umowa XTB oraz zespołu McLaren formuły 1. Choć współpraca trwała dość krótko, odbiła się w branży dużym echem. Zespół McLaren był w tym czasie jednym z lepszych zespołów, w którym jeździł obecny mistrz świata, Lewis Hamilton.
Sporty motorowe to druga najbardziej popularna dyscyplina jeśli chodzi o sponsoring. Zespoły, bądź poszczególnych zawodników, sponsorowały już takie firmy jak MiG, FXDD czy Exness – obecny sponsor zespołu RedBull Racing. Firma SAXO sponsorowała zespół F1 Lotus oraz aktywnie wspiera jej byłego kierowcę, Romana Grosjeana.
Jak widać, wielkie pieniądze lubią wielkie gwiazdy. A być może wielkie gwiazdy przyciągają wielkie pieniądze? Zapewne z takiego założenia wychodzą brokerzy angażujący się w umowy sponsorskie w świecie sportu.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję