Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. BigMac prawdę Ci powie
    1.  
      1. Indeks BigMac – lipiec 2017
        1. PLN według najnowszego wskaźnika BigMac
          1.  
            1. Czy indeks jest wadliwy?

              The Economist opublikował zaktualizowany Indeks Big Maca. Polski złoty po raz kolejny okazał się niedowartościowaną walutą. Najsłynniejsza kanapka McDonald’s ukazuje słabość PLN.

               

              BigMac prawdę Ci powie

              Dlaczego to akurat Wskaźnik BigMaca ma decydować o kondycji walut? Na początku należy zacząć od wytłumaczenia istoty wspomnianego indeksu. Od 1986 roku tygodnik The Economist prowadzi raport, który w nieformalny sposób mierzy parytet siły nabywczej (PPP). PPP – ma zaś wskazać ile w danym kraju i w danej walucie zapłaci się za koszyk tych samych dóbr i usług. W przypadku BigMac index porównuje się ceny znanej kanapki sieci McDonald w różnych państwach. The Economist umożliwia zestawienie cen BigMaca w walucie danego kraju do 5 głównych walut: dolara amerykańskiego, chińskiego juana, japońskiego jena, brytyjskiego funta i oczywiście euro. Zestawienie to ma ukazać siłę nabywczą pieniądza w danym państwie w stosunku do cen produktu, jakim jest BigMac.

               

              Indeks BigMac – lipiec 2017

              Jak się okazuje, za BigMaca najwięcej płacą Szwajcarzy – 6,50 franka. W przeliczeniu wychodzi na to, że BigMac wart jest w Szwajcarii 6,74 dolara. Skoro wiemy, gdzie kanapka jest najdroższa, to warto sprawdzić, gdzie za nią zapłacimy najmniej. To właśnie nasi wschodni sąsiedzi – Ukraińcy płacą za BigMaca jedynie 44 hrywny, warte 1,70 USD. Porównanie cen BigMaca ma odzwierciedlić, czy dana waluta jest stabilna, przewartościowana lub niedowartościowana. Z najnowszej publikacji wynika, że aż 11 spośród około 50 badanych walut jest przewartościowanych wobec dolara.

               

              PLN według najnowszego wskaźnika BigMac

              Po raz kolejny polski złoty jest niedowartościowany. BigMac obecnie kosztuje w Polsce 10,10zł, w stosunku do 5,30 dolarów w USA. W przeliczeniu więc, BigMac w Polsce wart jest 2,72 USD. W 2014 roku za ten sam produkt płaciliśmy 9,20zł. To znaczna podwyżka ceny w skali kilku lat. Czy kiedykolwiek PLN nie był niedowartościowaną walutą według indeksu The Economist? Sytuacja taka prawie miała miejsce przed kryzysem finansowym w 2008 roku, gdy za dolara płaciło się niewiele ponad 2zł. Kolejne publikacje wskaźnika BigMac wskazują wciąż na niedowartościowanie i słabość PLN wobec pięciu głównych walut.

              Polska w najnwoszym indeksie BigMac

              FXMAG forex tani bigmac, czy tani pln? wskaźnik bigmac the economist ppp pln usd 1FXMAG forex tani bigmac, czy tani pln? wskaźnik bigmac the economist ppp pln usd 1

              Źródło: The Economist

              Reklama

              Sytuacja jednak nie jest najgorsza. Jedną z najbardziej niedowartościowanych walut według indeksu jest funt egipski.

               

              Czy indeks jest wadliwy?

              Niektórzy ekonomiści twierdzą, że wskaźnik BigMaca nie jest wiarygodnym wyznacznikiem rynku walutowego. To, że flagowa kanapska McDonald’s znana jest na całym świecie, nie oznacza, że koszt jej wytworzenia będzie taki sam w Nowym Jorku i Szanghaju. Nie zapominajmy o różnicach w kosztach pracy, które znacznie odbiegają od siebie, gdy porównamy uboższe państwa z tymi wysoko rozwiniętymi.


              Estera Włodarczyk

              Estera Włodarczyk

              Absolwentka dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się stosunkami gospodarczo-politycznymi oraz ich wpływem na światową ekonomię.


              Tematy

              wskaźnik BigMac

              The Economist

              PPP

              PLNUSD
              komentarze

              Komentarze

              Sortuj według:  Najistotniejsze

              • Najnowsze
              • Najstarsze

              Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

              Reklama
              Reklama