Przewozy taksówkami bez kierowców stają się coraz bardziej popularne. Występują one zwłaszcza w Chinach i Stanach Zjednoczonych. W Państwie Środka usługa związana z przewozem robotaksówkami uruchomiona została w 2022 roku. Potentatem w branży jest firma Baidu, właściciel marki Apollo Go - usługi taksówek bez kierowców. Do końca 2024 roku firma posiadała flotę 1 tysiąca aut.
Czytaj też: Założyciel znanej na całym świecie marki zatrzymany. Protestował przeciwko wojnie w Izraelu
Po Chinach czas na Europę
Chiński autonomiczny przewoźnik - firma Baidu w najbliższym czasie planuje swoją ofertę Apollo Go rozszerzyć na kolejne rynki, w tym europejskie. Z nieoficjalnych informacji wynika, że chiński przewoźnik w pierwszej kolejności chce rozpocząć działalność w Szwajcarii i Turcji - informuje stacja CNBC.
Apollo Go ma pojawić się także w innych częściach świata. W marcu właściciel marki ogłosił, że będzie chciał rozpocząć swoją działalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dokładnie w Dubaju i Abu Zabi. W najbliższym czasie usługa ma być dostępna także w krajach na Bliskim Wschodzie.
Chińska firma nie jest jedyną, która rozwija usługi autonomicznego transportu osób. Amerykańska firma Pony.AI poinformowała, że nawiązała współpracę z innym kalifornijskim przedsiębiorstwem Uberem, które wkrótce może oferować przejazdy za pośrednictwem robotaksówek.
Robotaksówki znacznie tańsze
Taksówek autonomicznych w Chinach póki co najwięcej można spotkać na przedmieściach Pekinu oraz w Wuhan. Od kilku tygodni usługa testowana jest także na ulicach Hongkongu.
Przejazd robotaksówką jest znacznie tańszy od tradycyjnej taksówki z kierowcą. Chiński tabloid Global Times podaje, że cena za 10-kilometrowy przejazd zaczyna się od 4 juanów, czyli około 2 złotych. Za przejazd tradycyjną taksówką na tym samym dystansie musielibyśmy zapłacić 18 juanów, czyli blisko 10 złotych.
Autonomiczne taksówki są bezpieczne?
Wraz z coraz większą popularnością robotaksówek, które podbijają kolejne rynki, pojawia się coraz więcej pytań związanych z bezpieczeństwem podczas takich przejazdów. Po wprowadzeniu usługi w Chinach pojawiały się sygnały, że autonomiczne samochody nie zawsze stosują się do przepisów. Chodziło między innymi o ignorowanie sygnalizacji świetlnej. Przedstawiciele firmy odpowiedzialnej za usługę zapewniają, że błędy, które pojawiały się na samym początku działalności, zostały wyeliminowane.
Problemy z autonomicznymi taksówkami występowały także w Stanach Zjednoczonych. Władze amerykańskiego stanu Kalifornia, gdzie obowiązywało zezwolenie na testowanie przejazdów z udziałem samochodów autonomicznych, na pewien czas w 2023 roku zawiesiły zgodę (zezwolenie na używanie autonomicznych samochodów zostało w Kalifornii wprowadzone w 2018 roku - przyp. red.), po serii incydentów związanych z robotaksówkami. Tego typu samochody - jak donoszą amerykańskie media - często uczestniczyły w kolizjach.
W kwietniu 2025 roku pojawiły się informacje, że Kalifornijski Departament Pojazdów Mechanicznych chce pójść o krok dalej w pozwoleniu na przejazd samochodów autonomicznych, dopuszczając je także w transporcie towarów przy użyciu samochodów, których masa własna przekracza 10 001 funtów, czyli około 4,54 tony.
Branża autonomicznych aut w rozkwicie
Wraz ze zwiększającą się popularnością samochodów autonomicznych zwiększa się także zainteresowanie firm na uruchamianie tego typu usług. Wśród nich znajdują się zarówno chińskie, jak i amerykańskie koncerny. Między innymi zależna od General Motors spółka Cruise oraz Tesla.
Zobacz również: Gigant z USA idzie na dno. Prezes odszedł, akcje najniżej od 4 lat
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję