Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

Taksówki bez kierowcy na naszych drogach? Potentat ma ambitny plan

Robotaksówki mogą już wkrótce zrewolucjonizować europejski rynek transportowy. Podobne rozwiązania są już stosowane w Chinach, gdzie taksówki bez kierowców zyskują na popularności. Potentat w tej branży z Państwa Środka teraz chce zawojować europejskie rynki.

Taksówki bez kierowcy na naszych drogach? Potentat ma ambitny plan
PEDRO PARDO/AFP/East News
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Po Chinach czas na Europę
    1. Robotaksówki znacznie tańsze
      1. Autonomiczne taksówki są bezpieczne?
        1. Branża autonomicznych aut w rozkwicie

          Przewozy taksówkami bez kierowców stają się coraz bardziej popularne. Występują one zwłaszcza w Chinach i Stanach Zjednoczonych. W Państwie Środka usługa związana z przewozem robotaksówkami uruchomiona została w 2022 roku. Potentatem w branży jest firma Baidu, właściciel marki Apollo Go - usługi taksówek bez kierowców. Do końca 2024 roku firma posiadała flotę 1 tysiąca aut.

           

          Czytaj też: Założyciel znanej na całym świecie marki zatrzymany. Protestował przeciwko wojnie w Izraelu

           

          Po Chinach czas na Europę

          Chiński autonomiczny przewoźnik - firma Baidu w najbliższym czasie planuje swoją ofertę Apollo Go rozszerzyć na kolejne rynki, w tym europejskie. Z nieoficjalnych informacji wynika, że chiński przewoźnik w pierwszej kolejności chce rozpocząć działalność w Szwajcarii i Turcji - informuje stacja CNBC. 

          Apollo Go ma pojawić się także w innych częściach świata. W marcu właściciel marki ogłosił, że będzie chciał rozpocząć swoją działalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dokładnie w Dubaju i Abu Zabi. W najbliższym czasie usługa ma być dostępna także w krajach na Bliskim Wschodzie. 

          Reklama

          Chińska firma nie jest jedyną, która rozwija usługi autonomicznego transportu osób. Amerykańska firma Pony.AI poinformowała, że nawiązała współpracę z innym kalifornijskim przedsiębiorstwem Uberem, które wkrótce może oferować przejazdy za pośrednictwem robotaksówek.

           

          Robotaksówki znacznie tańsze

          Taksówek autonomicznych w Chinach póki co najwięcej można spotkać na przedmieściach Pekinu oraz w Wuhan. Od kilku tygodni usługa testowana jest także na ulicach Hongkongu.

          Przejazd robotaksówką jest znacznie tańszy od tradycyjnej taksówki z kierowcą. Chiński tabloid Global Times podaje, że cena za 10-kilometrowy przejazd zaczyna się od 4 juanów, czyli około 2 złotych. Za przejazd tradycyjną taksówką na tym samym dystansie musielibyśmy zapłacić 18 juanów, czyli blisko 10 złotych.

           

          Autonomiczne taksówki są bezpieczne?

          Wraz z coraz większą popularnością robotaksówek, które podbijają kolejne rynki, pojawia się coraz więcej pytań związanych z bezpieczeństwem podczas takich przejazdów. Po wprowadzeniu usługi w Chinach pojawiały się sygnały, że autonomiczne samochody nie zawsze stosują się do przepisów. Chodziło między innymi o ignorowanie sygnalizacji świetlnej. Przedstawiciele firmy odpowiedzialnej za usługę zapewniają, że błędy, które pojawiały się na samym początku działalności, zostały wyeliminowane. 

          Reklama

          Problemy z autonomicznymi taksówkami występowały także w Stanach Zjednoczonych. Władze amerykańskiego stanu Kalifornia, gdzie obowiązywało zezwolenie na testowanie przejazdów z udziałem samochodów autonomicznych, na pewien czas w 2023 roku zawiesiły zgodę (zezwolenie na używanie autonomicznych samochodów zostało w Kalifornii wprowadzone w 2018 roku - przyp. red.), po serii incydentów związanych z robotaksówkami. Tego typu samochody - jak donoszą amerykańskie media - często uczestniczyły w kolizjach. 

          W kwietniu 2025 roku pojawiły się informacje, że Kalifornijski Departament Pojazdów Mechanicznych chce pójść o krok dalej w pozwoleniu na przejazd samochodów autonomicznych, dopuszczając je także w transporcie towarów przy użyciu samochodów, których masa własna przekracza 10 001 funtów, czyli około 4,54 tony.

           

          Branża autonomicznych aut w rozkwicie

          Wraz ze zwiększającą się popularnością samochodów autonomicznych zwiększa się także zainteresowanie firm na uruchamianie tego typu usług. Wśród nich znajdują się zarówno chińskie, jak i amerykańskie koncerny. Między innymi zależna od General Motors spółka Cruise oraz Tesla.

           

          Zobacz również: Gigant z USA idzie na dno. Prezes odszedł, akcje najniżej od 4 lat

          Reklama

           


          Kamil Markiewicz

          Kamil Markiewicz

          Dziennikarz, który od 20 lat pracuje w mediach. Zaczynał od relacjonowania lokalnych wydarzeń w regionalnych gazetach ukazujących się w województwie świętokrzyskim. Najdłużej, bo ponad dekadę pisał o sporcie na łamach dziennika Echo Dnia. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej zajmował się nie tylko sportem. Przez ponad sześć lat współpracował z Telewizją Polską, gdzie zajmował się tematami społecznymi, gospodarczymi, politycznymi oraz sportowymi. Przez blisko pięć lat współprowadził audycję "Interwencja" na antenie Polskiego Radia Kielce. Pracę w magazynie łączy z pracą w telewizji. Gospodarz programu publicystycznego "Uważam, że..." na antenie Lokalna TV. Oprócz pracy w mediach prowadzi także szkolenia z autoprezentacji.
           


          Tematy

          robotaksówki

          robotaxi

          Chiny

          Stany Zdjednoczone

          Kalifornia

          samochody autonomiczne

          samochody bez kierowcy

          Apollo Go

          Baidu

          TeslaUber

          Cruise

          General Motors

          Wuhan

          pekin

          Pony.AI

          Zjednoczone Emiraty Arabskie

          Dubaj

          Abu Zabi

          nastroje konsumentówtranspot branża transportowa branża motoryzacyjna motoryzacja samochody
          komentarze

          Komentarze

          Sortuj według:  Najistotniejsze

          • Najnowsze
          • Najstarsze

          Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

          Reklama
          Reklama