Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

Chińska gospodarka na zakręcie. Kryzys nieruchomości nasila się

Chińska gospodarka zmaga się z poważnym kryzysem na rynku nieruchomości, który mimo działań rządu wciąż nie został przezwyciężony. W 2024 roku nieruchomości w tym Chinach generowały jedynie 7% krajowego PKB, co oznacza spadek o połowę w stosunku do rekordowego poziomu z 2021 roku. Czy sektor ma szansę na odbicie? 

Chińska gospodarka na zakręcie. Kryzys nieruchomości nasila się
Unsplash
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Słaba kondycja chińskiego sektora nieruchomości
    1. Biliony juanów na wsparcie gospodarki
      • Analitycy Goldman Sachs stwierdzili, że działania chińskiego rządu na rzecz ratowania gospodarki są „potrzebne, ale niewystarczające”
      • Określili również, w jaki sposób chińska gospodarka ma szansę odbić się od dna 

       

      Słaba kondycja chińskiego sektora nieruchomości

      W 2021 roku sprzedaż nieruchomości w Chinach osiągnęła swój szczyt i wyniosła 14% PKB kraju, wynika z analizy Goldman Sachs.

      Dla porównania, w 2024 roku sprzedaż nieruchomości w tym kraju wygenerowała jedynie 7% krajowego PKB, co oznacza spadek o połowę w stosunku do rekordowego poziomu z 2021 roku. 

      W ostatnim czasie chińscy decydenci podejmowali działania mające na celu wsparcie drugiej co do wielkości gospodarki świata, przy czym ich kluczowym elementem stał się pogrążony w kryzysie sektor nieruchomości.

      Jak twierdzą analitycy Goldman Sachs, obecne wysiłki na rzecz obniżenia wycen nieruchomości mogą stanowić punkt zwrotny w stabilizacji i ożywieniu gospodarki Chin, wskazując na potencjalny przełom w walce z jej wyzwaniami:

      W końcu znaleźliśmy się w punkcie zwrotnym trwającej spirali spadkowej na rynku mieszkaniowym – powiedział Yi Wang z chińskiego zespołu ds. nieruchomości w Chinach w Goldman Sachs Research. „Naszym zdaniem tym razem jest inaczej niż w przypadku poprzednich, fragmentarycznych środków łagodzących”, dodał. 

      Prognozują również, że w nadchodzących latach możliwe jest wprowadzenie dodatkowego bodźca fiskalnego o wartości około 1 bln USD, co miałoby na celu stabilizację chińskiego rynku mieszkaniowego:

      Reklama

      „Skala problemu jest ogromna: nasi analitycy szacują, że niesprzedane zasoby mieszkaniowe w Chinach wyniosłyby 93 bln RMB (13 bln USD), gdyby zostały w pełni wybudowane. Dla porównania, sprzedaż nieruchomości w tym roku wyniesie około 9 bln RMB”. 

      Co więcej, ich zdaniem „podaż zasobów mieszkaniowych nadających się do sprzedaży będzie równa ponad dwuletniemu popytowi na koniec 2024 roku”. 

       

      sprzedaz nieruchomosci w chinach spadla od szczytu w 2021 roku grafika numer 1sprzedaz nieruchomosci w chinach spadla od szczytu w 2021 roku grafika numer 1

      Źródło: Goldman Sachs

       

      Reklama

      Zobacz również: Ten kraj stracił 1/3 wszystkich miliarderów. Kryzys mieszkaniowy zbiera żniwa

       

      Biliony juanów na wsparcie gospodarki

      Niedawne decyzje chińskiego banku centralnego, mające na celu wsparcie krajowej gospodarki, spotkały się z obawami ze strony analityków Goldman Sachs, którzy uznali podjęte środki za niewystarczające do przełamania spowolnienia gospodarczego. „Wcześniej bank centralny opracował środki obejmujące 300 mld RMB wsparcia kredytowego dla przedsiębiorstw państwowych na zakup ukończonych, ale niesprzedanych zasobów mieszkaniowych. Kolejne 4 bln RMB w kredytach miało na celu zwiększenie liczby ukończonych projektów”, czytamy. 

      W opinii ekspertów, działania te nie zapewniły oczekiwanego wcześniej ożywienia, a ich realizacja napotkała trudności. Niemniej jednak, jak zauważa Yi Wang, bez dodatkowych bodźców gospodarka może borykać się z utrzymującym się spowolnieniem na rynku mieszkaniowym przez kolejne trzy lata

      Goldman Sachs Research spodziewa się, że dzięki bodźcom o wartości około 8 bilionów RMB będzie można zmniejszyć zapasy na rynku pierwotnym, jednocześnie pomagając w usuwaniu zaległości budowlanych i restrukturyzacji zadłużenia. Taka ilość bodźców pomogłaby również deweloperom sprzedać, ale nieukończone jednostki mieszkaniowe. Będzie to kluczowe dla „zwiększenia zaufania wśród uczestników rynku”. 

      Bez reakcji i podejmowanych działań, twierdzą analitycy, chińska gospodarka nie odbije się od dna:

      [...[ wartości nieruchomości mogą spaść o kolejne 20% lub 25%, co obniżyłoby je do około połowy szczytowego poziomu cen. Niemniej jednak działania rządu są pozytywne, a nasi badacze szacują obecnie, że ceny nieruchomości mogą ustabilizować się pod koniec 2025 roku

      Ponadto, pomimo krótkotrwałego optymizmu, w najbliższych miesiącach i latach kluczowe będzie monitorowanie realizacji rządowych środków stymulacyjnych oraz dostrzeżenie oznak ożywienia cen nieruchomości w największych miastach Chin, co w dłużej perspektywie mogłoby przywrócić zaufanie do szerszego ożywienia rynku.

      Reklama

       

      Zobacz również: Chiny znów ratują gospodarkę bilionami juanów. Pierwsze skutki polityki Trumpa 


      Oliwia Róża Serwa

      Oliwia Róża Serwa

      Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Akademii Ignatianum w Krakowie. Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Laureatka XI edycji Nagrody Młodych Dziennikarzy im. Bartka Zdunka, wygrana za reportaż „Żyj dla mnie”. Wielokrotnie nagradzana stypendiami za wyniki w nauce i wyróżnieniami za działania społeczne.

      Redaktor FXMAG od 2024 roku. Specjalistka w sprawach polityki i historii USA. 


      Tematy

      Chiny gospodarka chin nieruchomości

      nieruchomości w chinach

      problemy gospodarcze Chin

      problemy strukturalne Chin

      jakie problemy mają Chiny

      domy w Chinach

      mieszkania w Chinach

      pożyczki Chin

      czy Chiny są zadłużone

      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze

      Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

      Reklama
      Reklama