- Tunel łączący Nowy Jork i New Jersey będzie miał około 4 km długości
- Znana jest data zakończenia projektu, wstrzymanego wcześniej pod administracją Donalda Trumpa
- Najdłuższy tunel drogowy w Polsce ma kosztować 0,8 mld USD, to około 20 razy mniej niż inwestycja w USA
Nowe dofinansowanie dla projektu
Projekt tunelu łączącego Nowy Jork i New Jersey przez rzekę Hudson uzyskał właśnie od Federalnej Administracji Kolejowej 3,8 mld USD dofinansowania. Łączna kwota przeznaczona na jego realizację wynosi obecnie 16 mld USD. To część tzw. projektu Gateway, czyli rozbudowy i renowacji linii kolejowej Northeast Corridor.
Tunel ma zmniejszyć zatłoczenie pod rzeką Hudson poprzez dodanie nowego odcinka i modernizację obecnego, ponad 100-letniego tunelu kolejowego.
Dzięki temu dramatycznemu zastrzykowi natychmiast dostępnej gotówki, GDC (Gateway Development Commission – przyp. red.) jest dobrze przygotowane do realizacji następnej fazy dużej budowy – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny GDC Kris Kolluri, podaje Bloomberg.
W 2010 roku były gubernator New Jersey Chris Christie anulował projekt, argumentując, że stan nie może pozwolić sobie na jego realizację. Decyzja spotkała się z zaskoczeniem szczególnie z powodu trwających prac i finansowania w wysokości 3 mld USD. Jak informował wówczas The New York Times, w tamtym czasie było to więcej pieniędzy niż kiedykolwiek przeznaczono na inny projekt tranzytowy w Ameryce.
Propozycja wznowienia projektu została przedstawiona rok później. Projekt został wstrzymany podczas prezydentury Donalda Trumpa, który blokował jego dalszy rozwój. Od czasu wznowienia projektu przez Joe Bidena szanse na jego ukończenie zwiększają się.
Tunel ma zostać oddany do użytku do 2035 roku. Pełna renowacja zostanie zakończona do 2038 roku.
Zobacz również: Ceny nieruchomości w Nowym Jorku czeka krach o 49%. Ekonomiści ostrzegają przed możliwym kryzysem finansowym
Czy Polska może liczyć na podobne inwestycje?
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce, tak jak amerykański projekt, znajdzie się pod wodą. W okolicach Polic powstaje właśnie liczący 5 km odcinek drogowy pod Odrą. Zachodnia Obwodnica Szczecina, o długości niemal 50 km ma za zadanie odciążyć istniejące trasy S3 i S6 oraz autostradę A6, zapewniając płynniejszy przepływ ruchu.
„Droga ekspresowa S6 to projekt o strategicznym znaczeniu, który połączy Szczecin z Gdańskiem, tworząc kręgosłup transportowy dla całego regionu Pomorza. Trasa będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym dla największych miast północy Polski, ale również łącznikiem dla portów morskich, od Świnoujścia po Trójmiasto, zwiększając mobilność na turystycznych terenach wybrzeża” - informuje Business Insider.
Tunel pod Odrą został zaprojektowany z uwzględnieniem zagrożenia powodziowego. Biorąc pod uwagę bliskość Odry, w szczególności od strony wschodniego wlotu do tunelu, w projekcie wzięto pod uwagę szacowany poziom wody 500-letniej, czyli ryzyka, które przewidywane jest raz na 500 lat – przekazał Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Projekt realizowany w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina ma kosztować około 0,8 mld USD.
Rozpoczęcie prac drogowych nad odcinkiem planowane jest na 2026 rok. Pierwsza część zostanie otwarta w 2029 roku, drugi fragment z tunelem pod Odrą zostanie oddany do użytku w 2031 roku.
Zobacz również: Polska kolej – dzięki czemu się rozwija? Analizujemy najważniejsze programy i dofinansowania, które wspierają polską sieć kolejową
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję