Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon

To dlatego cieśnina Ormuz jest ważna. Kto ucierpi na jej blokadzie?

Obawy o globalne dostawy ropy naftowej wzrosły po doniesieniach o potencjalnym zablokowaniu cieśniny Ormuz przez Iran. Biorąc pod uwagę, że obszar ten odpowiada za 35% światowego eksportu tego surowca drogą morską, jakiekolwiek zakłócenia na tym szlaku mogą wstrząsnąć światowym handlem. Sprawa nabrała szczególnego znaczenia po ostatnich atakach USA na Iran. Co zdecyduje Teheran?

To dlatego cieśnina Ormuz jest ważna. Kto ucierpi na jej blokadzie?
Opracowanie własne FXMAG | ALEX WROBLEWSKI/AFP/East News
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Cieśnina Ormuz zostanie zablokowana? To krytyczny szlak morski
    1. Blokada cieśniny Ormuz zaszkodzi Chinom? Co z resztą świata?

      Mimo że do tej pory w cieśninie Ormuz nie doszło do zakłóceń ruchu morskiego, intensyfikacja działań zbrojnych Izraela i Iranu, a także niedawne zaangażowanie militarne Stanów Zjednoczonych na Bliskim Wschodzie budzą poważne obawy o potencjalne przerwanie tranzytu w tym miejscu. 

       

      Cieśnina Ormuz zostanie zablokowana? To krytyczny szlak morski

      Cieśnina Ormuz jest położona na szlaku wiodącym z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego. Dane U.S. Energy Information Administration (EIA) wskazują, że każdego dnia przepływa przez nią około 20 mln baryłek ropy naftowej, czyli około jedna piąta światowej produkcji.

      Co istotne, Ormuz to również jedyny szlak morski pozwalający na transport ropy naftowej z Zatoki Perskiej. 

       

      Mapa. Położenie cieśniny Ormuz 

      to dlatego ciesnina ormuz jest wazna kto ucierpi na jej blokadzie grafika numer 1to dlatego ciesnina ormuz jest wazna kto ucierpi na jej blokadzie grafika numer 1

      Źródło: CNN.

       

      Niedawno pojawiły się informacje, że parlament w Iranie zatwierdził zamknięcie cieśniny Ormuz, a ostateczna decyzja w sprawie jej blokady należy teraz Najwyższej Rady Bezpieczeństwa Narodowego Iranu.

      Choć w przeszłości Iran wielokrotnie groził zamknięciem cieśniny Ormuz, nigdy nie zrealizował tych zapowiedzi. Eksperci zauważają jednak, że jakiekolwiek ograniczenia w transporcie surowców, przy obecnym wolumenie transportu przez ten korytarz, mogłoby wywołać chaos na światowych rynkach.

      Z danych zebranych przez Biuro Maklerskie Pekao wynika, że cieśnina Ormuz odpowiada za 35% światowego eksportu ropy drogą morską. Przez cieśninę przepływa także 26% światowego eksportu propanu, butanu i etanu oraz 22% minerałów. Najmniejszy udział w strukturze przewozów przez ten szlak mają towary rolne: zaledwie 1%.

      Zatem, ewentualne zamknięcie cieśniny Ormuz mogłoby przybrać formę nacisku na rząd Donalda Trumpa. Taki krok natychmiast podniósłby ceny ropy naftowej, wywołując silny impuls inflacyjny również w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z szacunkami analityków JP Morgan Chase cena baryłki ropy mogłaby wzrosnąć nawet do poziomu 120 USD

      Co więcej, ewentualna blokada cieśniny Ormuz mogłaby znacząco pogorszyć relacje Iranu z innymi państwami regionu. Istnieje realne ryzyko, że taki krok wciągnąłby do konfliktu kraje Zatoki Perskiej, które mimo krytycznego stanowiska wobec izraelskich działań zbrojnych, mogłyby uznać zamknięcie tego strategicznego szlaku morskiego za bezpośrednie zagrożenie dla swoich interesów

       

      to dlatego ciesnina ormuz jest wazna kto ucierpi na jej blokadzie grafika numer 2to dlatego ciesnina ormuz jest wazna kto ucierpi na jej blokadzie grafika numer 2

      Źródło: Analizy Biuro Maklerskie Pekao. 

       


       

      Zobacz również: Ropa wkrótce po 120 USD? Kluczowa jest decyzja Iranu

       

      Blokada cieśniny Ormuz zaszkodzi Chinom? Co z resztą świata?

      Analitycy twierdzą, że na zamknięciu cieśniny Ormuz, a tym samym zakłoceniu w dostawach kluczowych surowców ucierpią przede wszystkim Chiny, Indie, Japonia i Korea Południowa, które polegają m.in. na ropie naftowej i gazie ziemnym transportowanym przez ten obszar.  

      Z danych U.S. Energy Information Administration wynika, że w ubiegłym roku na rynki w Azji trafiło aż 84% ropy naftowej i 83% skroplonego gazu ziemnego, które przepłynęły przez cieśninę Ormuz. 

      Chiny, największy odbiorca irańskiej ropy naftowej, sprowadzały przez cieśninę Ormuz 5,4 mln baryłek dziennie w pierwszym kwartale tego roku, podczas gdy Indie i Korea Południowa importowały odpowiednio 2,1 mln i 1,7 mln baryłek dziennie, zgodnie z szacunkami EIA. 

      Dla porównania, Stany Zjednoczone i Europa importowały w tym samym czasie odpowiednio 400 tys. i 500 tys. baryłek dziennie.

       

      Wykres. Wolumen transportowanej ropy naftowej i kondensatu przez cieśninę Ormuz z podziałem na miejsce pochodzenia i kraj docelowy surowców

      to dlatego ciesnina ormuz jest wazna kto ucierpi na jej blokadzie grafika numer 4to dlatego ciesnina ormuz jest wazna kto ucierpi na jej blokadzie grafika numer 4

      Źródło: U.S. Energy Information Administration (EIA). 

       

      Zobacz również: Szefowie koncernów paliwowych biją na alarm. Liczy się każda godzina

      Reklama

      Oliwia Róża Serwa

      Oliwia Róża Serwa

      Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Akademii Ignatianum w Krakowie. Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Laureatka XI edycji Nagrody Młodych Dziennikarzy im. Bartka Zdunka, wygrana za reportaż „Żyj dla mnie”. Wielokrotnie nagradzana stypendiami za wyniki w nauce i wyróżnieniami za działania społeczne.

      Redaktor FXMAG od 2024 roku. Specjalistka w sprawach polityki i historii USA. 


      Tematy

      cieśnina Ormuz

      cieśnina Ormuz znaczenie

      dlaczego cieśnina Ormuz jest ważna

      blokada Cieśniny Ormuz

      ataki USA na Iran

      cieśnina Ormuz dlaczego jest ważna

      transpot branża transportowa branża eksportowaeksportkto eksportujeimporthandelgospodarka światagospodarka
      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze

      Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

      Reklama
      Reklama

      Najnowsze

      Polecane