Cyfryzacja rynku pocztowego zagrożeniem dla Poczty Polskiej?
Okres, w którym chodziliśmy na pocztę w celu nadania, czy odebrania przesyłki, opłacenia rachunków, czy wysłania listu dawno mamy za sobą. Za sprawą innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aplikacji mobilnych i rozwijającej się sieci przedsiębiorstw kurierskich obecnie bez trudu możemy wysyłać i odbierać przesyłki bez wychodzenia z domu.
Przedsiębiorstwa kurierskie takie jak DPD, InPost czy GLS prześcigają się w wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klienta. Stale rozwijająca się sieć paczkomatów oraz możliwość dostarczenia przesyłki kurierskiej w weekendy sprawia, że przeciętny konsument staje się coraz bardziej wymagający. Za współczesnymi trendami nie nadąża jednak Poczta Polska, która jako lider branży pocztowej sprzed kilku lat obecnie musi ustąpić miejsca młodszym, znacznie bardziej rozwiniętym technologicznie rywalom.
Zobacz także: Nagły zwrot w sprawie inflacji. Mało kto spodziewał się tego po wyborach
Rynek pocztowy zdominowany przez przedsiębiorstwa kurierskie
Według danych opublikowanych w Tygodniu Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w 2024 roku rynek pocztowy w Polsce wyceniany był na 18,7 miliarda złotych, z czego aż 13,7 miliarda zł stanowiły usługi kurierskie. Wynika z tego, że przedsiębiorstwa kurierskie stanowiły aż 73,3% wartości rynku pocztowego.
Na przestrzeni lat wartość rynku usług kurierskich systematycznie wzrastała. Od 2020 do 2024 roku ta zwiększyła się o 101,3%. Coraz większe zainteresowanie usługami kurierskimi sprawiło, że pozostałe usługi pocztowe (głównie Poczty Polskiej) powoli odchodziły do lamusa.
W 2024 r. przesyłki kurierskie stanowiły 56,6% wolumenu wszystkich przesyłek pocztowych w Polsce – czytamy w Tygodniu Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Dynamiczne zmiany rynku kreują sami konsumenci. W okresie od 2020 do 2024 roku liczba nadawanych przesyłek kurierskich wrosła o 91%.

Źródło: Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego
Zobacz także: Skarbówka robi nalot co 8 minut! Polacy nie znają przepisów, ale to nie usprawiedliwia. Kary zwalają z nóg
Poczta Polska traci klientów. Czy podzieli losy zachodnich sąsiadów?
Sukces firm kurierskich coraz dotkliwiej odczuwa Poczta Polska. W latach 2020-2024 liczba nadawanych listów zmalała o 22,1%. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, nie jest wykluczone, że Poczta Polska podzieli losy duńskiego publicznego operatora pocztowego PostNord, który w 2026 roku całkowicie zrezygnuje z dostarczania listów.
Radykalna decyzja duńskiego operatora pocztowego nie pozostawia złudzeń – Duńczycy uznali tradycyjną pocztę za przeżytek. W latach 2000-2024 wolumen listów spadł o 94%, sprawiając, że przedsiębiorstwo stało się nierentowne.
Zobacz także: Wzrośnie płaca minimalna. Wiemy o ile
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję