Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Cyfryzacja rynku pocztowego zagrożeniem dla Poczty Polskiej?
    1. Rynek pocztowy zdominowany przez przedsiębiorstwa kurierskie
      1. Poczta Polska traci klientów. Czy podzieli losy zachodnich sąsiadów?

        Cyfryzacja rynku pocztowego zagrożeniem dla Poczty Polskiej?

        Okres, w którym chodziliśmy na pocztę w celu nadania, czy odebrania przesyłki, opłacenia rachunków, czy wysłania listu dawno mamy za sobą. Za sprawą innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aplikacji mobilnych i rozwijającej się sieci przedsiębiorstw kurierskich obecnie bez trudu możemy wysyłać i odbierać przesyłki bez wychodzenia z domu.

        Przedsiębiorstwa kurierskie takie jak DPD, InPost czy GLS prześcigają się w wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klienta. Stale rozwijająca się sieć paczkomatów oraz możliwość dostarczenia przesyłki kurierskiej w weekendy sprawia, że przeciętny konsument staje się coraz bardziej wymagający. Za współczesnymi trendami nie nadąża jednak Poczta Polska, która jako lider branży pocztowej sprzed kilku lat obecnie musi ustąpić miejsca młodszym, znacznie bardziej rozwiniętym technologicznie rywalom.

         

        Zobacz takżeNagły zwrot w sprawie inflacji. Mało kto spodziewał się tego po wyborach

         

        Rynek pocztowy zdominowany przez przedsiębiorstwa kurierskie

        Według danych opublikowanych w Tygodniu Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w 2024 roku rynek pocztowy w Polsce wyceniany był na 18,7 miliarda złotych, z czego aż 13,7 miliarda zł stanowiły usługi kurierskie. Wynika z tego, że przedsiębiorstwa kurierskie stanowiły aż 73,3% wartości rynku pocztowego.

        Reklama

        Na przestrzeni lat wartość rynku usług kurierskich systematycznie wzrastała. Od 2020 do 2024 roku ta zwiększyła się o 101,3%. Coraz większe zainteresowanie usługami kurierskimi sprawiło, że pozostałe usługi pocztowe (głównie Poczty Polskiej) powoli odchodziły do lamusa.

        W 2024 r. przesyłki kurierskie stanowiły 56,6% wolumenu wszystkich przesyłek pocztowych w Polsce – czytamy w Tygodniu Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

        Dynamiczne zmiany rynku kreują sami konsumenci. W okresie od 2020 do 2024 roku liczba nadawanych przesyłek kurierskich wrosła o 91%.

         

        poczta polska u progu kryzysu powodem nowsze alternatywy grafika numer 1poczta polska u progu kryzysu powodem nowsze alternatywy grafika numer 1

        Źródło: Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego

         

        Reklama

        Zobacz takżeSkarbówka robi nalot co 8 minut! Polacy nie znają przepisów, ale to nie usprawiedliwia. Kary zwalają z nóg

         

        Poczta Polska traci klientów. Czy podzieli losy zachodnich sąsiadów?

        Sukces firm kurierskich coraz dotkliwiej odczuwa Poczta Polska. W latach 2020-2024 liczba nadawanych listów zmalała o 22,1%. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, nie jest wykluczone, że Poczta Polska podzieli losy duńskiego publicznego operatora pocztowego PostNord, który w 2026 roku całkowicie zrezygnuje z dostarczania listów.

        Radykalna decyzja duńskiego operatora pocztowego nie pozostawia złudzeń – Duńczycy uznali tradycyjną pocztę za przeżytek. W latach 2000-2024 wolumen listów spadł o 94%, sprawiając, że przedsiębiorstwo stało się nierentowne.

         

        Zobacz takżeWzrośnie płaca minimalna. Wiemy o ile

        Reklama

        Kamil Świętek

        Kamil Świętek

        Redaktor portalu FXMAG

        Obserwuj autoraLinkedIn


        Tematy

        Poczta Polska

        kryzys Poczty Polskiej

        InPost

        dhl

        GLS

        DPD

        firmy kurierskie

        Polski instytut Ekonomiczny

        Tygodnik Gospodarczy

        dane PIE

        gospodarka światagospodarka dane gospodarczeprognozy
        komentarze

        Komentarze

        Sortuj według:  Najistotniejsze

        • Najnowsze
        • Najstarsze

        Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

        Reklama
        Reklama

        Najnowsze

        Polecane