- W przetargu na dostawę 750 tys. notebooków dla uczniów oraz 450 tys. dla nauczycieli powinna zostać wyłoniona nie jedna firma a kilka - uważa Rada ds. EdTech Konfederacji Lewiatan.
- Wybór tylko jednego dostawcy wykluczy z procedury przetargowej wiele mniejszych firm, a tym samym ograniczy konkurencję.
- Ze względu na koncentrację zamówienia u jednej firmy może pojawić się również problem z terminowością dostaw.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy planowana jest inwestycja „Wyrównanie poziomu wyposażenia szkół w przenośne urządzenia multimedialne”. W ramach tego zadania ma nastąpić dostawa dla polskich szkół notebooków dla uczniów i nauczycieli.
- Centralizacja zamówienia spowoduje także znaczne ograniczenie możliwości wyboru przez szkoły sprzętu i oprogramowania, które najbardziej odpowiadałoby ich potrzebom. Inne preferencje mają uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej, inne ci z technikum o profilu informatycznym, a jeszcze inne ci z liceum ekonomicznego. Na szczeblu lokalnym można określić, jakie zakupy będą dla danej społeczności najlepsze i zapewnić, że pieniądze zostaną efektywnie wykorzystane. Nie da się tego zrealizować jednolitym zakupem centralnym. Skuteczniejszy, bezpieczniejszy i przynoszący większe korzyści społeczne będzie sposób zastosowany w wypadku projektu Laboratoria Przyszłości. Chodzi o taki model realizacji inwestycji, w którym zakupy są rozproszone, może być wielu wykonawców, w którym to na szczeblu lokalnym ustalane są potrzeby społeczności i podejmowana jest decyzja o udzieleniu zlecenia – mówi Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan.
Rada ds. EdTech Konfederacji Lewiatan proponuje również rozszerzenie definicji sprzętu i oprogramowania także o oprogramowanie edukacyjne służące uczniom i nauczycielom. Powinno ono stanowić bazowe wyposażenie laptopów.
- Sprzęt i jego oprogramowanie powinny odpowiadać także na potrzebę skutecznego rozwijania szczególnych uzdolnień dzieci i młodzieży. W takim wypadku należałoby, więc także przemyśleć, jakie parametry techniczne powinien taki laptop spełniać, aby po analizie potencjału, mocnych stron i uzdolnień uczniów można było na tym sprzęcie zainstalować konkretne rodzaje oprogramowania, które będą mogły wspomóc ucznia w rozwoju tych uzdolnień – dodaje Małgorzata Lelińska.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję