- Z czego wynika słaba atrakcyjność do inwestowania w Niemczech?
- Z jakimi problemami zmaga się obecnie niemiecka gospodarka?
Czarne chmury nad niemiecką gospodarką
Christian Kaeser, globalny dyrektor ds. podatków w Siemens przekazał, że perspektywa najbliższych inwestycji w Niemczech jest słaba, donosi Bloomberg. Załamania w niemieckiej gospodarce nie sprzyjają rozwojowi inwestycji w kraju, co sprawia, że optymizm inwestorów gaśnie.
W rzeczywistości nie ma nic, co przemawia za inwestowaniem w Niemczech – powiedział Kaeser.
W Niemczech nie ma wzrostu - jest wzrost w innych krajach - a sytuacja podatkowa też nie jest szczególnie dobra. Dlatego też nasze ostatnie inwestycje zostały dokonane głównie za granicą - dodał.
Kaeser przyznaje, że niemiecki koncern skłania się ku inwestowaniu. W czerwcu ubiegłego roku Siemens ogłosił nową strategię inwestycyjną o wartości 2 mld EUR, która miała na celu pobudzenie wzrostu, innowacji i odporności w biznesie. Koncern ogłosił wówczas rozszerzenie sieci produkcyjnej w Azji, zapowiadając również kolejne inwestycje w Stanach Zjednoczonych i Europie. Około miliard euro z wyznaczonej kwoty trafiło do Niemiec.
Zobacz również: Niemiecki przemysł odbił od dna. Pozytywne dane na tle słabych prognoz
Spowolnienie gospodarcze w Niemczech
Jak podaje Yahoo Finance, załamanie w niemieckiej gospodarce w dużej mierza wynika z ograniczenia rosyjskich dostaw energii, słabego popytu na eksport z Chin, problemów wśród producentów samochodów i niedostatku wykwalifikowanych pracowników.
Wskaźnik PMI dla sektora produkcyjnego w Niemczech wyniósł 40,6 punktów w sierpniu, w porównaniu z 42,4 punktami miesiąc wcześniej.
Źródło: Macronext
PKB Niemiec skurczyło się o 0,1% w II kwartale 2024 roku, wzrastając o 0,2% w porównaniu z I kwartałem. Wskaźnik ten już od ponad dwóch lat oscyluje wokół poziomu 0%.
Wykres. Tempo wzrostu PKB Niemiec
Źródło: Trading Economics
Problemy w niemieckim sektorze produkcyjnym są zauważalne przede wszystkim w przemyśle samochodowym. Volkswagen AG i BMW to tylko niektóre z marek, które otwarcie mówią o kryzysach w branży. Więcej o nich przeczytasz w artykule: Toyota ograniczyła produkcję samochodów elektrycznych. Kolejny koncern traci wiarę w elektryki?
Oliver Zipse, CEO BMW przekazał ostatnio, że europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu zagraża plan zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej. Zipse stwierdził, że doprowadzi to do jego „ogromnego skurczenia”. Plan ograniczenia emisji w UE ma zostać osiągnięty do 2035 roku.
Zobacz również: Problemy przemysłu Niemiec i Francji. Nowe dane PMI nie napawają optymizmem
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję