Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama

Nastroje konsumenckie pogorszone. Niepewność dotarła do Polski

Poznaliśmy najnowszy odczyt danych o koniunkturze konsumenckiej w Polsce. „W kwietniu 2025 roku odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca”, podał Główny Urząd Statystyczny.

Nastroje konsumenckie pogorszone. Niepewność dotarła do Polski
Unsplash
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Polski konsument pod presją, wynika z danych
    1. Dane wzmacniają argumenty za obniżką stóp procentowych w maju”, twierdzi bank

      Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł -16,5 w kwietniu i był o 1,3 pkt. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca, podał Główny Urząd Statystyczny. 

      Wskaźnik określa oczekiwane zmiany sytuacji finansowej w polskich gospodarstwach domowych oraz zmianę ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. 

      Gdy wartość wskaźnika jest dodatnia, istnieje przewaga liczebna konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami z pesymistycznym nastawieniem. Ujemna wartość wskaźnika wskazuje z kolei na przewagę osób, które oczekują pogorszenia sytuacji finansowej. 

       

      nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 1nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 1

      Źródło: Macronext.

      Reklama

       

      Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wyniósł -11,8 i spadł o 2 pkt. proc.w stosunku do poprzedniego miesiąca. 

      Wskaźnik WWUK, podobnie jak BWUK dostarcza informacji o nastrojach konsumenckich, a także trendów na rynku pracy i możliwości oszczędzania w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

      Również i w tym przypadku dodatnia wartość wskaźnika wskazuje na przewagę liczebną optymistycznie nastawionych konsumentów i odwrotnie – ujemna wartość świadczy o pogorszeniu nastrojów polskich konsumentów.  

       

      nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 2nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 2

      Źródło: Macronext.

      Reklama

       

      Zobacz również: Sprzedaż detaliczna w Polsce na minusie. „Na wynikach marca ciążył efekt świąt”
       

      Polski konsument pod presją, wynika z danych

      Spośród składowych bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej najbardziej pogorszyły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,1 i 1,8 pkt. proc.).

      Jak podaje GUS, niższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,6 i 0,2 pkt. proc.).

      Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,1 pkt. proc.). 

       

      Reklama

      Wykres. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2022–2025

      nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 3nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 3

      Źródło: Główny Urząd Statystyczny.

       

      Jak podaje GUS, w przypadku wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej na spadek jego wartości wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 3,6 pkt. proc.).

      Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: spadek o 2,5 pkt. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy, o 1,6 pkt. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,2 pkt. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.

      Reklama


      Wykres. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2022–2025

      nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 4nastroje konsumenckie pogorszone niepewnosc dotarla do polski grafika numer 4

      Źródło: Główny Urząd Statystyczny.


      Zobacz również: Pogorszenie w „budowlance”. Jest duże rozczarowanie

       

      Dane wzmacniają argumenty za obniżką stóp procentowych w maju”, twierdzi bank

      Na osłabienie nastrojów wśród polskich konsumentów zwrócili uwagę analitycy ING

      „W Polsce marcowe dane dla przemysłu i budownictwa były wczoraj niższe od oczekiwań rynkowych, wskazując na bardziej ostrożne podejście firm w obliczu podwyższonej niepewności co do perspektyw globalnego wzrostu. Rynek pracy również jest chłodniejszy, a wzrost płac nadal jest umiarkowany. Te dane wzmacniają argumenty za obniżką stóp procentowych w maju”, przekazali ekonomiści ING. 

      Reklama

      „[...] Popyt na towary pozostaje słaby, a marcowy odczyt sprzedaży detalicznej powinien być ujemny. W przeciwieństwie do produkcji przemysłowej, punkt odniesienia w tym przypadku jest wysoki, ponieważ większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu 2024 roku, podczas gdy w tym roku powinniśmy je zobaczyć w kwietniu”, dodali. 

      Konsumenci w kwietniu znacznie mniej obawiali się wojny w Ukrainie i jej skutków względem poprzedniego miesiąca. Jedynie 14,9% badanych deklaruje, że wpływ obecnej sytuacji miał znaczny wpływ na ich odpowiedzi. Spadł odsetek respondentów obawiających się dużego zagrożenia dla suwerenności i niepodległości Polski (do 27,6% w kwietniu, −8,4pp m/m). W oczach konsumentów sytuacja w Ukrainie w coraz mniejszym stopniu jest zagrożeniem dla polskiej gospodarki i ich osobistej sytuacji finansowej. Mniej osób obawia się utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia działalności”, przekazali analitycy PKO Research

       



      Zobacz również: Stopy procentowe jednak nie zostaną obniżone? Gospodarce grozi recesja


      Oliwia Róża Serwa

      Oliwia Róża Serwa

      Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Akademii Ignatianum w Krakowie. Magister stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Laureatka XI edycji Nagrody Młodych Dziennikarzy im. Bartka Zdunka, wygrana za reportaż „Żyj dla mnie”. Wielokrotnie nagradzana stypendiami za wyniki w nauce i wyróżnieniami za działania społeczne.

      Redaktor FXMAG od 2024 roku. Specjalistka w sprawach polityki i historii USA. 


      Tematy

      dane gospodarcze praca praca w polsce

      nastroje polskich konsumentów

      finanseOszczędzanie

      koszty życia w Polsce

      kiedy w Polsce będzie taniej

      jak żyje się w Polsce

      wynagrodzenia w Polsce

      koszty żywności w Polsce

      przemysł spożywczy

      inflacja w Polsce

      koniunktura konsumencka w Polsce

      koniunktura konsumencka

      dane gospodarcze z Polski

      gospodarka
      komentarze

      Komentarze

      Sortuj według:  Najistotniejsze

      • Najnowsze
      • Najstarsze

      Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

      Reklama
      Reklama