Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł -16,5 w kwietniu i był o 1,3 pkt. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca, podał Główny Urząd Statystyczny.
Wskaźnik określa oczekiwane zmiany sytuacji finansowej w polskich gospodarstwach domowych oraz zmianę ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w perspektywie najbliższych 12 miesięcy.
Gdy wartość wskaźnika jest dodatnia, istnieje przewaga liczebna konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami z pesymistycznym nastawieniem. Ujemna wartość wskaźnika wskazuje z kolei na przewagę osób, które oczekują pogorszenia sytuacji finansowej.

Źródło: Macronext.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wyniósł -11,8 i spadł o 2 pkt. proc.w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wskaźnik WWUK, podobnie jak BWUK dostarcza informacji o nastrojach konsumenckich, a także trendów na rynku pracy i możliwości oszczędzania w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Również i w tym przypadku dodatnia wartość wskaźnika wskazuje na przewagę liczebną optymistycznie nastawionych konsumentów i odwrotnie – ujemna wartość świadczy o pogorszeniu nastrojów polskich konsumentów.

Źródło: Macronext.
Zobacz również: Sprzedaż detaliczna w Polsce na minusie. „Na wynikach marca ciążył efekt świąt”
Polski konsument pod presją, wynika z danych
Spośród składowych bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej najbardziej pogorszyły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,1 i 1,8 pkt. proc.).
Jak podaje GUS, niższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,6 i 0,2 pkt. proc.).
Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,1 pkt. proc.).
Wykres. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2022–2025

Źródło: Główny Urząd Statystyczny.
Jak podaje GUS, w przypadku wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej na spadek jego wartości wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 3,6 pkt. proc.).
Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: spadek o 2,5 pkt. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy, o 1,6 pkt. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,2 pkt. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.
Wykres. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2022–2025

Źródło: Główny Urząd Statystyczny.
Zobacz również: Pogorszenie w „budowlance”. Jest duże rozczarowanie
„Dane wzmacniają argumenty za obniżką stóp procentowych w maju”, twierdzi bank
Na osłabienie nastrojów wśród polskich konsumentów zwrócili uwagę analitycy ING.
„W Polsce marcowe dane dla przemysłu i budownictwa były wczoraj niższe od oczekiwań rynkowych, wskazując na bardziej ostrożne podejście firm w obliczu podwyższonej niepewności co do perspektyw globalnego wzrostu. Rynek pracy również jest chłodniejszy, a wzrost płac nadal jest umiarkowany. Te dane wzmacniają argumenty za obniżką stóp procentowych w maju”, przekazali ekonomiści ING.
„[...] Popyt na towary pozostaje słaby, a marcowy odczyt sprzedaży detalicznej powinien być ujemny. W przeciwieństwie do produkcji przemysłowej, punkt odniesienia w tym przypadku jest wysoki, ponieważ większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu 2024 roku, podczas gdy w tym roku powinniśmy je zobaczyć w kwietniu”, dodali.
„Konsumenci w kwietniu znacznie mniej obawiali się wojny w Ukrainie i jej skutków względem poprzedniego miesiąca. Jedynie 14,9% badanych deklaruje, że wpływ obecnej sytuacji miał znaczny wpływ na ich odpowiedzi. Spadł odsetek respondentów obawiających się dużego zagrożenia dla suwerenności i niepodległości Polski (do 27,6% w kwietniu, −8,4pp m/m). W oczach konsumentów sytuacja w Ukrainie w coraz mniejszym stopniu jest zagrożeniem dla polskiej gospodarki i ich osobistej sytuacji finansowej. Mniej osób obawia się utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia działalności”, przekazali analitycy PKO Research.
Zobacz również: Stopy procentowe jednak nie zostaną obniżone? Gospodarce grozi recesja
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję