Czekolada dubajska stała się tak popularna, że producenci prześcigają się w jej produkcji. Chęć skosztowania popularnej “słodkości” stała się tak duża, że tabliczek zaczęło brakować na sklepowych półkach.
Czytaj także: Spółka z GPW przed wzrostem o 94%? Jest nowa wysoka rekomendacja
Promocja w Internecie
Zainteresowanie czekoladą dubajską zaczęło narastać od grudnia 2023 roku. Influencerka Maria Vehera opublikowała wówczas film w mediach społecznościowych, na którym próbuje czekolady dubajskiej. Film szybko stał się viralem, bijąc rekordy oglądalności. Do tej pory zanotował on już niemal 125 milionów wyświetleń.
@mariavehera257 @fixdessertchocolatier WOW, JUST WOW!!! Can’t explain how good these are! When a chocolate, a dessert and a piece of
meet this is what you get! 🍫 "Can't Get Knafeh of it," "Mind Your Own Busicoff," and "Crazy Over Caramel." Order on Instagram Chatfood or Deliveroo and me know what’s your FIX? Instagram : fixdessertchocolatier #asmr #foodsounds #dubai #dubaidessert ♬ оригинальный звук - mariavehera257
Film Marii Vehera na TikToku stał się inspiracją dla innych TikTokerów, którzy zaczęli prześcigiwać się w nagrywaniu kolejnych materiałów wideo o czekoladzie dubajskiej recenzując jej smak, a także porównując tabliczki czekolady różnych producentów.
@jacksdiningroom First time trying the viral Dubai chocolate bar 📍Nuts Factory, NYC #dubaichocolatebar #chocolate #homeadechocolate #dessert #viralfoods #chocolatebar #belgiumchocolate #dubaichocolate #milkchocolate #pistachiocream ♬ original sound - Jack’s Dining Room
Niedobór pistacji na rynku
Dubajska czekolada wciąż zyskuje coraz większą globalną popularność. Jej nadzienie to krem pistacjowy w połączeniu z ciastem kataifi i pastą tahini. Zainteresowanie produktem wymusiło na firmach zwiększenie produkcji. To odbiło się na światowych rynkach, na których zaczęło brakować jednego z głównych składników nadzienia czekolady, czyli orzechów pistacjowych. W ciągu ostatniego pół roku tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupiły o 40% więcej pistacji niż przez cały 2023 rok.
Największymi światowymi producentami owoców są: Iran, Stany Zjednoczone i Turcja. Pierwszy z krajów odpowiada za blisko 50% światowych zbiorów. Orzechy pistacjowe w mniejszym stopniu uprawiane są także w: Chinach, Grecji, Syrii, Afganistanie i we Włoszech.
Niedobór pistacji na rynku wpłynął na wzrost cen orzechów z 7,65 do 10,30 dolara za funt. To oznacza, że obecnie za kilogram pistacji trzeba zapłacić już blisko 100 złotych.
Zwiększone zainteresowanie pistacjami, to nie jedyny powód braku orzechów na światowych rynkach. Kolejnym jest ubiegłoroczny zbiór w USA. Mimo że jakość orzechów była wyższa, to było ich znacznie mniej niż w poprzednich latach.
Słodycz “luksusowa”
Popularność czekolady dubajskiej i wyższe ceny pistacji przyczyniły się do tego, że tabliczka czekolady z wyjątkowym kremem zaczęła bić kolejne rekordy cenowe na całym świecie. Ceny przysmaku dostępnego w Polsce zaczynają się od 10 złotych 70g w dyskontach do kilkudziesięciu złotych. Czekoladę zaczęli promować także celebryci, którzy w porozumieniu z producentami wypuszczają własną markę dubajskiej czekolady. Cena tabliczki takiej czekolady niejednokrotnie przekracza 100 złotych za 125g.
Ceny i dostępność czekolad dubajskich, to problem dotyczący całego świata. Financial Times informuje, że niektóre sklepy w Wielkiej Brytanii wprowadzają limity sprzedaży czekolad w obawie przed szybkim wyczerpaniem zapasów.
Zobacz również: Zarobki mocno w górę! Średnia pensja to ponad 9 tys. PLN
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję