-
Jak szybko będzie rósł rynek gier wideo?
-
Jaki typ gier dominuje na rynku?
-
Co się dzieje w polskim gamedevie?
Rynek gier wideo kwitnie: będzie rósł w szybkim tempie
Rynek gier wideo wzrośnie o jedną trzecią do 2028 roku, wynika z analiz firmy doradczej Bain & Company. W najbliższych latach rynek będzie przyciągać coraz więcej użytkowników, a jego łączna wartość wzrośnie do niemal 260 mld USD w 2028 roku.
Dla porównania szacowana wartość rynku gier wideo w 2023 roku wyniosła 196 mld USD. To więcej niż łączne wydatki na streaming wideo (114 mld USD), streaming muzyki (38 mld USD) i zakup biletów do kina (34 mld USD).
Według autorów raportu, o kierunkach rozwoju rynku zdecydują teraz młodsi użytkownicy, dla których gry są jedną z najbardziej popularnych aktywności rozrywkowych.
„Liczba użytkowników gier nadal rośnie i dotyczy to wszystkich grup wiekowych. Bez wątpienia o przyszłości rynku zdecydują młodzi gracze, którzy spędzają na tej formie rozrywki najwięcej czasu” – powiedział Paweł Szreder z Bain & Company. „To zgodnie z ich oczekiwaniami i zwyczajami będzie rozwijał się rynek”, dodał.
Zobacz również: Polska wypada blado w rankingu innowacyjności. Liderem ten sam kraj 14. rok z rzędu
Co istotne, raport wskazuje, że producenci stawiają na immersyjność, czyli budowanie wirtualnych światów. W badaniu Bain & Company jedna trzecia graczy wymienia tego typu grę jako ulubioną, natomiast w pokoleniu poniżej 18 lat – połowa.
Młodsi gracze używają ekosystemu gier również do robienia zakupów, utrzymywania kontaktu ze znajomymi oraz korzystania z innych mediów, co zwiększa ich wartość jako grupy konsumenckiej z komercyjnego punktu widzenia. Gracze zaangażowani spędzają na grze więcej czasu i są skłonni wydawać na nią więcej. Dla młodszych graczy platformy takie jak Roblox czy Fortnite pełnią funkcję narzędzia kontaktu wspierającego relacje społeczne, czyli podobną do WhatsAppa czy Facebooka w starszych grupach wiekowych – czytamy w raporcie.
Eksperci Bain & Company zwracają również uwagę na dominację na rynku tytułów wieloplatformowych (cross-platform), umożliwiających przechodzenie między urządzeniami, w ramach jednej rozgrywki. Zapis na innym urządzeniu (cross-save) jest natomiast jedną z trzech najbardziej pożądanych cech wśród gier. Pozostałe to możliwość aktualizacji i grania z przyjaciółmi (cross-play). Zgodnie z raportem 41% użytkowników jest gotowa zapłacić więcej za tytuł, który posiada takie udogodnienia.
Zobacz również: Polska giełda może oberwać. Nadchodzi ważne wydarzenie dla rynku akcji
Akcje CD PROJEKTu nadal liderem w polskim gamedevie
Jeśli rynek gier wideo będzie nadal rozwijał się w szybkim tempie, jest oczywiste, że największe spółki z sektora gamingowego notowane na GPW mogą na tym skorzystać.
Gigantem na polskim rynku jest w tej chwili CD PROJEKT. Jego udział w indeksie WIG-Gry wynosi aż 79,535%. Studio CD Projekt Red odpowiada między innymi za uniwersum Wiedźmina, a także Cyberpunk 2077.
Na podium zestawienia spółek gaminowych notowanych na warszawskiej giełdzie znalazł się jeszcze 11 bit studios oraz Huuuge Games.
Zaraz za czołową trójką plasują się spółki takie jak Ten Square Games, PlayWay, Bloober Team, CI Games, Creepy Jar, Artifex Mundi oraz People Can Fly.
Wykres. Notowania indeksu WIG-Gry

Źródło: GPW Benchmark
Zobacz również: Po wielu miesiącach spadków wreszcie mamy mocne wzrosty +23%! Spółka z GPW odbija, ale na jak długo?
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję