Rok 2021 okazał się rekordowy dla Spółki zarówno pod względem skonsolidowanych przychodów jak i zysków na wszystkich poziomach. Przychody po raz pierwszy w historii przekroczyły 1 mld zł.
Od 2019 roku Spółka odnotowuje wysoką dynamikę sprzedaży. CAGR przychodów w latach 2017-2021 wyniósł 28,8%. Wysoka dynamika wzrostu zapoczątkowana w 2019 roku (39,8% r/r) uległa dalszemu wzmocnieniu w latach 2020-2021 z uwagi na silny popyt na sprzęt IT spowodowany pandemią. W samym 2021 r. przychody zwiększyły się o 45,7% r/r do 1,152 mld zł.
Głównym rynkiem zbytu dla Spółki jest rynek polski, który w 2021 roku stanowił 95,3% ogółu przychodów, co stanowi wzrost o 3,3 pp. w porównaniu do roku 2020. Największy udział w sprzedaży Spółki ma segment dystrybucji podzespołów, akcesoriów, peryferiów i elektroniki użytkowej. W 2021 odpowiadał on za 71,1% ogółu przychodów generując 818,8 mln zł rocznego obrotu. Co istotne, segment ten odnotował drugą najwyższą, procentową dynamikę zmian (plus 56,1% r/r) i wynikał głównie ze wzrostu sprzedaży smartfonów (Vivo, Motorola, Realme, Oppo, OnePlus), czytników e-book oraz komponentów komputerowych – procesorów Intel i AMD, płyt głównych i kart graficznych (MSI i Gigabyte). Jednakże największą dynamikę miał segment sprzedaży produktów własnej produkcji i przetworzonych (plus 105% r/r), aczkolwiek jego udział pozostaje wciąż relatywnie niewielki (7,7%).
Na dobre wyniki za rok 2021 wpływ miał w dużej mierze IV kwartał, w którym Spółka po raz pierwszy w historii przekroczyła 400 mln zł sprzedaży. Skonsolidowane przychody wyniosły 409,5 mln zł, co oznacza wzrost o 41,6% r/r i 45,5% k/k. IV kwartał tradycyjnie jest najlepszym kwartałem dla Spółki z punktu widzenia generowanego obrotu. Największy wartościowo przyrost miał miejsce w segmencie dystrybucji podzespołów, akcesoriów, peryferiów i elektroniki użytkowej (plus 101,2 mln zł r/r i 125,4 mln zł k/k). Co ciekawe, jedynym segmentem, który w IV kwartale odnotował spadek sprzedaży był drugi najważniejszy - dystrybucja komputerów i tabletów innych producentów. W odniesieniu do poprzedniego kwartału segment ten zmniejszył przychody o 20,1 mln zł (minus 36,2%) i 12,8 mln zł w porównaniu do IV kwartału 2020 r. (minus 26,5%).
Rekordowe przychody pozwoliły na wypracowanie również rekordowych zysków. Od 2017 roku Spółka wykazuje wysoką dynamikę zysków na wszystkich poziomach. Przykładowo CAGR zysku operacyjnego w latach 2017-2020 wyniósł 157,8%, a zysku netto 95,6%.
Wysoka dynamika umożliwiła po raz pierwszy w historii przekroczenie 60 mln zł zysk brutto na sprzedaży (62,9 mln zł). EBIT wyniósł również rekordowe 23,2 mln zł, zaś zysk netto ukształtował się na poziomie 17,9 mln zł, co oznacza podwojenie w stosunku do roku 2020. Warto odnotować, że zysk netto wykazuje wysoką stabilność w ujęciu rocznym. W każdym z kwartałów 2021 roku Spółka odnotowała zysk netto na poziomie powyżej 4 mln zł (IV kwartał był rekordowy – zysk netto wyniósł 5,4 mln zł).
NTT System to Spółka o relatywnie niskiej (nawet jak na standardy branży) rentowności. W latach 2017- 2020 rentowność zysku operacyjnego nie przekraczała 2%, a rentowność zysku netto 1,5%. Jednak w ślad za rosnącymi przychodami w 2021 roku dotychczas nieosiągalne poziomy rentowności zostały przekroczone. Marża EBIT wyniosła 2,0%, a marża netto 1,6%, co oceniamy jednoznacznie pozytywnie.
Jednym z czynników zwiększających rentowność Spółki jest reorientacja na produkty własnej produkcji, które zapewniają wyższe marże niż dystrybucja sprzętu innych producentów. O ile w skali całego roku segment dystrybucji komputerów i tabletów innych producentów wciąż był znacząco większy niż segment produktów własnej produkcji i przetworzonych, o tyle w ostatnim kwartale 2021 sprzedaż produktów własnych przewyższyła przychody z tytuły sprzedaży sprzętu innych producentów o 5,1 mln zł (plus 14,3%). Wynik ten oceniamy jako świadome działanie Spółki ukierunkowane na zwiększenie rentowności.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję