Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Notowania spółki e-commerce z GPW wystrzeliły po wynikach!

|
selectedselectedselected

W trakcie dzisiejszej lekko niedźwiedziej sesji inwestorów zachwyciła spółka z branży e-commerce. Jej kurs ruszył dynamicznie w górę, po całych kwartałach degrengolady!

Shoper
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

 

  • Jak zachowały się dziś indeksy GPW?
  • Czemu Wall Street zaczęło sesję od spadków?
  • Jak wyglądają nastroje inwestorów w USA i w Polsce?
  • Czym zachwyciła inwestorów spółka Shoper?

 

Dzisiejsza sesja na GPW generalnie nie była udana. Główne indeksy zakończyły dzień pod kreską. Szczególnie nieciekawie zrobiło się pod koniec notowań, gdy otworzyły się notowania na Wall Street i amerykańskie akcje zaczęły być wyprzedawane z uwagi na oddalające się perspektywy obniżek stóp. Rozczarowanie dotyczy danych z gospodarki, które są słabe i wraz z powracającym problemem inflacyjnym alarmują, że może nie być „miękkiego lądowania”.

Warto zerknąć na nastroje inwestorów wyrażane w badaniach. Nastroje indywidualnych inwestorów z USA idą w stronę "risk off". Spada odsetek byków w badaniu AAII: 4 tygodnie temu stanowiły gros ankietowanych, a teraz mniej niż 30%. Wskaźnik Bull-Bear Spread przeszedł na ujemną stronę po raz pierwszy od 1 listopada 2023.

Reklama

Polscy inwestorzy ujawniają wciąż byczy sentyment, nie przejmując się Wall Street – mówi z kolei badanie SII. Nieco ponad 48% badanych uważa, że w kolejnych 6 miesiącach trend na GPW będzie wzrostowy, a 31,2% - że spadkowy. Zmiany w odczytach w stosunku do poprzedniego badania są minimalne.

 

Statystyka sesji na GPW – 25.04

notowania spolki e commerce z gpw wystrzelily po wynikach grafika numer 1notowania spolki e commerce z gpw wystrzelily po wynikach grafika numer 1

Źródło: Stooq

Reklama

 

Shoper pokazał dobre wyniki…

Najciekawszym walorem dziś była spółka Shoper. Jej wycena urosła aż o 15%. Takich wzrostów na jednej sesji na tym papierze nie pamiętają najstarsi Górale. Od debiutu w 2021 roku wycena spółki sprzedającej sklepy i inne rozwiązania e-commerce w modelu SaaS (software as a service) spadła o -30%.

Dziś Shoper podał wyniki. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 152,6 mln zł w 2023 r. wobec 123,29 mln zł rok wcześniej (+24%). Spółka miała 26,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 18,15 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 31,6 mln zł wobec 25,15 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 45,5 mln zł wobec 34,8 mln zł przed rokiem. Skorygowana skonsolidowana EBITDA wyniosła 50,6 mln zł, tj. o 31% r/r, natomiast skorygowany zysk brutto wzrósł o 33% do 36 mln zł.

Wzrost biznesu i poprawa wyników Shopera to rezultat wzrostu wartości zamówień realizowanych przez merchantów na platformach grupy Shoper – tłumaczy spółka. Wskaźnik miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR) osiągnął na koniec okresu objętego sprawozdaniem 3 mln zł, tj. o 12% więcej r/r.

"Rosnąca efektywność biznesu przełożyła się na szybki wzrost skorygowanego wzrostu EBITDA. W 2023 wyniósł on 50,6 mln zł i był wyższy o 31% niż w poprzednim roku. Rentowność grupy Shopera osiągnęła poziom 33%, co pozycjonuje nas jako jedną z najbardziej efektywnych platform e-commerce w Europie" - napisał prezes Marcin Kuśmierz w liście do akcjonariuszy. "Cyklicznie wprowadzane innowacje funkcjonalne czy nowe usługi wspierające sprzedaż spowodowały, że nasi klienci szybko zwiększali skalę swojej działalności. To przełożyło się na rekordową wartość wygenerowanej sprzedaży za pośrednictwem platformy Shoper, która w ubiegłym roku sięgnęła 9,5 mld zł, rosnąc o 16% r/r (GMV Omnichannel)" - dodał.

Reklama

W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 26,06 mln zł wobec 18,48 mln zł zysku rok wcześniej, a skorygowany zysk netto wyniósł odpowiednio 31,12 mln zł wobec 22,18 mln zł.

Co więcej, I kwartał 2024 również wygląda obiecująco. Shoper odnotował 7,76 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 5,11 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 9,95 mln zł (wobec 6,79 mln zł rok wcześniej). Zysk EBITDA sięgnął 13,73 mln zł (wobec 10,06 mln zł zysku rok wcześniej). Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 14,9 mln zł i był wyższy o 31% r/r. Spółka poprawiła rentowność skorygowanej EBITDA do 33,8%. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 44,19 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 35,13 mln zł rok wcześniej.

Łączna wartość transakcji uwzględniająca sprzedaż ze sklepów internetowych, platform handlowych i porównywarek cenowych (GMV Omnichannel) osiągnęła rekordowy wzrost 47% i wyniosła 3,1 mld zł. Wartość transakcji w sklepach internetowych (GMV Sklepy) wyniosła 2,5 mld zł, co oznacza 29% więcej r/r – podała spółka Shoper.

"Wyniki, które osiągnęliśmy w I kwartale, są bardziej niż zadowalające i stanowią optymistyczny prognostyk na resztę tego roku. Najbardziej cieszą sukcesy naszych sprzedawców. Klienci Shoper zanotowali imponujące wzrosty we wszystkich wskaźnikach sprzedażowych, takich jak GMV Sklepy oraz GMV Omnichannel, które wyniosło aż 47% wzrost względem poprzedniego roku" - powiedział członek zarządu ds. finansowych Shoper Piotr Biczysko. "Tak wysokie wyniki jako spółka zanotowaliśmy ostatni raz w 2021 roku, gdy rynek e-commerce dynamicznie zyskiwał na popularności w wyniku pandemii COVID-19. Liczby minionego kwartału potwierdzają skuteczną realizację naszej strategii, która opiera się na wspieraniu rozwoju naszych klientów i efektywnym zarządzaniu kosztami" - dodał.

 

Reklama

Notowania Shoper na GPW

notowania spolki e commerce z gpw wystrzelily po wynikach grafika numer 2notowania spolki e commerce z gpw wystrzelily po wynikach grafika numer 2

Źródło: TradingView

 

…i pozytywnie patrzy w przyszłość

Spółka skupia się na rozwoju sprzedaży wielokanałowej. Np. platforma Apilo - nowoczesny system do zarządzania sprzedażą wielokanałową - wprowadziła szereg funkcjonalności i nowych rozwiązań, które przyczyniły się do rosnącej popularności narzędzia wśród polskich sprzedawców.

Reklama

"Po przejęciu spółki Apilo w 2021 roku, sukcesywnie inwestujemy w jej rozwój technologiczny. Wyniki sprzedażowe naszych klientów rosną z roku na rok w imponującym tempie. To stanowi potwierdzenie trafności naszej inwestycji oraz przyjętej strategii, koncentrującej się na rozwijaniu oferty usług z zakresu sprzedaży wielokanałowej" - powiedział COO Shoper Paweł Rybak.

Shoper rozwija też ofertę segmentu "finanse i płatności", głównie w usłudze Shoper Płatności. Spółka niedawno ogłosiła partnerstwo z PayPro, dzięki któremu pojawiła się integracja z usługą płatniczą Przelewy24.

Poza tym Shoper przewiduje poprawą siły zakupowej konsumentów w 2024 roku. Spółka ujawnia, że od października 2023, od wyborów parlamentarnych, widać powrót optymizmu u konsumentów.

 

Zobacz również: Akcje spółki z GPW w górę o 42%! Nowa prognoza i rekomendacja dla znanej firmy

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Piotr Rosik

Piotr Rosik

Zastępca redaktora naczelnego portalu FXMAG. Publicysta m.in. portalu Obserwator Finansowy. Wcześniej był m.in. wicenaczelnym portalu Strefa Inwestorów (2017-2022), redaktorem naczelnym dwutygodnika „Pieniądze&Inwestycje” (2014-16), dziennikarzem w "Gazecie Giełdy Parkiet" oraz "Rzeczpospolitej" i "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Obserwuj autoraTwitter


Reklama
Reklama