Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
profile icon
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spis treści

  1. Fracht napotyka kolejne problemy na drodze ożywienia
    1. Zobacz również: Kontenerowy "behemot", czyli żeglugę kontenerową może czekać długi powrót do normalności
  2. Wizja recesji nie sprzyja wzrostowi 
    1. Notowania MAERSK na tle indeksu OMXC20 - 5 lat 
    2. Zobacz również: Akcje budowlanego giganta z GPW wystrzeliły! Euforia wyniosła kurs na nowe szczyty
    3. Notowania Hapag-Lloyd na tle indeksu DAX Transport & Logistics - 5 lat 
  3. Największe spadki dopiero przed nami? 
    1. Zobacz również: Zadłużenie w tym sektorze rośnie w rekordowym tempie! Wśród przedsiębiorców przeważa pesymizm

Szoki podażowe i boom na e-commerce wywindowały notowania spółek specjalizujących się we frachcie morskim. Gdy nad gospodarką pojawiło się widmo recesji, główni gracze szybko zrewidowali swoje prognozy, co zakończyło się dotkliwym spadkiem, który wkrótce może się pogłębić. 

 

  • Wzrost stawek frachtowych był ważnym czynnikiem proinflacyjnym.  
  • Akcje Maersk spadły o 40% od szczytu odnotowanego w styczniu minionego roku. 
  • Gdy sytuacja w portach zaczęła się normować, e-commerce zaczął odczuwać spowolnienie gospodarki, co skutkuje drastycznym spadkiem cen akcji względem szczytu z 2022 r.   

 

Fracht napotyka kolejne problemy na drodze ożywienia

Transport morski stał się symbolem postępującej globalizacji w pierwszej i drugiej dekadzie XXI wieku. Jeszcze na początku 2020 r. koszty transportu stanowiły przeciętnie 2% ceny danego produktu. Stawki frachtowe pozostawały wówczas na rekordowo niskich poziomach, napędzając eksport z Chin.  

Jak podaje Międzynarodowy Fundusz Walutowy, rosnące koszty wysyłki stanowiły istotny czynnik proinflacyjny. Przed pandemią wysyłka była tania, co przekładało się na rozwój całego systemu e-commerce na świecie. W zaledwie 18 miesięcy poprzedzających wrzesień 2021 r. stawki kontenerowe wzrosły 7-krotnie. Według szacunków skok ten dodał 1,5 pkt proc. do globalnej inflacji w 2022 r.  

Jeszcze dwa lata temu byliśmy świadkami blokad portów i rekordowych zaporów. Amerykańscy detaliści obawiali się, czy zamówione produkty dotrą na czas. Moce największych spółek frachtowych były w pełni wykorzystane, co skłoniło Amazon do inwestowania we własne kontenery. 

Zobacz również: Kontenerowy "behemot", czyli żeglugę kontenerową może czekać długi powrót do normalności

 

Wizja recesji nie sprzyja wzrostowi 

Gdy rekordowe zatory utrzymujące się jeszcze na początku 2022 r. zostały rozładowane, sytuacja powróciła do względnego spokoju. Wraz z nadejściem kolejnych miesięcy koniunktura zaczęła słabnąć, a wywindowane ceny akcji największych graczy rynkowych musiały się zderzyć z rzeczywistością. Akcje Maersk spadły o 40% od szczytu w styczniu 2022 r.

Reklama

 

Notowania MAERSK na tle indeksu OMXC20 - 5 lat 

niedawno te spolki byly zyla zlota teraz ich notowania ida na leb a to moze byc tylko poczatek problemow grafika numer 1niedawno te spolki byly zyla zlota teraz ich notowania ida na leb a to moze byc tylko poczatek problemow grafika numer 1

Źródło: TradingView 

 

Podobnie w przypadku niemieckiego giganta logistycznego. Hapag-Lloyd peak również odnotował w I kwartale 2022 r. Od 2021 r. widać było mocny trend wzrostowy, który rozpoczął się od umiarkowanej euforii w 2020 r. W lipcu 2022 r., gdy USA zanotowały najwyższy poziom inflacji od 40 lat, nastąpił dotkliwy spadek, który zdaniem ekspertów może być pogłębiony w kolejnych tygodniach. 

Zobacz również: Akcje budowlanego giganta z GPW wystrzeliły! Euforia wyniosła kurs na nowe szczyty

 

Notowania Hapag-Lloyd na tle indeksu DAX Transport & Logistics - 5 lat 

niedawno te spolki byly zyla zlota teraz ich notowania ida na leb a to moze byc tylko poczatek problemow grafika numer 2niedawno te spolki byly zyla zlota teraz ich notowania ida na leb a to moze byc tylko poczatek problemow grafika numer 2

Źródło: TradingView 

 

Największe spadki dopiero przed nami? 

Dochody spedytorów rosły, a branża osiągnęła niewyobrażalne zyski. Z uwagi na obecne prognozy większość ekspertów jest sceptycznie nastawionych co do dalszej kondycji sektora. Wszystko za sprawą spadku wydatków na dobra trwałego użytku w USA i Europie. Jak wskazuje Craig Mellow, analityk Barron’s, obecnie obserwuje się tendencję to “czyszczenia” magazynów przed złożeniem nowych zamówień, które są ograniczone. Chiński eksport spadł w lipcu o ponad 14% w porównaniu z rokiem ubiegłym. To pokazuje skalę spadku w perspektywie globalnej. 

Reklama

“Cykl likwidacji zapasów potrwa do pierwszego lub drugiego kwartału przyszłego roku. Oznacza to większy spadek stawek frachtowych” - skomentował dla portalu Barron’s Sathish Sivakumar, szef badań nad transportem europejskim w Citi. 

O trudnościach w branży informował także dyrektor generalny Maersk, Vincent Clerc, raportując spadek rocznych zysków na poziomie 70% (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją). 

“Większość zamówień jest nadal w stoczni, więc mamy przed sobą długą drogę. Będziemy musieli dostosować się do nowej sytuacji rynkowej w ciągu najbliższych 18 miesięcy” - przekazał na konferencji. 

Zobacz również: Zadłużenie w tym sektorze rośnie w rekordowym tempie! Wśród przedsiębiorców przeważa pesymizm


Agnieszka Patyk

Agnieszka Patyk

Redaktorka portalu FXMAG. Z wykształcenia ekonomistka specjalizująca się w rynkach wschodnich. Śledzi sytuację na rynku nieruchomości i analizuje rozwój spółek technologicznych.


Tematy

hapag lloyd

maersk

logistyka

ceny frachtu

Notowania MAERSK

kurs akcji MAERSK

MAERSK kurs akcji

MAERSK czym się zajmuje

Co to jest cena frachtu?

Ile kosztuje transport kontenera z Chin 2023?

Ile kosztuje fracht morski?

Ile kosztuje kontener 20 z Chin do Polski?

Notowania Hapag-Lloyd

akcje Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd kurs akcji

komentarze

Komentarze

Sortuj według:  Najistotniejsze

  • Najnowsze
  • Najstarsze

Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję

Reklama
Reklama