Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Kurs spółki z GPW wystrzelił - zarobiła krocie na wakacjach Polaków

|
selectedselectedselected

Mocna spółka na rosnącym rynku. Wypłaca coraz wyższe dywidendy. W 5 lat jej wycena na GPW urosła o 410%, a to może nie być koniec.

Artur Szczepanski/REPORTER
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

 

  • Na czym polega biznes spółki z GPW, która zyskała w tym roku 100% na wycenie?
  • Dlaczego to mocny biznes na rosnącym rynku?
  • Jak wyglądają prognozy i rekomendacje dla tej spółki?

 

100% od początku roku. 350% w 3 lata. 410% w 5 lat. Czy to stopa zwrotu z inwestycji w kryptowaluty?

Nie, tak mocno urósł kurs spółki z GPW. Jeśli chodzi o 2024 rok, to jest ona w czołowej 10 spółek, których wycena zwiększyła się najbardziej, ale jeśli odsiejemy z tego grona spółki średnio poważne, to plasuje się w pierwszej piątce, za: Tarczyński (125%), CCC (113%), XTB (102%), a przed Elektrotim (96%).

Reklama

Mowa o Rainbow Tours. To marka, którą znają chyba wszyscy, którzy kiedykolwiek byli na wakacjach all-inclusive za granicą.

 

Notowania Rainbow Tours na tle WIG20

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Wykres, linia

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Wykres, linia

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: TradingView

Reklama

 

Czym może się chwalić Rainbow Tours

Firma Rainbow Tours jest obecna na rynku tour operatorów od 1990 roku. Jest jednym z największych takich podmiotów w Polsce. Ma około 8,4% polskiego rynku wycieczek zagranicznych – wedle szacunków BM Pekao za 2023 rok.

Obecnie spółka jest już warta 1,72 mld zł. Wskaźnik C/Z dla waloru wynosi 9, a C/WK = 6,6. Nie można więc stwierdzić, że spółka jest przewartościowana, mimo że zwiększyła wycenę o 350% w 3 lata.

 

kurs spolki z gpw wystrzelil zarobila krocie na wakacjach polakow grafika numer 1kurs spolki z gpw wystrzelil zarobila krocie na wakacjach polakow grafika numer 1

Reklama

Źródło: spółka

 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, numer, Czcionka

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, numer, Czcionka

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: spółka

 

Reklama

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Czcionka, numer

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Czcionka, numer

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: BM Pekao

 

Spółka może pochwalić się świetnymi wynikami finansowymi. W 2023 roku zarobiła 173 mln zł, o 8 razy więcej, niż w roku poprzednim. I trzeba zaznaczyć, że przedsprzedaż na sezon letni i zimowy też poszła bardzo dobrze, więc jest nadzieja na podtrzymanie trendu.

Firma Rainbow Tours zrealizowała do końca maja 2024 roku 383,5 tys. przedsprzedaży imprez turystycznych na sezon Lato 2024 (kwiecień - październik), co stanowi wzrost o 25,3% r/r. Natomiast jeśli chodzi o przedsprzedaż na sezon zimowy (wycieczki realizowane w okresie listopad 2024 - marzec 2025) od momentu rozpoczęcia do 15 czerwca liczba wyniosła 31 656 osób, co oznacza wzrost o ok. 16,7% r/r.

Reklama

Rainbow Tours odnotowało 39,03 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kwartale 2024 r. wobec 19,82 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 46 mln zł (24,27 mln zł rok wcześniej). Zysk EBITDA sięgnął 51,15 mln zł (30,58 mln zł przed rokiem). Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 721,6 mln zł (wobec 556,03 mln zł rok wcześniej). W ujęciu jednostkowym zysk netto wyniósł 40,94 mln zł (23,14 mln zł rok wcześniej).

Jeśli chodzi o przychody, to wzrosły o 29,8%. Wartość przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych wzrosła w I kwartale rok do roku o 29,9%, a pozostałe przychody spadły o 43,4%. Przy czym spółka przypomina, że jej firma hotelowa White Olive nie wypracowuje przychodów w I kwartale roku kalendarzowego, a jedynie ponosi koszty operacyjne. Rentowność netto grupy wyniosła 5,29%, a przed rokiem było to 3,37%.

Spółka już trzy lata z rzędu dzieli się zyskiem z akcjonariuszami. Kilka dni temu WZA Rainbow Tours zdecydowało o przeznaczeniu 50,9 mln zł z zysku netto za 2023 r. na wypłatę dywidendy – to daje 3,5 zł na akcję. Wcześniej spółka wypłaciła dwie zaliczki (w wysokości 0,79 zł i 2 zł na akcję), więc sumaryczna dywidenda spółki za 2023 rok to 6,29 zł na akcję. Z zysku za 2022 rok spółka wypłaciła 0,5 zł dywidendy na akcję.

Łącznie na dywidendę z zysku za 2023 r. spółka przeznaczy 91,5 mln zł. Pozostałą kwotę w wysokości 75,4 mln zł spółka przeznaczy na zasilenie kapitału zapasowego. Dzień dywidendy wyznaczono na 26 czerwca, a jej wypłata nastąpi 3 lipca 2024 roku.

 

Mocna spółka na rosnącym rynku

Reklama

A co analitycy sądzą o spółce? Rok 2024 obrodził w rekomendacje „kupuj”. Widać to na poniższym zestawieniu, ale w nim brakuje jeszcze najnowszej rekomendacji BM Pekao z 12 czerwca: „kupuj” i cena docelowa na poziomie 155 PLN (50% potencjału wzrostu).

 

Rekomendacje dla Rainbow Tours z 2024 r.

Obraz zawierający tekst, Czcionka, paragon, zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, Czcionka, paragon, zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: InfoStrefa

Reklama

 

Dlaczego analityk BM Pekao Dariusz Dziubiński patrzy na Rainbow tak łaskawym okiem? Według niego, wzrost wolumenów nadal przesuwa trajektorię znormalizowanych zysków w górę.

„W zeszłym roku liczba klientów wyniosła około 636 tys. (+26% r./r.). Ponadto w tym roku nie ma efektu normalizacji na rynku, a wzrost oferty przedsprzedażowej pozostaje silny. Oznacza to, że podnosimy nasze założenie wolumenu (ponownie) na ten rok o około +2-3 pp. do 756 tys. (+19% r./r. / nom. +120 tys. vs +131 tys. w 2023 r.). Dane o przedsprzedaży na Lato 2024 na koniec maja są obiecujące i wskazują na realizacje bardziej optymistycznego scenariusza (+25% r./r. / nom. +73k)” – pisze Dziubiński.

Zwraca także uwagę na dane dotyczące całego rynku, które pokazują, że średni wzrost wolumenu największych biur podróży może wynieść około +25-30% r./r. w 2023 roku.

„Tymczasem łączna liczba klientów biur podróży wzrosła o około +20% r./r. do 7,57 mln. Wyższa dynamika odnotowana przez największe biura podróży w Polsce może wynikać ze zmiany struktury wyjazdów na krajowe/zagraniczne. Liczba klientów biur podróży w stosunku do 2019 r. nadal oscyluje wokół -5% na koniec 2023 roku, a w RBW liczba klientów wzrosła o prawie +30% w latach 2019-23. Znacząca zmiana i wzrost udziału wycieczek zagranicznych w całym miksie może doprowadzić do dalszego wzrostu udziału w rynku dużych biur podróży. Wpływ czynnika demograficznego i efekt szybszego wzrostu wynagrodzeń w Polsce niż w innych krajach może wpłynąć na kontynuację tego trendu. W związku z tym naszym zdaniem perspektywy dla sektora na najbliższe lata pozostają optymistyczne” - podkreśla.

Reklama

A wracając do sytuacji Rainbow Tours, to wskazuje na brak "efektu cenowego" na przychody.

„Szacujemy, że efekt cenowy dodał około +10 pp. do stopy wzrostu w 2023 roku. Na podstawie obecne ceny wycieczek i strukturę miejsca podróży oczekujemy, że poziom cen powinien być płaski r/r. Oznacza to, że brak podwyżek cen powinien zmniejszyć dynamikę wzrostu nominalnych przychodów w porównaniu z rokiem 2022-23. Wysoka baza marży brutto, ale otoczenie pozostaje korzystne. Wyniki po 1Q24 i  bieżąca struktura kosztów napawa optymizmem przed kluczowym okresem. Na początku maja nastąpił wzrost cen wycieczek, co może być sygnałem równowagi podaży i popytu na rynku. Presja konkurencyjna wydaje się być na niższym poziomie” – wyjaśnia.

Jego zdaniem, oferta letnia wydaje się sprzedawać bardzo dobrze, a koszty nadal są korzystne.

„Może to oznaczać, że poziom marży brutto może być ponownie wyższe niż zakładaliśmy wcześniej. W związku z czym rewidujemy w górę nasze oczekiwania na ten rok do poziomu marży brutto około 15.6% (-1.0 pp. y/y / +1.5 pp. y/y) w 2024p. Biorąc pod uwagę obecne otoczenie rynkowe oraz dane operacyjne spółki, znacząco podwyższamy nasze prognozy finansowe. W kolejnych latach zakładamy w modelu, że znormalizowany poziom marży netto może wynieść około 3.4% (wobec 2,9% poprzednio). Te powody skłaniają nas do podtrzymania rekomendacji KUPUJ, a 12-miesięczną cenę docelową rewidujemy ponownie w górę do 155 PLN/akcja (+29%). Silny bilans i znaczące poziomy FCF powinny pozwolić na wypłatę wysokiej dywidendy” – podsumowuje Dziubiński.

 

Reklama

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, numer, Czcionka

Opis wygenerowany automatycznie