Rok 2022 minął pod znakiem wielu ciekawych premier i debiutów na rynku gamingowym. Polskie spółki poradziły sobie całkiem nieźle, co przekłada się na oczekiwane dywidendy.
- Polska branża gamingowa umacnia swoją pozycję na światowym rynku.
- Na wysoką dywidendę mogą liczyć zwłaszcza akcjonariusze Creepy Jar.
- Dywidendy nie wypłaci natomiast 11 bit studios.
Dywidendy od polskich spółek gamingowych
Polska branża gamingowa jest najmocniejsza od lat. Analizując roczne wyniki finansowe, w kilku przypadkach można liczyć na naprawdę sporą dywidendę.
Najpopularniejsza polska spółka gamingowa wypłaci trzecią z rzędu dywidendę. W 2022 r. twórcy Cyberpunka raportowali przychody na poziomie 952,6 mln zł, zysk netto wyniósł natomiast 393,2 mln zł, co oznacza znaczną poprawę względem 2021 r., gdy odnotowano 209 mln zł zysku netto. 8 maja ogłoszono plany przeznaczenia 99,910 mln zł na dywidendę, co daje 1 zł na akcję. Oznacza to, że dywidenda będzie taka sama jak w roku poprzednim i nieco niższa niż w latach poprzednich, gdy akcjonariusze mogli liczyć na 1,05 zł.
Notowania CD Projekt na tle indeksu WIG20
Źródło: TradingView
Na uwagę zasługuje gdański producent gier, który w 2022 r. cieszył się przychodami o 23% większymi niż w 2021 r. W minionym roku wypracowano 294 mln zł przychodów. Za wzrost przychodów odpowiedzialne były gry Mid-Core i Casual. Pod koniec kwietnia zarząd zarekomendował wypłatę 1,05 zł na akcję. Na dywidendę ma zostać przeznaczone łącznie 14,5 mln zł.
Dobre wyniki finansowe i dynamiczny rozwój przyczyniły się do podjęcia decyzji o podziale segmentowym na dwa obszary działalności.
“Rok 2022 to dla Grupy BoomBit przede wszystkim rosnąca skala działalności, wyższe przychody z gier mobilnych oraz wejście w projekty blockchain poprzez BoomLand i PlayEmber. Nasze wyniki pokazujemy teraz w podziale na te dwa segmenty, żeby pokazać skalę dotychczasowych inwestycji i wpływu na wyniki i w celu umożliwienia porównywalności danych dotyczących gier mobilnych” - przekazała spółka w komunikacie.
Wyniki finansowe opublikowano 28 kwietnia. Pomimo że firma wydała dotychczas zaledwie jedną grę, Cooking Simulator cieszy się sporą popularnością wśród odbiorców. Spółka zadebiutowała w 2021 r., jednak już rok później zadecydowano o wypłacie dywidendy na poziomie 1,96 zł na akcję (stopa 5%). Tomasz Rodak analityk DM BOŚ w wypowiedzi dla portalu StockWatch wskazuje na prognozowany wzrost stawki do poziomu 2,7 zł.
Warto śledzić dalszy rozwój producenta, na 30 maja zaplanowano publikację raportu kwartalnego. Pod koniec 2022 r. uzyskano licencję i prawo do dystrybucji w Chinach, co ma umożliwić dynamiczny wzrost.
Według majowego komunikatu spółki 3 299 556 zł z zysku netto za 2022 r. w kwocie 3 340 534,56 zł zostanie przeznaczone na dywidendę, 40 978,56 zł ma trafić natomiast na kapitał zapasowy.
Zarząd spółki zarekomendował wypłatę 0,60 zł dywidendy na akcję za 2022 r. Spółka, która swój debiut na
miała w 2020 r., odpowiada za sukces “911 Operator”.
Akcjonariusze spółki mogą cieszyć się naprawdę wysoką dywidendą. Zysk uzyskany ze sprzedaży hitowej gry Green Hell wyniósł 36,4 mln zł. Zarząd również okazał się hojny, planując przeznaczyć 28 mln zł na dywidendę. Biorąc pod uwagę, że liczba akcji, która będzie objęta dywidendą, wynosi 679 436, oznacza to, że na jedną akcję przypada 41,17 zł.
PlayWay regularnie od pięciu lat wypłaca dywidendę. Na podstawie raportu opublikowanego pod koniec kwietnia, odnotowano 112,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto względem 127,65 mln zł zysku rok wcześniej. Jeśli chodzi o wypłatę dla akcjonariuszy, ta w ostatnich latach znacząco wzrosła. Dla porównania w 2020 r. dywidenda wyniosła 9,46 zł na akcję, natomiast w 2022 r. już 19,22 zł.
Według komunikatu opublikowanego pod koniec kwietnia zarząd zarekomendował wypłatę 2,615 mln zł dywidendy, co daje 0,5 zł na akcję. Duże nadzieje wiązane są z nadchodzącymi premierami gier. Według zarządu wskazana kwota pozwoli realizować politykę dywidendową, zapewniając swobodę finansową spółki.
“W ocenie zarządu sytuacja finansowa spółki jest dobra. Spółka posiada wolne środki w postaci gotówki w ilości ponad 9 mln zł. Spółka finansuje obecnie kilka większych projektów, które zostaną najpierw wydane na PC, a następnie na konsole, w tym ogłoszone już gry takie jak: Ultimate Hunting, Primitive, a także nieogłoszone projekty na PC, konsole oraz 2 nieogłoszone projekty mobilne. Ww. projekty wymagają comiesięcznego finansowania na poziomie kilkuset tys. zł. Zdaniem zarządu inwestycje te mogą jednak w znaczący sposób zwiększyć przychody w kolejnych latach” - przekazano w komunikacie.
Przychody spółki uległy zmniejszeniu. Firma odpowiedzialna za projekt Fishing Clash odnotowała przychody na poziomie 538,5 mln zł (w 2021 r. było to 634 mln zł). Zysk netto był natomiast prawie dwukrotnie niższy (52,3 mln zł w 2022 r. wobec 141,3 mln zł w 2021 r.). W komunikacie spółka podała informację o zarekomendowaniu walnemu zgromadzeniu wypłatę dywidendy w kwocie 52,3 mln zł, co daje 7,20 zł na akcję. Kwota przeznaczona na wypłatę dywidendy ma wynieść 99,95% skonsolidowanego zysku netto. Oznacza to odejście od przyjętej polityki, według której wypłata wynosi do 75% skonsolidowanego zysku netto.
W przypadku spółki notowanej na Newconnect zarekomendowano przeznaczenie 2,72 mln zł z zysku netto za 2022 r. (9,7 mln zł) na dywidendę dla akcjonariuszy, co daje 0,1 zł na akcję. Pozostała część ma trafić na kapitał zapasowy.
Notowana na Newconnect spółka Render Cube planuje przenieść się na główny parkiet. Jeśli chodzi o dywidendę, podczas omawiania wyników za IV kw. prezes zarządu Damian Szymański wspomniał o rozważeniu wypłaty dywidendy, nie podając jednak szczegółów.
Na wypłatę dywidendy nie zdecydowała się m.in. spółka 11 bit studios raportująca dobre wyniki finansowe. Całość zysku przeznaczono na kapitał zapasowy.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję