- Dlaczego branża motoryzacyjna cierpi?
- Ile kosztują akcje Tesli?
- Jakie są prognozy analityków dla spółki Muska?
- Dlaczego akcje Forda tracą?
Co jest głównym problemem branży motoryzacyjnej?
Jarosław Jamka, uznany ekspert rynku amerykańskiego, w wywiadzie dla FXMAG podkreślił znaczenie stóp procentowych, a dokładniej ich aktualnego poziomu. - Wysokie stopy procentowe to nie jest sprzyjające środowisko dla branży motoryzacyjnej. Większość zakupów samochodów odbywa się na kredyt. Elon Musk od wielu kwartałów na konferencjach wynikowych Tesli wielokrotnie powtarza, że stopy procentowe obniżają popyt na samochody, w tym oczywiście na samochody EV. Tesla nawet wprowadziła ostatnio specjalny program finansujący zakupy klientów.
Vaibhav Taneja, CFO Tesli podczas konferencji wynikowej: „W branży motoryzacyjnej przystępność cenowa pozostaje dla klientów najważniejsza, dlatego w drugim kwartale zaoferowaliśmy atrakcyjne opcje finansowania, aby zrównoważyć utrzymujące się wysokie stopy procentowe. Programy te miały wpływ na przychody jednostkowe w kwartale. Skutki te utrzymają się w trzecim kwartale, ponieważ uruchomiliśmy już podobne programy. Oferujemy obecnie wyjątkowo konkurencyjne stawki finansowania w większości części świata”.
Dodatkowo dla inwestorów kluczową sprawą pozostali w przypadku Tesli wprowadzenie na rynek tańszego modelu. Elon Musk: „Jesteśmy na dobrej drodze do dostarczenia bardziej przystępnego modelu w pierwszej połowie przyszłego roku”.
Zobacz także: Wtajemniczeni nie zwalniają. Gigantyczne transakcje w sektorze technologicznym
Akcje Tesli jak na rollercoasterze
Jamka przypomina, że ostatnio cena Tesli zachowuje się jakbyśmy jechali kolejką górską.
Wykres. Kurs akcji Tesla
Źródło: Tradingview.
- Przyczyną są oczywiście rozczarowujące wyniki sprzedaży samochodów (mniejsza sprzedaż) i jednocześnie spadające ceny sprzedaży (oznaczające niższe marże i niższe zyski). Od początku roku do kwietnia cena akcji spadła o ponad 40%. Pod koniec czerwca i na początku lipca w inwestorów wstąpiła nadzieja, że najgorsze już za nami (szczególnie gdy Tesla podała wyniki produkcji i sprzedaży samochodów w Q2). Kurs akcji wzrósł o ponad 47% do poziomu 262 USD. Niemniej wyniki finansowe za Q2 okazały się słabe (pomimo większej sprzedaży). Wyższa sprzedaż została spowodowana niższymi cenami. W wyniku czego spadły marże i zyski Tesli. Cena spadła o ponad 17% do poziomu 216 USD. - raportuje analityk.
Wykres 1 pokazuje przychody ze sprzedaży samochodów Tesli, które niestety od pewnego czasu już nie rosną.
Wykres 2 pokazuje zyski na akcje (EPS), które od czterech kwartałów są poniżej oczekiwań Wall Street.
Ale Tesla to ciągle globalny lider w segmencie samochodów EV, a także lider w segmencie „Energy generation and storage”. Tak też uważa Morgan Stanley, który właśnie z tego powodu umieścił Teslę na pierwszym miejscu swojej listy amerykańskich producentów samochodów. Kurs Tesli odbiła się całkiem mocno rosnąć na wczorajszej sesji prawie 6%. Cena docelowa według analityków Morgan Stanley to 310 USD (plus 41%). Obecna wycena Tesli to PE w wysokości 69x (w oparciu o zyski w 2025 roku), a według wskaźnika EV/EBITDA to aż 39x. - wskazuje Jamka.
Zobacz także: KGHM akcje prognozy na najbliższe dni: ceny miedzi tąpnęły. Co będzie dalej?
Akcje Forda lecą na łeb
Akcje Forda odnotowały ostatnio największy jednodniowy spadek od 2008 roku, kiedy to ich wartość spadła o 25%. W czwartek, 25 lipca, zniżkowały o ponad 18%. Przyczyną było to, że skorygowany zysk FoMoCo wynoszący 47 centów na akcję okazał się znacznie niższy od prognoz analityków, którzy przewidywali 68 centów. Dodatkowo, koszty gwarancji były znacznie wyższe niż oczekiwano – o 800 milionów dolarów więcej niż w I kwartale 2024 roku. Wzrost ten wynika z działań producenta samochodów mających na celu naprawę długotrwałych problemów z jakością dotyczących modeli z lat 2016-2021. Z kolei zysk operacyjny w Q2 wyniósł 2,8 mld USD, co stanowi spadek o 26% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Wykres. Kurs akcji Forda
Źródło: Tradingview.
Jarosław Jamka: Na drugie miejsce w rankingu amerykańskich producentów samochodów według Morgan Stalney’a spadł z pierwszego miejsca Ford. Cena docelowa to 16 USD (także około +45%), ale wycena w oparciu o zyski z 2025 roku wygląda już całkiem inaczej. PE to jedynie 5,8x - a EV/EBITDA to jedynie 10x. Cena akcji Forda, po opublikowaniu wyników za Q2 2024 roku mocno spadła (z 14.55 USD na 11.01 USD – to spadek o 24%). Jedną z największych obaw inwestorów i analityków był gwałtowny wzrost kosztów gwarancji. Niemniej spółka twierdzi, że nowsze modele będą miały zdecydowanie niższe koszty napraw gwarancyjnych, ale żeby to zobaczyć na zagregowanych cyfrach... potrzeba według spółki od 12 do 18 miesięcy czasu.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję