Mercator jest dziś jedną z najsilniej rosnących spółek na głównym rynku GPW. Jak widać, kupującym wystarcza fakt, że wyniki okazały się lepsze od prognoz. Mimo, że generalnie są złe.
- Mercator Medical w I kwartale 2023 miał 14,6 mln zł straty.
- Konsensus PAP Biznes zakładał 42,5 mln zł straty.
- Spółka obserwuje proces odbudowy marż w segmencie dystrybucyjnym.
- Producent rękawic skupia się na rozwoju w USA.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Szacunkowy wynik spółki Mercator Medical w I kwartale 2023 to 14,6 mln zł straty, wobec 7,6 mln zł zysku netto rok wcześniej oraz 206,8 mln zł straty netto w IV kwartale 2022 r. Konsensus PAP Biznes zakładał 42,5 mln zł straty.
Dziś podczas sesji Mercator jest jedną z najsilniej rosnących spółek. Jak widać, rynkowi wystarcza fakt, że wyniki okazały się lepsze od prognoz. Mimo, że generalnie są złe.
Notowania Mercator Medical na tle WIG20 - 2 lata
Źródło: Stooq
Wyniki lepsze od prognoz, ale poniżej ambicji
Gwiazda covidowej hossy ma problemy. Pogarsza się rok do roku nie tylko wynik, ale i wielkość przychodów. W I kwartale 2023 wyniosły wedle wstępnych szacunków 113 mln zł, wobec 136,8 mln zł przed rokiem (konsensus PAP Biznes zakładał 102,8 mln zł). Skonsolidowany wynik EBITDA wyniósł około -17,8 mln zł, wobec 16,6 mln zł w I kwartale 2022 r. (konsensus zakładał 40,8 mln zł). To i tak lepiej, niż w IV kwartale 2022, gdy wynik EBITDA wyniósł -165,9 mln zł.
Co prawda, na dzień 31 marca 2023 r. Mercator Medical miał około 404 mln zł gotówki i innych aktywów finansowych, jednak spółka przyznawała, że nie widać przełomu na globalnym rynku producentów rękawic jednorazowych.
„Kolejny raz zanotowaliśmy wyniki zdecydowanie poniżej naszych ambicji. W segmencie dystrybucyjnym obserwujemy już pewne pozytywne procesy zmierzające do odbudowy marż, ale również jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o istotnej zmianie jakościowej w postrzeganiu sytuacji rynkowej" – przyznaje wiceprezes spółki Monika Żyznowska.
Kilkanaście dni temu dużo o sytuacji spółki mówił jej założyciel i prezes - Wiesław Żyznowski. Przyznawał, że w produkcji nie ma jeszcze "odbicia od dna". W segmencie dystrybucyjnym marże powoli się odbudowują, a „bierze się to z braku konkurencji ze strony Chińczyków”, tłumaczył. Podkreślał, że „generalnie, w dłuższej perspektywie, liczonej w latach, branża jest wzrostowa" i rynek w przyszłości się zrównoważy.
Prezes wskazywał również na wysoki poziom gotówki i aktywów finansowych. „Mając nadwyżki finansowe, dużo przypadków inwestycyjnych, zarówno w naszej branży, jak i poza naszą branżą, analizujemy. [...] Intensywnie analizujemy; jesteśmy w procesie analizowania różnych spółek, okazji czy możliwości akwizycyjnych. Dużo się dzieje w tym względzie" - powiedział Żyznowski.
Zobacz również: Dywidendy od spółek z GPW i NewConnect – zobacz co będzie się działo w tym tygodniu
Trudny rok za nimi, skupiają się na USA
Mercator Medical ma za sobą bardzo trudny rok 2022. Dokonał odpisów na kwotę 127,5 mln zł, które istotnie pogłębiły negatywne dynamiki porównawcze. W 2022 przychody netto ze sprzedaży grupy Mercator Medical powróciły do poziomu przedpandemicznego (542,5 mln zł, +0,5% w porównaniu do roku 2019). Spółka miała 189,62 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r., wobec 446,87 mln zł zysku rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 181,21 mln zł, wobec 463,43 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA wyniosła 155,54 mln zł wobec 482,74 mln zł w 2021.
Dekoniunktura na światowym rynku rękawic jednorazowych w 2022 roku w naturalny sposób wpłynęła negatywnie na rezultaty wszystkich firm z branży. Co prawda zużycie rękawic jednorazowych znajduje się w długoterminowym trendzie rosnącym, to jednak nowe moce produkcyjne azjatyckich konkurentów i wysoki stan zapasów wywołały drastyczny spadek cen rynkowych względem pandemicznych szczytów i negatywnie wpłynęły na bieżący popyt.
Prezes Mercator Medical zapewnia, że spółka pracuje nad odbudową rynku amerykańskiego i chce, by trafiała tam większość produkcji z fabryk w Tajlandii. Przyznaje, że w najbliższych latach sprzedaż grupy będzie się koncentrowała na tych rynkach, które także w 2022 r. odpowiadały za większość udziału w sprzedaży, czyli: Polsce, Rosji, Rumunii, Stanach Zjednoczonych, Węgrzech, Niemczech, Wlk. Brytanii, Ukrainie, Czechach, Włoszech (82% sprzedaży).
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję