Fundusz Cathie Wood w 2023 roku spisuje się znowu znacznie lepiej od amerykańskich indeksów, po dwóch latach pozostawania daleko w tyle. Inwestorka wciąż stawia na nowe technologie.
- ARK Innovation ETF licząc od początku 2023 roku urósł już o 23%, o wiele bardziej, niż S&P500 (7,5%) czy Nasdaq 100 (14%).
- Firma ARK Invest opublikowała niedawno raport "Big Ideas 2023".
- Cathie Wood wierzy mocno w branżę aut elektrycznych i streaming.
- Tesla pozostaje największą pozycją w portfelu ARK Innovation ETF.
Cathie Wood znów zaczyna wygrywać! Jej ARK Innovation ETF licząc od początku 2023 roku urósł już o 23%, o wiele bardziej, niż S&P500 (7,5%) czy Nasdaq 100 (14%).
Przypomnijmy, że dwa ostatnie lata były fatalne dla funduszu Wood. W 2022 roku wycena jego jednostki spadła o -67%, a w 2021 roku o -23,6%. Najlepszy był dla niego rok 2020, gdy podczas pandemicznej hossy zarobił on 152%.
Zobacz również: ARK Innovation i Cathie Wood, czyli co naprawdę działa na Wall Street
Notowania ARK Innovation ETF na tle SPX i NDX – 5 lat
Źródło: TradingView
Notowania ARK Innovation ETF na tle SPX i NDX – 2023
Źródło: TradingView
Co więcej, jej firma ARK Invest opublikowała niedawno raport "Big Ideas 2023". Jak zwykle, zaprezentowano w nim szereg dużych, ważnych trendów rynkowych i technologicznych, które mają kluczowy wpływ na inwestycje ARK Invest.
Co tym razem znalazło się w raporcie?
Cathie Wood wciąż stawia na EV…
Cathie Wood i jej analitycy przede wszystkim prezentują się wciąż jako wielcy zwolennicy branży pojazdów elektrycznych (EV). W 2022 r. „elektryki” dobrze sobie radziły, bo globalna sprzedaż wzrosła o około 62% rok do roku, tymczasem sprzedaż samochodów benzynowych i pojazdów hybrydowo-elektrycznych spadła o około -7%, podaje ARK w raporcie.
Warto zwrócić uwagę, że jest to już trwały trend. Sprzedaż samochodów benzynowych i hybrydowych spadła w czterech z ostatnich pięciu lat. To pokazuje wyraźnie, dlaczego większość producentów samochodów skierowała się w stronę pojazdów elektrycznych.
Analitycy ARK Invest uważają, że sama branża EV przyspieszy elektryfikację pojazdów, bo w ciągu najbliższych 10 lat wyda łącznie ponad 1 bln USD na rozwój fabryk i rozwiązania w zakresie zwiększania pojemności akumulatorów (baterii). Obecnie producenci samochodów wydają rocznie około 120 mld USD na rozwój, z czego około 50% idzie na EV.
Według ARK, w najbliższych latach osiągi EV znacznie się poprawią. Zwiększy się ich zasięg, a spadnie cena. Zresztą, to już widać, bo Tesla Model 3 kosztuje 44 000 USD, a średnia cena nowego pojazdu w USA na koniec 2022 roku to około 50 000 USD. Analitycy ARK prognozują, że globalna produkcja EV osiągnie poziom 60 mln sztuk rocznie do 2027 roku, czyli około 70% całkowitej produkcji pojazdów osobowych.
Dlatego nie może dziwić, że Tesla to wciąż największa pozycja w portfelu ARK Innovation ETF (10%). Cathie Wood wiele razy podkreślała, że jest zaintrygowana tym, w jaki sposób firma Elona Muska rozwija sztuczną inteligencję w celu poprawy jakości jazdy autonomicznej. A także jak rozwija analitykę danych – według Wood Tesla idzie w stronę stworzenia swojej własnej platformy usług taxi, a globalny rynek przewozów osobowych jest wart około 11 bln USD.
Zobacz również: Kurs dolara zniżkuje, cena Bitcoina BTC może wystrzelić po publikacji CPI! Jak zareaguje kryptowaluta na dane z USA?
Globalna sprzedaż aut: benzyna i EV
Źródło: ARK
Inwestycje w EV
Źródło: ARK
…i na streaming
Jedną z większych pozycji w portfelu ARK Inovation ETF jest spółka Roku (7%). Jest to agregator usług streamingowych. W swoim raporcie „Big Ideas 2023” eksperci ARK zauważyli, że około 85% amerykańskich gospodarstw domowych posiada co najmniej jeden telewizor podłączony do internetu, ale rynek reklamy dla telewizji podłączonej do internetu stanowi mniej niż jedną czwartą wielkości całkowitych wydatków na reklamę telewizyjną w USA. Cathie Wood i jej zespół spodziewają się, że w najbliższych latach ta luka będzie się zmniejszać.
CEO Roku Anthony Wood jest jeszcze bardziej optymistyczny w kwestii długoterminowych perspektyw branży, niż analitycy ARK. „Świat przenosi się na streaming. Niedługo niemal cała TV będzie streamowana” – mówił podczas wywiadu dla CNBC w styczniu br.
Roku agreguje usługi streamingowe na jednej wygodnej platformie. W 2022 roku użytkownicy tejże obejrzeli ponad 87 mld godzin treści, co stanowi wzrost o 19% r/r. Firma Roku zawarła niedawno nowe umowy partnerskie z dostawcami usług strumieniowych - Warner Bros. i Discovery. Co ciekawe, spółka Roku ogłosiła uruchomienie własnej linii telewizorów – chce ona zaoferować idealne doświadczenie, integrując swoje usługi z innowacyjnymi funkcjami sprzętowymi.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję