Dzisiejsza sesja należy do Allegro. Kurs giganta e-handlu rośnie o 10% po publikacji bardzo dobrych wyników finansowych oraz optymistycznej prognozie na I kwartał 2023 i zmianie trybu publikacji prognoz na kwartalny.
- Allegro pokazało wyniki za 2022 rok i IV kwartał lepsze od prognoz.
- Szczególnie rzuca się w oczy dynamiczny wzrost EBITDA z polskiego rynku.
- Gigant e-commerce zmienia tryb publikacji prognoz na kwartalny.
- Allegro przedstawiło optymistyczną prognozę na I kwartał 2023.
- Allegro chce rozwijać Allegro Pay oraz platformę w Czechach.
Wyniki Allegro za 2022 rok zaskoczyły pozytywnie, a szczególnie dane za IV kwartał. Allegro Pay rośnie jak na drożdżach, a grupa ma na 2023 rok ambitne plany co do rozwoju w Czechach. Kurs akcji drożeje dziś na sesji już o 10%!
Historia notowań Allegro na tle WIG20
Źródło: TradingView
Allegro pokazało wyniki lepsze od prognoz
Allegro w 2022 roku osiągnęło bardzo zadowalające wyniki, które okazały się wyższe od prognoz. Skorygowana EBITDA Allegro z rynku polskiego wzrosła o 11,6% r/r do 2,31 mld zł, analitycy przewidywali wzrost w przedziale 10-12%. Wartość GMV (wartość towarów sprzedanych za pośrednictwem polskiej platformy) zwiększyła się o 15,9% r/r do 49,4 mld zł przy prognozie w przedziale 15-17%. Przychody poszły w górę o 24,1%, do 6,65 mld zł, a analitycy zakładali 23-26%. Całoroczny CAPEX wyniósł 662 mln zł (zakładany był przedział 650-700 mln zł).
Szczególnie zachwyciły wyniki IV kwartału. Skorygowana EBITDA urosła o 41,2% r/r, do 708 mln zł, tymczasem konsensus PAP Biznes zakładał 670,5 mln zł. Przychody z polskiego rynku poszły w górę o 26,5%, do 2 mld zł. Zysk wyniósł 179,5 mln zł, podczas gdy konsensus analityków zakładał 259,8 mln zł.
„Liczba aktywnych kupujących wzrosła w 2022 roku o kolejne 560 tys. r/r i przekroczyła w IV kwartale 14 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego na polskiej platformie zwiększyła się w tym czasie o 11,3% do 3 515 zł. Kupujący obecnie jeszcze bardziej doceniają konkurencyjne ceny i coraz wygodniejsze dostawy oferowane przez Allegro, co widać chociażby po wiodącym w branży wskaźniku jakości obsługi rNPS, czyli miary zadowolenia klientów Allegro, na poziomie 80,8 pkt" – twierdzi spółka w raporcie.
„Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce'u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro. Zaprezentowaliśmy nasze prognozy na 2022 rok 24 lutego, czyli dokładnie w dniu, w którym rozpoczęła się inwazja Rosji na Ukrainę. Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach. Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1. Zrealizowaliśmy oczekiwania finansowe na rok 2022" - skomentował prezes Allegro Roy Perticucci.
Allegro będzie publikowało prognozy kwartale i podało, że oczekuje w I kwartale 2023 roku wzrostu GMV z działalności w Polsce o 13-14% r/r, a skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23% r/r, natomiast oczekiwany CAPEX ma wynieść 100-110 mln zł.
Zobacz również: Miał być kosmos, a jest totalny niewypał! Wstrzymana działalność, pracownicy na urlopach do odwołania i krach na akcjach
Wyniki finansowe Allegro w Polsce 2022
Źródło: spółka
Allegro - GMV w ostatnich kwartałach
Źrodło: spółka
Szykuje się rozwój Allegro Pay i Allegro.cz
Allegro ma oczywiście plany rozwojowe. Dotyczą one głównie usług finansowych, oraz platformy handlowej w Czechach.
Warto zwrócić uwagę, że wartość pożyczek przyznanych za pośrednictwem Allegro Pay wzrosła do 5,5 mld zł w 2022 roku, czyli niemal 4-krotnie w porównaniu do 2021 roku. Allegro przyznaje, że z uwagi na niesamowicie dynamicznie rosnącą popularność opcji „Kup teraz, zapłać później”, planuje dalszy rozwój oferty finansowej we współpracy z Aion Bankiem.
Allegro w 2022 roku weszło do Czech i planuje rozwój platformy Allegro.cz. Grupa zapowiada, że przygotowuje się do międzynarodowego wdrożenia sprawdzonego już w praktyce modelu marketplace, opartego głównie na ofertach 3P. Jego debiut na początku nastąpi właśnie w Czechach. Allegro uruchomiło już usługę Smart! nad Wełtawą.
Zobacz również: Gruba ryba z GPW wpada w sieci nadzoru finansowego. Znany giełdowy spekulant ma problemy z KNF
Analitycy: rynkowi spodobała się zmiana trybu prognoz i optymistyczny outlook na I kwartał
Co o wynikach Allegro za 2022 rok oraz o dzisiejszej euforycznej reakcji kursu sądzą analitycy?
Konrad Księżopolski, szef działu analiz i CEE Equity Research w Haitong Banku nie dziwi się reakcji rynku – jak przyznał w rozmowie z FXMAG. „Oczywiście, grupa wciąż ma wynik netto na minusie, ale to efekt długu. Inwestorzy patrzą się w przód. Szczególnie prognozy Allegro na I kwartał wydają się bardzo pozytywne. Rynkowi bardzo się też podoba, że spółka zmieniła tryb publikacji prognoz na kwartale, porzuciła tryb roczny” – tłumaczy. „Do tego dochodzi fakt, że kurs był ostatnio słaby, było wyprzedanie, więc było z czego odbijać. Pytanie czy to jest trwałe odbicie” – dodaje.
Księżopolski wskazuje, że średnio udana akwizycja Mall.cz została już zdyskontowana. „Jeśli chodzi o akwizycję czeskiego Mall, to jest ona niestety średnio udana, ale to zostało zdyskontowane. To jest inwestycja, która będzie wymagała więcej pracy, niż Allegro sobie wyobrażało. Oczywiście, da się z tego jeszcze coś wyciągnąć, ale to będzie kosztowało dużo pracy” – mówi analityk Haitong Banku.
Księżopolski chwali za to rozwój Allegro Pay. „To jest nowoczesny i bardzo przewidywalny produkt. Spółka widzi jaka jest kontrybucja do GMV, można go łatwo kontrolować i łatwo nim manewrować” – wskazuje.
Podobnie kwestię euforii na akcjach Allegro widzi Dominik Niszcz, analityk Trigon. "Inwestorzy docenili prawdopodobnie prognozę spółki na I kwartał dla rynku polskiego. Wartość sprzedaży na platformie ma wrosnąć o kilkanaście procent a EBITDA w Polsce o ponad 20%. Wcześniejsze dane GUS wskazujące na silne spowolnienie rynku online sugerowały, że początek roku może być słaby. Choć oczywiście w przypadku danych GUS widzimy tylko część rynku, bez najmniejszych przedsiębiorców, którzy są aktywni na Allegro. Tak więc dobra prognoza dla polski przeważyła nad słabszymi perspektywami wynikowymi w zagranicznym biznesie Mall Group" - mówi FXMAG Dominik Niszcz.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję