Reklama
WIG82 518,45+1,17%
WIG202 430,16+1,48%
EUR / PLN4,31-0,13%
USD / PLN3,99-0,07%
CHF / PLN4,42+0,27%
GBP / PLN5,04+0,10%
EUR / USD1,08-0,06%
DAX18 494,27+0,09%
FT-SE7 967,25+0,44%
CAC 408 214,38+0,12%
DJI39 733,79-0,07%
S&P 5005 249,58+0,02%
ROPA BRENT86,28+0,68%
ROPA WTI82,37+0,80%
ZŁOTO2 209,19+0,80%
SREBRO24,66+0,37%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wyniki finansowe Allegro

Przed rozpoczęciem czwartkowej sesji Grupa Allegro opublikowała pierwsze wyniki kwartalne po swoim niedawnym debiucie giełdowym. W trzecim kwartale największa spółka na GPW osiągnęła wyniki niższe od rynkowych oczekiwań, jednocześnie ponosząc stratę netto. Na rozpoczęciu sesji akcje Allegro tanieją o ponad 3%.

 

Wyniki finansowe Allegro za trzeci kwartał 2020

Grupa Allegro w trzecim kwartale tego roku osiągnęła przychody na poziomie 928,7 mln złotych, co jest wzrostem o 49,7% r/r i jednocześnie wynikiem niższym od oczekiwań (940 mln złotych). Podobny wzrost zanotował również GMV (wartość sprzedanych produktów w serwisie), który wyniósł 8,25 mld złotych (48,7% wzrostu r/r). Dominująca część przychodów spółki pochodzi z prowizji i opłat od sprzedających - w III kwartale było to 771,5 mln PLN (wzrost o 50,2% r/r). Przychody z usług reklamowych były wielokrotnie niższe (78,3 mln PLN), ale wykazały większą dynamikę wzrostu (62,7% r/r).

Mniej optymistycznie kształtują się wyniki określające rentowność spółki.

Reklama

Skorygowana EBITDA Grupy Allegro w trzecim kwartale wyniosła 408,5 mln złotych, co jest wzrostem o 26,7% w porównaniu do zeszłego roku i jednocześnie wynikiem poniżej rynkowego konsensusu, który zakładał, że skorygowana EBITDA wyniesie niecałe 413 mln złotych.

Allegro w trzecim kwartale poniosło skonsolidowaną stratę netto w wysokości 131,7 mln złotych, w porównaniu do 73,4 mln złotych zysku rok wcześniej. Ujemny wynik netto był jednak spowodowany kosztami związanymi z październikowym debiutem giełdowym i refinansowaniem zadłużenia - skorygowany zysk netto oczyszczony o zdarzenia jednorazowe wyniósł w trzecim kwartale 147,4 mln złotych, co jest wzrostem o niecałe 95% r/r.

 

W trzecim kwartale Grupa Allegro miała 12,6 mln aktywnych klientów, co jest wzrostem o 300 tys. w porównaniu do poprzedniego kwartału i o 1,4 mln użytkowników w porównaniu do III kwartału 2019 r. (wzrost o 13% r/r). Mocno wzrosły również średnie wydatki użytkowników Allegro w ciągu ostatnich 12 miesięcy (GMV per active buyer) - pod koniec III kwartału było to 2460 PLN, co jest wzrostem o 28,6% w porównaniu do zeszłego roku.

Allegro, jako czołowy serwis aukcyjny i lider rynku e-commerce w Polsce, jest wyraźnym beneficjentem zwiększonego zainteresowania zakupami internetowymi ze strony konsumentów, spowodowanego sytuacją pandemiczną i ograniczeniami w działalności sklepów stacjonarnych. Aktualnie trudno oszacować czy to zainteresowanie utrzyma się w nadchodzących kwartałach, jeżeli dojdzie do stopniowego luzowania obostrzeń i ponownego otwarcia sklepów stacjonarnych. Może jednak okazać się, że aktualna dynamika wzrost przychodów, GMV i liczby użytkowników Allegro będzie nie do utrzymania w kolejnych kwartałach.

Reklama

W perspektywie trzech kwartałów 2020 r. Grupa Allegro osiągnęła przychody na poziomie 2,698 mld złotych netto, w porównaniu do 1,786 mld złotych netto rok wcześniej, co jest wzrostem o 51,1%. Koszty operacyjne w tym okresie wyniosły 1,625 mld złotych, co jest wzrostem o 93,1% w porównaniu do zeszłego roku. Wynik EBITDA to 1,073 mld złotych, wobec 944,8 mln złotych rok wcześniej (wzrost o 13,6%), zaś skorygowana EBITDA okazała się wyższa o 28% r/r (1,216 mld złotych). Grupa Allegro w trzech pierwszych kwartałach tego roku osiągnęła łączny skonsolidowany zysk netto na poziomie 158 mln złotych, w porównaniu do 269,1 mln złotych, co jest wynikiem gorszym o 41,3%. Łączne wydatki inwestycyjne w trzech pierwszych kwartałach wyniosły 166 mln złotych.

Na wyniku netto ciążą jednak wspomniane wcześniej wydarzenia jednorazowe, takie jak koszty związane z przeprowadzeniem pierwszej oferty publicznej i refinansowaniem zadłużenia.

Wartość zakupów dokonywanych przez użytkowników od początku roku wzrosła o 52% r/r.

Czwarty kwartał może okazać się kluczowy dla Allegro, choć w aktualnej sytuacji ciężko liczyć na osiągnięcie wyższego zysku netto w 2020 r. niż rok wcześniej.

Reklama

 

2020 będzie lepszy od wcześniejszych prognoz?

Mimo wyników kwartalnych nieznacznie poniżej oczekiwań analityków, zarząd Allegro nie kryje optymizmu, czego wyrazem jest podwyższenie prognoz na 2020 r. Spółka prognozuje, że GMV (sumaryczna wartość zakupów dokonywanych przez użytkowników) w 2020 r. wzrośnie co najmniej o 50% w porównaniu do poprzedniego roku. Warto przypomnieć, że Allegro w swoim prospekcie emisyjnym zakładało wzrost GMV w 2020 r. o 40% r/r. Oprócz tego, nieznacznie podwyższono również oczekiwaną dynamikę wzrostu skorygowanego wyniku EBITDA - docelowo ma ona wynieść znacznie powyżej 20%, podczas gdy wcześniej zakładano utrzymanie zeszłorocznego wzrostu na poziomie 20% r/r. Bez zmian pozostały natomiast oczekiwany wzrost przychodów, który ma wynieść 50% r/r, oraz CAPEX (łączne nakłady inwestycyjne) w przedziale od 230 do 270 mln złotych. Poniżej publikujemy zaktualizowaną przez spółkę tabelę prognozowanych wyników Allegro w 2020 r.

 

Allegro na czerwono

Akcjonariusze zareagowali bez entuzjazmu na wyniki Grupy Allegro za trzeci kwartał, co przekłada się na czwartkowe notowania spółki - akcje Allegro tuż przed godziną 13:00 tracą 4,30%, osiągając cenę 75,9200 PLN przy obrotach na poziomie przekraczającym 66 mln złotych. Wciąż jednak jest to poziom cenowy o niemal 90% wyższy od ceny emisyjnej (40 PLN) i jednocześnie o 23% niższy od maksimów cenowych z końca października (98,7800 PLN).

Reklama

Źródeł negatywnej reakcji akcjonariuszy na raport finansowy można doszukiwać się przede wszystkim w niższych od oczekiwań przychodach i wyniku EBITDA. Nie bez znaczenia pozostaje również istotna strata netto, której źródłem są wydarzenia jednorazowe.

Czytaj więcej