Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31-0,17%
USD / PLN3,99+0,04%
CHF / PLN4,43+0,42%
GBP / PLN5,04+0,07%
EUR / USD1,08-0,22%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Velas Network

Miniony rok upłynął pod znakiem rosnącej popularności gier opartych na kryptowalutach. Jedną z największych innowacji były niewymienne tokeny (NFT). W swym artykule na portalu Cointelegraph Anirudh Tiwari zwrócił uwagę na dynamiczne zmiany na tym rynku, które zaszły w ostatnim roku.

 

Nowe życie kryptowalut

Miniony rok był przełomowy dla innowacji w świecie kryptowalut. W tym czasie nastąpił ogromny wzrost popularności zdecentralizowanych finansów (DeFi), gier i tokenów NFT.

Najważniejszą cechą tokenów NFT jest unikatowość, która pozwala na to, by służyły celom kolekcjonerskim. Początkowo mogły one wyglądać na kolejną bańkę spekulacyjną, jednak stają się istotną częścią świata kryptowalut, a być może staną się także częścią mainstreamu.

Miniony rok był najlepszy w historii NFT

Reklama

Według raportu DappRadar, wartość transakcji na tym rynku wyniosła 23 mld USD, a kapitalizacja 100 największych kolekcji NFT osiągnęła poziom 16,7 mld USD. Początki tokenów o cechach unikatowości sięgają 2017 roku wraz z uruchomieniem gry CryptoKitties i rosnącym popytem na wirtualne koty. W szczycie popularności w listopadzie 2017 r. gra miała nawet 140 000 użytkowników dziennie, a dzienna liczba transakcji sięgała 180 000, jednak w ciągu najbliższych kilku miesięcy nastąpił szybki spadek. Wspomniana gra zapoczątkowała jednak nowy trend. Tokenizacja przeniosła się również do świata sztuki. Cyfrowy obraz artysty o pseudonimie Beeple został sprzedany na aukcji prowadzonej przez tradycyjne galerie sztuki. Od tej pory popularność tokenów NFT rozciągnęła się na wiele innych obszarów życia, w tym sztukę, muzykę, sport i gry. Niemal każde aktywo, zarówno cyfrowe, jak i tradycyjne, może być przedmiotem tokenizacji i w tej formie być nośnikiem wartości, a udział w nim ma charakter unikatowy.

Innym dynamicznie rozwijającym się obszarem jest Metaverse

rzeczywistość łącząca świat realny z wirtualnym, w której działania mają wymierny charakter, jak kupowanie wirtualnych działek czy wytwarzanie wirtualnych przedmiotów. W październiku minionego roku sprzedano wirtualne działki o łącznej wartości ponad 106 mln USD. Potencjałem rzeczywistości Metaverse zaczęły interesować się największe firmy, takie jak Facebook.

URL Artykułu

 

GameFi zmienia świat gier

Oprócz rzeczywistości Metaverse i tokenów NFT, kolejnym przełomem są zmiany w branży gier. GameFi to połączenie gamingu i zdecentralizowanych finansów (DeFi) w ramach jednego ekosystemu. Wiodącym przedsięwzięciem w tym zakresie w 2021 roku było gra Axie Infinity, oparta na natywnych tokenach AXS i SLP. Początki tej gry, polegającej przede wszystkim na kolekcjonowaniu i handlu bajkowymi stworkami, sięgają 2018 r. , jednak to właśnie w minionym roku jej popularność sięgnęła szczytu, a jej kolekcja stała się przedmiotem obrotu o wartości blisko 4 mld USD. Jest to najpopularniejsza kolekcja w krótkiej historii tokenów NFT. Jeszcze w marcu 2021 r. liczba aktywnych użytkowników Axie Infinity wynosiła około 20 tys., a w grudniu sięgnęła już 2,5 mln. W czerwcu minionego roku największy dzienny obrót wyniósł 9,72 mln USD. W III kwartale 2021 r. tylko ta jedna gra odpowiadała za 19,5% łącznego wolumenu handlu na rynku tokenów NFT. Gra Axie Infinity została utworzona na blockchainie Ethereum. Wkrótce zaczęły też powstawać gry oparte na innych sieciach blockchain, jak Solana, Binance Smart Chain czy EOS. Przykładami takich gier są Splinterlands, Alien Worlds, Upland czy MOBOX.

Reklama

W 2021 r. branża gamingu opartego na technologii blockchain pozyskała ponad miliard dolarów, z czego 930 mln przypadło na spółkę Forte Labs.

URL Artykułu

 

Tradycyjny gaming do lamusa?

Tradycyjnej branży gamingowej nie jest jednak po drodze z dynamicznym rozwojem gier opartych na technologii blockchain. Przykładowo Steam wprowadził zakaz takich gier na swej platformie. W reakcji ponad 20 spółek i różnych grup, którym zależy na tych grach, wezwało Steam do wycofania tego zakazu.

Nowej branży nie jest jednak łatwo

Rząd Korei Południowej zablokował wypuszczenie nowych gier w modelu play-to-earn (P2E) i wezwał do usunięcia już obecnych na rynku gier z Apple Store i Google Play Store.

Są też spółki gamingowe, które są otwarte na innowacyjne rozwiązania

Reklama

Przykładem może Epic Games – znane z gry Fortnite. Firma zadeklarowała otwartość na gry oparte na technologii blockchain, które wspierają kryptowaluty i inne aktywa cyfrowe.

 

Metaverse na giełdzie?

Idea Metaverse przyciąga duże firmy, które chciałyby przekuć ją w zyski. Mark Zuckerberg z Facebooka wpadł na pomysł, by zmienić nazwę znanego portalu społecznościowego na „Meta”. Inne duże korporacje jak Microsoft czy Intel również rozważają wejście w ten rynek i stworzenie własnych rzeczywistości metaverse.

Pro-Shares – spółka znana z pierwszego funduszu ETF opartego na Bitcoinie w USA, ogłosiła plany uruchomienia pierwszego ETF skupiającego się na branży metaverse. Obejmowałby on takie spółki, jak Apple, Meta czy Nvidia. Pro-Shares złożył w tej sprawie wniosek do Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) pod nazwą ProShares Metaverse Theme ETF. Fundusz ten będzie odwzorowywał zachowanie indeksu Solactive Metaverse Theme Index (SOMETAV).

Reklama

Nawet jedna z największych firm konsultingowych PricewaterhouseCoopers (PWC) Hong Kong zainteresowała się tym rynkiem i nabyła działkę w grze metaverse Sandbox. Firma Ferrari natomiast weszła w rynek tokenów NFT, zawierając umowę ze szwajcarskim startupem Velas Network.

Takie przedsięwzięcia mogą sprawić, że technologia blockchain stanie się częścią biznesu i codziennego życia. W najbliższych latach zapewne często będziemy słyszeć takie słowa jak „DeFi”, „NFT” czy „Metaverse”.

URL Artykułu

 

Co dalej?

Jednak idea Metaverse nie wzbudziła entuzjazmu Elona Muska – szefa Tesli i SpaceX. Pod koniec grudnia w jednym z wywiadów stwierdził, że metaverse w takiej wersji, jak proponuje Facebook, raczej się nie sprawdzi, gdyż ludzie nie będą chcieli spędzać całego dnia z „ekranem przed oczami”. Dodał, że „w długim terminie, wyrafinowana technologia Neuralink mogłby w pełni zanurzyć nas w wirtualnym świecie”. Firma Neuralink, której współwłaścicielem jest Musk, pracuje bowiem nad chipami wszczepianymi do mózgu, co miałoby kiedyś umożliwić wejście do wirtualnej rzeczywistości bez dodatkowego sprzętu.

Czytaj więcej