Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31-0,19%
USD / PLN3,99+0,05%
CHF / PLN4,43+0,42%
GBP / PLN5,04+0,09%
EUR / USD1,08-0,22%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT86,86+1,35%
ROPA WTI83,03+1,60%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO24,98+1,67%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

tvp sport pl

Branża sportu, jako gromadząca dużą liczbę osób, zalicza się do największych poszkodowanych pandemią koronawirusa. Jej skutki widoczne są na całej długości łańcucha wartości – zarówno w jego amatorskiej, jak i profesjonalnej części – czytamy w najnowszym raporcie Pekao S.A., analizującym świat sportu i basketu w dobie Covid-19. Wzięcie przez jego autorów pod lupę tej dyscypliny sportu nie jest przypadkowe. Bank od maja 2021 r. jest bowiem sponsorem polskiej koszykówki.

Blisko połowę wydatków sponsoringowych w Europie (49% łącznej wartości, czy też ponad 60% wydatków na sam sport) pochłania piłka nożna. Drugim, rosnącym szybko w siłę obszarem ich koncentracji jest e-sport, który w 2020 roku odpowiadał za około 12% łącznej wartości rynku sponsoringu na Starym Kontynencie. Koszykówka wraz z piłką ręczną oraz rugby jest natomiast tą dyscypliną sportową, która sięga po największy kawałek pozostałej części sponsoringowego „tortu”. Pomimo dużego dystansu, jaki dzieli ją od piłki nożnej i siatkówki, koszykówka jest również trzecią najchętniej uprawianą wyczynowo grą zespołową w Polsce. Wciąż daleko jej jednak do pozycji, jaką osiągnęła w wielu innych krajach Europy – szczególnie w dwóch krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa) i Turcji, gdzie jej popularność przewyższa nawet piłkę nożną. Koszykówką szczególnie pasjonują się ponadto mieszkańcy Grecji, Półwyspu Iberyjskiego, Bałkanów, a także Włoch. Autorzy raportu podkreślają jednak, iż nie ustępujemy innym krajom europejskim pod względem odsetka osób grających w kosza rekreacyjnie, a sama dyscyplina jest jedną z aktywniejszych ruchowo i korzystnie wpływających na kondycję fizyczną.

Jak wskazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Sponsoringu pandemia COVID-19 odcisnęła swoje piętno także na tym rynku – łączna wartość wydatków sponsoringowych na Starym Kontynencie zmalała w 2020 roku aż o 23% r/r. Część firm, borykając się ze skutkami kryzysu, ograniczała swoje wydatki marketingowe i nie przedłużała dotychczasowych umów sponsoringowych bądź zmniejszała ich zakres, a co za tym idzie również wartość.

Z drugiej jednak strony wpływy samej branży sportowej z tytułu umów sponsoringowych nie uległy w minionym roku tak dużemu obniżeniu – wg wspomnianej organizacji zmalały one jedynie o 9% r/r (vs. dramatyczny, blisko 75% spadek w pozostałych obszarach, głównie w kulturze i rozrywce).

Reklama

Długoterminowy rozwój branży sportu w Polsce, w tym również sportowego poziomu wielu dyscyplin zaburzają bardzo przyziemne problemy – bieżące finanse firm zaangażowanych w ten sektor gospodarki. Dobitnie uwypuklają one potrzebę napływu środków, w czym tak ważną rolę odgrywają między innymi sponsorzy. Wiele polskich klubów, instytucji czy lig wspieranych jest między innymi przez instytucje i przedsiębiorstwa państwowe.

Korzystnie prezentują się trendy w zakresie skali biznesu: osiągane przychody rosły w minionej dekadzie (2010-2020) systematycznie i w wysokim średnim tempie 13% rocznie. Dynamika wzrostu, dalece przekraczająca tempo wzrostu PKB czy inflację, świadczy o rosnącym zainteresowaniu usługami sportowymi w kraju. Natomiast przez cały ten okres branży nie udało się wyjść „na plus” w zakresie generowanego wyniku netto. W większości strata wahała się w przedziale ok. 100-200 mln zł, co przekładało się na rentowność netto od -8 do -18%. Branży dodatkowo ciąży osiąganie zysku z bieżącej działalności. Co istotne, problem ten wykracza poza wpływ kryzysu wywołanego pandemią, jest bowiem stale obecnym wyzwaniem w tej branży, objawiającym się nawet w okresach tzw. „prosperity” gospodarczego. Wniosek ten jeszcze silniej obrazuje fakt, że w poprzedniej dekadzie średnio 7 na 10 przedsiębiorstw branży przynosiło straty.

Autorami raportu „Świat sportu i basketu w dobie Covid-19” są Piotr Bartkiewicz, Krzysztof Mrówczyński i Kamil Zduniuk z Departamentu Analiz Makroekonomicznych Pekao S.A.

Cały dokument można pobrać na stronie banku – https://media.pekao.com.pl/pr/696323/swiat-sportu-i-basketu-w-dobie-covid-19

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z tvp sport pl