Reklama
WIG82 660,99+1,35%
WIG202 436,89+1,76%
EUR / PLN4,31-0,12%
USD / PLN3,99+0,00%
CHF / PLN4,41+0,13%
GBP / PLN5,04+0,14%
EUR / USD1,08-0,12%
DAX18 478,11+0,01%
FT-SE7 957,25+0,32%
CAC 408 220,84+0,20%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT86,62+1,07%
ROPA WTI82,72+1,22%
ZŁOTO2 214,95+1,06%
SREBRO24,74+0,69%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

sprzedawca w branży spożywczej opis zawodu

Według danych PONT w 2q21 przychody branży spożywczej (firmy o zatr. >49 osób) wzrosły o 8,64% r/r. Sprzyjało temu luzowanie restrykcji gospodarczych, w tym odmrażanie sektora HoReCa, choć wzrost był w dużej mierze również efektem niskiej bazy z 2q20 z uwagi na COVID-19. Mimo równie szybko rosnących kosztów (+8,60% r/r), wyniki branży spożywczej uległy poprawie.

Największy wpływ na wzrost zysków branży miała istotna poprawa w branży „produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych” oraz produkcji mięsa drobiowego (por. wykres). W jednym i drugim przypadku czynnikiem wspierającym wzrosty była wyraźna poprawa wyników eksportowych w 2q21. Z uwagi na zniesienie restrykcji w HoReCa, ceny mięsa drobiowego zaczęły wzrastać, niemniej, grypa ptaków zauważalnie ograniczyła wolumen produkcji w 2q21. Gorsze wyniki odnotowano w przetwórstwie ryb, po dobrym 1q21. Wzrostowi kosztów firm sprzyjało odwrócenie tendencji cenowych na rynku łososi (surowiec do przetwórstwa) – wg Fish Pool ceny łososi w 2q21 były wyższe o 16,5% r/r po spadku o 21,7% r/r w 1q21.

 

Reklama

Uwagę zwraca gorsza sytuacja producentów produktów przemiału zbóż, skrobi i wyrobów skrobiowych oraz pasz dla zwierząt gospodarskich (spadek zysków netto w 2q21 odpowiednio o 25,5% r/r i 25,3% r/r), związana z silnie rosnącymi kosztami surowcowymi.

W kolejnych kwartałach branża znajdzie się pod presją rosnących kosztów surowcowych

Możliwe jest dalsze pogorszenie wyników branż przetwórstwa zbóż, m.in. producentów pasz dla zwierząt gospodarskich. Przeniesienie wysokich cen surowców (zbóż, surowców oleistych) na ceny pasz, w warunkach niskiego popytu, warunkowanego niską opłacalnością produkcji zwierzęcej, będzie trudne. Podobny efekt może częściowo występować w branży mięsnej z uwagi na wzrost cen drobiu czy też bydła, a także w przetwórstwie rybnym, z uwagi na przyspieszenie tempa wzrostów cen łososi (+19,6% r/r w 3q21).

Czynnikiem kosztotwórczym dla firm spożywczych jest wyraźny wzrost cen nośników energii,

w tym cen gazu oraz wyższe koszty wynagrodzeń ( wzrost płacy minimalnej).. Popandemiczne ożywienie gospodarki, mniejsze niż przed rokiem restrykcje w HoReCa oraz zmiany podatkowe przewidziane w Polskim Ładzie mogą sprzyjać zwiększaniu popytu na żywność. Niekorzystne dla firm mogą być ograniczenia podażowe m.in. w mleczarstwie czy też sektorze mięsnym (drób i bydło), warunkowane wysokimi kosztami w rolnictwie (pasze, nawozy), mogące ograniczać wolumenowy wzrost rynku. Niemniej będą one prawdopodobnie mniejsze niż w innych krajach UE, jest wskazywać może na lepszą sprzedaż eksportową.

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z sprzedawca w branży spożywczej opis zawodu