Reklama
WIG82 341,89+0,96%
WIG202 424,61+1,24%
EUR / PLN4,32+0,06%
USD / PLN4,00+0,25%
CHF / PLN4,42+0,15%
GBP / PLN5,04+0,19%
EUR / USD1,08-0,19%
DAX18 493,75+0,09%
FT-SE7 956,39+0,31%
CAC 408 222,75+0,22%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT85,83+0,15%
ROPA WTI81,86+0,17%
ZŁOTO2 196,01+0,19%
SREBRO24,45-0,49%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

spółka Vercom

Do wtorku 20 kwietnia masz szansę zapisać się na akcje spółki Vercom w ramach jej pierwszej oferty publicznej. Należąca go holdingu R22 spółka oferująca kompleksowe narzędzia do komunikacji z klientami dla firm została wyceniona bardzo optymistycznie, żeby nie powiedzieć - wysoko. Jeśli Vercomowi uda się przeprowadzić ofertę po cenie maksymalnej, to jego kapitalizacja znacząco przekroczy 800 mln złotych i - co więcej - będzie zauważalnie wyższa niż samego R22, który od ponad roku znajduje się w mocnym trendzie wzrostowym. Czym zajmuje się Vercom, w jaki sposób próbuje uzasadnić tak wysoką wycenę i czy warto zainteresować się jego ofertą na rynku pierwotnym?

 

Czym zajmuje się Vercom?

Vercom to istniejąca od 2005 r. spółka należąca do holdingu R22 (notowanego na GPW od 2018 r.) z główną siedzibą w Poznaniu. Oferuje usługi klientom korporacyjnym za pomocą autorskiej platformy działającej w modelu CPaaS (ang. Communication Platform as a Service), która zapewnia kompleksowe rozwiązania pozwalające na komunikację z klientami za pomocą różnych narzędzi. Vercom jest największym dostawcą usług tego typu w Polsce i w Czechach, jest także operatorem jedynej platformy Omnichannel (skupiającej wiele kanałów i platform komunikacji w ramach jednego narzędzia) w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka może pochwalić się portfelem klientów takich jak Ikea, OLX, Allegro, Amrest (KFC, Burger King), Rossmann czy Answear. Oprócz tego Vercom posiada bazę ponad 11 tys. klientów z różnych branż, jednak 75% przychodów pochodzi od spółek, które działają w segmencie e-commerce, co za tym idzie - koniunktura w szeroko pojętej internetowej sprzedaży jest kluczowa dla Vercomu.

Platforma Omnichannel działająca w modelu CPaaS może brzmieć dość enigmatycznie, dlatego warto wyjaśnić czym tak naprawdę zajmuje się Vercom i jakie rozwiązania oferuje swoim klientom.

Reklama

Spółka posiada autorską platformę komunikacyjną dostępną z poziomu chmury danych, która umożliwia firmom budowanie i rozwijanie relacji ze swoimi klientami poprzez różne kanały komunikacyjne - od wiadomości e-mail, przez powiadomienia push, po SMS-y. Platforma CPaaS Vercomu pozwala również na automatyzację części procesów i kampanii marketingowych, a także na zaawansowane segmentowanie klientów, w taki sposób, aby powiadomienia i komunikaty spotykały się z jak największą interakcją odbiorców. Platforma Vercomu dostarcza także zaawansowanych narzędzi analitycznych, które pozwalają firmom na mierzenie efektywności swoich działań, ich konwersji na sprzedaż i konkretne działania klientów, a także na wypracowanie najbardziej skutecznych form komunikacji. Vercom opracowuje dla swoich największych klientów również dedykowane rozwiązania i programy lojalnościowe - przykładem mogą być aplikacje mobilne Rossmann Polska czy żappka (dla sieci sklepów Żabka).

Spółka posiada marki i rozwiązania takie jak:

  • Redlink.pl: platforma do tworzenia kampanii mailingowych, powiadomień push w przeglądarkach internetowych i na urządzeniach mobilnych, a także do wysyłek SMS-ów dla klientów, przeznaczona głównie dla małych i średnich firm
  • EmailLabs: platforma mailingowa dla firm, które posiadają system generujący wysyłki e-maili, a którym zależy na usprawnieniu procesu i zwiększeniu dostarczalności wiadomości
  • SerwerSMS: system obsługi masowych wysyłek wiadomości marketingowych w formie SMS, MMS i głosowych
  • ProfiSMS: największy dostawca usługi masowych wysyłek SMS/MMS w Czechach, przejęty przez Vercom wraz z całą infrastrukturą technologiczną w październiku zeszłego roku
  • Komunikacja OTT: Vercom dostarcza również usługi pozwalające na prowadzenie komunikacji konwersacyjnej z klientami z wykorzystaniem zewnętrznych komunikatorów OTT (ang. Over-the-top), takich jak Facebook Messenger, WhatsApp i Viber, rozwijając tzw. chatboty, które prowadzą konwersację z klientem na podstawie określonych scenariuszy

Vercom za swoje kluczowe przewagi rynkowe uznaje kompleksowość platformy, która zapewnia dostęp do wszystkich kanałów komunikacji z klientem za pomocą jednego narzędzia (omnichannel), a także jej skalowalność i możliwość dostosowania zarówno do potrzeb małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw działających nie tylko online, ale również stacjonarnie.

Oprócz tego platforma Vercomu pozwala na integrację z najpopularniejszymi systemami e-commerce (Shopify, Magento, Presta Shop, Shoper), usługami marketing-automation (SAS, Synerise, Edrone), systemami obsługi klienta (Zendesk, Freshdesk), CRM i ERP (Livechat, SalesForce, Comarch ERP, Oracle) oraz z komunikatorem dla zespołów projektowych Slack.

Reklama

URL Artykułu

 

Wyniki finansowe i dynamika wzrostu

Główną kartą przetargową Vercomu są nie tyle zaprezentowane wyniki finansowe, lecz dynamika wzrostu w ostatnich dwóch latach.

W 2020 r. spółka osiągnęła przychody z działalności na poziomie niecałych 116,6 mln PLN, co jest wzrostem o niemal 50% w porównaniu do 2019 r. (77,58 mln PLN). W 2019 r. przychody były natomiast wyższe o ponad 33% niż rok wcześniej. Zysk netto wyniósł w zeszłym roku 19,416 mln PLN, co oznacza wzrost o 34,3% r/r. W 2019 r. wynik netto był natomiast wyższy o 135,5% niż rok wcześniej (14,461 mln PLN wobec 6,141 mln PLN). Spółka chwali się również wysoką dynamiką pozyskiwania nowych klientów: wynosi ona średnio 12% przy bardzo niskim współczynniku churn (rezygnacji dotychczasowych klientów z usługi). Wyższym od tempa przyrostu liczby nowych klientów jest ARPU (ang. Average Revenue per User; średni przychód na użytkownika), który rośnie przeciętnie o 20% rocznie, co jest spowodowane tym, że Vercom generuje przychody na podstawie skali działań swoich klientów - wraz ze wzrostem firm korzystających z platformy, rośnie ich skala wykorzystania narzędzi komunikacyjnych, a to zaś przekłada się na wyższe ARPU opisywanej spółki.

Wysoka dynamika wzrostu zanotowana w 2020 r. nie powinna zaskakiwać - pierwszy rok pandemii był wyjątkowo udany dla segmentu e-commerce, od koniunktury którego w dużej mierze zależą wyniki Vercomu. Kluczowym dla spółki będzie utrzymanie tempa rozwoju w najbliższych latach. Vercom w swoim prospekcie emisyjnym przytacza raport Juniper Research, który prognozuje że globalna wartość rynku usług CPaaS osiągnie do 2025 r. wartość 26 mld dolarów, podczas gdy w 2020 r. było to 7,1 mld USD.

Reklama

 

Szczegóły pierwszej oferty publicznej Vercom

W ramach IPO spółka wyemituje 4 mln nowych akcji, oprócz tego 1 mln istniejących akcji zostanie wystawionych na sprzedaż przez dwóch obecnych akcjonariuszy Vercomu, będących jednocześnie członkami zarządu spółki - mowa o Krzysztofie Szyszce i Adamie Lewkowiczu (po 500 tys. sztuk). W ramach IPO na sprzedaż wystawiono łącznie 5 mln akcji, co przy maksymalnej cenie emisyjnej na poziomie 45 PLN przełoży się na ofertę o wartości 225 mln złotych, z czego 180 mln złotych trafi do spółki (ok. 170 mln PLN „na czysto”).

Vercom planuje przeznaczyć pozyskane środki na zwiększenie dynamiki wzrostu i ekspansję w regionie CEE, skupiając się na przejęciach mniejszych podmiotów oferujących usługi w branży CPaaS, które posiadają już własne rozwiązania technologiczne i bazę klientów. Jak wynika z prospektu emisyjnego, kwota pozyskana podczas debiutu giełdowego ma zostać wykorzystana w całości już na przestrzeni pierwszych 12 miesięcy od wejścia na GPW, co sugeruje że spółka prowadzi już rozmowy dotyczące przejęć konkretnych podmiotów.

Aktualnie większościowym akcjonariuszem Vercomu jest macierzysty holding R22, który ma 69,89% udziału w kapitale spółki. Po przeprowadzeniu pierwszej oferty publicznej udział R22 spadnie do 54,76%, holding wciąż jednak utrzyma kontrolę operacyjną nad Vercomem.

Reklama

 

Drożej niż spółka-matka

Do obrotu na GPW dopuszczonych zostanie 18 470 700 akcji Vercomu, co przy maksymalnej cenie emisyjnej na poziomie 45 PLN przełoży się na kapitalizację 831 181 500 złotych. Obecnie to więcej niż wyceniany jest holding R22 (ponad 806 mln PLN), kontrolujący Vercom, i to mimo tego, że spółka znajduje się w mocnym trendzie wzrostowym. Spółka posiada kompleksowy i przynoszący regularnie rosnące przychody produkt, który jest w stanie rozwijać i skalować przez wiele lat. Oprócz tego nie ma bezpośredniej konkurencji na polskim rynku, która oferowałaby tak szerokie rozwiązania. Czy to jednak uzasadnia tak wysoką wycenę?

Przy założeniu sprzedaży akcji po cenie maksymalnej (45 PLN) i na podstawie danych finansowych za 2020 r., wskaźnik C/Z (ceny do zysku) przekroczy 40. To dwukrotnie więcej niż C/Z sektora informatycznego na GPW (niecałe 20), a także sporo więcej niż m.in. Livechat Software (C/Z: 32), choć na bardzo zbliżonym poziomie do macierzystego holdingu R22 (C/Z: 39).

 

Jak zapisać się na akcje Vercom?

Zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych w ramach pierwszej oferty publicznej rozpoczęły się w środę 14 kwietnia i potrwają do wtorku 20 kwietnia (do końca dnia). Aby zapisać się na IPO Vercom należy posiadać rachunek maklerski w jednym z siedmiu biur należących do konsorcjum podmiotów, które obsługuję tę ofertę:

  • BM mBank
  • DM ING
  • DM BOŚ
  • DM PKO BP
  • DM Pekao
  • DM Alior Bank
  • BM Santander
Reklama

Minimalny próg zapisów na akcje to 10 sztuk, co przy cenie emisyjnej ustalonej na 45 PLN przekłada się na kwotę 450 PLN. Maksymalny wolumen w ramach subskrypcji dla inwestorów indywidualnych to 100 000 akcji (na pojedynczy rachunek maklerski), co wymaga przekazania kwoty 4 500 000 PLN. W przypadku pierwszej oferty Vercom wysoce prawdopodobne jest wystąpienie redukcji na zapisach, podobnie jak miało to miejsce przy niedawnych debiutach (Captor Therapeutics: 91,7%, Huuuge Games: 97%, People Can Fly: 98,5%). To zaś oznacza, że osoby zainteresowane zakupem konkretnej liczby akcji na rynku pierwotny powinny rozważyć zapisanie się na większą liczbę niż docelowa. To zaś będzie wymagało „zamrożenia” większej ilości kapitału, co najmniej na kilka dni. Przydział oferowanych akcji jest planowany na wtorek 27 kwietnia, czyli tydzień po zakończeniu zapisów dla inwestorów detalicznych. Wówczas też poznamy stopę redukcji na zapisach, o ile zainteresowanie akcjami będzie wyższe niż ich dostępność. W przypadku potencjalnej redukcji na poziomie 90% inwestorzy indywidualni, którzy zapisali się na akcje w ramach IPO otrzymają zwrot 90% wpłaconej kwoty.

 

Harmonogram pierwszej oferty publicznej Vercom

  • 14 kwietnia - 20 kwietnia: zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych
  • 13 kwietnia - 21 kwietnia: budowanie księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych
  • 21 kwietnia: ustalenie ostatecznej ceny emisyjnej i liczby oferowanych akcji
  • 22 kwietnia - 26 kwietnia: zapisy na akcje dla inwestorów instytucjonalnych
  • 27 kwietnia: przydział akcji oferowanych, informacja o redukcji na zapisach oraz zwrot zredukowanej kwoty inwestorom indywidualnym
  • 11 maja: umowna data pierwszego dnia notowań na głównym rynku GPW (ostateczny termin zostanie ustalony przez giełdę)

 

Prospekt emisyjny Vercom:

Czytaj kompletny prospekt

 

Klauzula informacyjna

Reklama

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w pierwszej ofercie publicznej Vercom. Każdy inwestor detaliczny samodzielnie podejmuje decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Zakup akcji wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, za które bierzesz pełną i wyłączną odpowiedzialność. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania materiałów na naszym kanale YouTube.

Czytaj więcej

Artykuły związane z spółka Vercom