Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,06%
USD / PLN4,00+0,17%
CHF / PLN4,43+0,06%
GBP / PLN5,05+0,14%
EUR / USD1,08-0,11%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

social trading

Na przestrzeni ostatnich lat zauważyć można duży wzrost zainteresowania różnymi instrumentami finansowymi. Prym wiodą tutaj kryptowaluty (Bitcoin, Ethereum, Litecoin) oraz rynek handlu międzywalutowego Forex. W obliczu bardzo dużego zainteresowania pojawiają się coraz to nowsze i oryginalniejsze modele i systemy inwestycyjny. Do jednych z nich zaliczyć należy tzw. social trading, czyli inwestowanie społecznościowe. Social trading opiera się na podobnym schemacie i założeniu, co wiele portali społecznościowych, których cechą jest wymiana informacji pomiędzy przynależącymi użytkownikami.

Rejestrując się w danym takim systemie, np. zulu trade, mamy możliwość partycypowania przy inwestycjach, które są polecane przez innych traderów. Portale te przede wszystkim więc proponują rekomendacje innych, które mają stanowić atrakcyjną ofertę dla początkującego inwestora. Jedyne, co musi on zrobić, to sprawdzić, które inwestycje są najbardziej rekomendowane, jakie sygnały transakcyjne są uznawane przez społeczność za najlepsze i najsilniejsze. Zalety takiego systemu dotyczą głównie osób początkujących lub kompletnie nie posiadających jeszcze wiedzy o działaniu rynków finansowych i różnych instrumentów finansowych. Osoba początkująca jest w stanie dużo się wzbogacić poprzez zwyczajne kopiowanie transakcji, dokonywanych przez dużo bardziej doświadczonych inwestorów i traderów. Podkreśla się, że social trading nie daje wyłącznie możliwości osiągnięcia dodatkowego, przyjemnego dochodu. To również możliwość do intensywnej edukacji i poszerzenia wiedzy dotyczącej inwestowania i spekulacji. Właśnie walorem edukacyjnym szczyci się jedna z bardziej popularnych w Polsce platform typu social trading – e-toro. Z drugiej strony sceptycy wytykają social tradingowi całe zaplecze wad. Podstawowym argumentem na to, że social trading wcale nie jest dobrym rozwiązaniem (nawet dla początkujących), jest to, że jak pokazują statystyki większość inwestorów… traci. Przykładowo średnia zyskowność na rynku handlu instrumentami CFD (ang. Contract For Difference) wynosi około 45%.

Jeżeli zatem nawet jesteśmy początkujący i podążamy za sygnałami rekomendowanymi przez innych traderów, prawdopodobieństwo w dłuższym czasie osiągania stałych zysków jest bardzo, bardzo niskie. Jak jednak pokazują statystyki (dostarczane np. przez serwis tradingview), mimo to osób biorących udział w social tradingu jest coraz więcej i przez następne kilka lat ze względu na to, że pomysł ten jest stosunkowo nowy, prawdopodobnie nic się nie zmieni.