Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,18%
USD / PLN3,99-0,14%
CHF / PLN4,42-0,20%
GBP / PLN5,03-0,27%
EUR / USD1,08-0,05%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

snapchat logo pink

Giełdowa solidarność nakazuje nam złożyć wyrazy współczucia inwestorom spółki Snap Inc. W ubiegłym tygodniu, od czwartkowego popołudnia do piątkowego poranka akcje zanotowały spadek z 75 do 55 USD. Daje to stratę na poziomie 26% - cały ponad dwunastomiesięczny wzrost został wymazany, a kurs znajduje się na poziomach z końcówki 2020 roku. Co, w warunkach zasadniczo sprzyjających zieleni na rynku, mogło wywołać taką przecenę?

 

Rynek i jego wybujałe oczekiwania?

 

Zaprezentowane przez CEO Snapa wyniki finansowe zdawały się być, na pierwszy rzut oka pozytywne. Przykładowo: liczba aktywnych użytkowników wzrosła z 238 mln przed rokiem do 308 mln obecnie, obroty się zwiększyły, a strata uległa zmniejszeniu.

Za rozczarowujące inwestorzy uznali prawdopodobnie to, że:

Reklama

- W ostatnim kwartale spółka z logiem duszka wygenerowała o 57% większą sprzeda,ż tj. nieco ponad miliard dolarów. Analitycy oczekiwali zaś 1,1 miliarda.

- Znacznie niższa strata (64% mniej tj. 72 milionów dolarów) to wciąż strata, a firma, która została założona w 2011 roku, w dalszym ciągu nie potrafi gospodarować aktywami tak, by przynieść zyski.

 

Nadzieje pogrzebała także prognoza od samej spółki. Snap przewiduje, że w obecnym kwartale przychód zwiększy się z 1,16 mld USD do 1,21. Analitycy finansowi liczyli jednak średnio na 1,36 mld.

 

Pośrednio zawinił Apple

 

Reklama

Według samego Snapa winę za słabszą prognozę ponosi m.in.: Apple. Tego samego argumentu używa również Facebook. Czynnikiem, który uderza w rentowności obu spółek, jest nowa inicjatywa Apple w sprawie ochrony danych osobowych tj. „App Tracking Transparency”. Przewiduje ona, że dostawcy aplikacji dla systemu iOS mogą korzystać z danych użytkowników, wyłącznie za ich zgodą. A przeprowadzone już w ubiegłym roku badania pokazały, że użytkownicy zdecydowanie niechętnie dzielą się informacjami o sobie. Odbiorcy mogą teraz np.: zabronić udostępniania dokładnej lokalizacji aplikacji, co odbiera aplikacji Snap ogromną rynkową przewagę – jako jednak z niewielu pozwalała ona podejrzeć użytkownikom, gdzie akurat przebywają ich znajomi. Choć argument ten może brzmieć zabawnie, pamiętać należy, że cały czas mówimy o nastoletnich odbiorcach. 

Skutkiem nowej polityki w iOS jest znaczne ograniczenie personifikacji reklam, a w przypadku najbardziej „nieśmiałych” użytkowników, praktycznie całkowity brak personifikacji. Źle dopasowane reklamy cechują się niską skutecznością, co obniża zyski reklamodawców. W efekcie nie są oni już tak chętni, by płacić lub płacić aż tyle za kampanie reklamowe w aplikacjach. Sam szef Snapa przyznał, że choć spodziewano się zawirowań, skala problemu zaskoczyła firmę.

Ponadto wielu partnerów reklamowych ma obecnie problemy z łańcuchem dostaw i rynkiem pracy. Ze względu na niskie zapasy i problemy logistyczne, niektóre firmy nie promują się z taką intensywności, jak zwykle bywało to w okresie świątecznego boomu.

 

Jak na wycenę Snapa zapatrują się analitycy?

 

Reklama

Eksperci zdają się nie popierać tezy, iż przecena to czas na zakupy. Na przełomie września i października liczba rekomendacji „KUPUJ” spadła z 21 do zaledwie 3. Sentyment nie jest jednak aż tak negatywny, bowiem większość rekomendacji opowiada się za „TRZYMAJ”.

Wzrok przykuwa także opinia Marka Douglasa, CEO spółki MNTN udzielona portalowi Yahoo Finance. Jego zdaniem nowa polityka Apple w rzeczywistości ma mniejszy wpływ na wyniki Facebooka, niż twierdzi Mark Zuckerberg. CEO używa tego frazesu w celu odwrócenia uwagi od m.in.: obniżenia jakości danych dostarczanych reklamodawcom wskutek odpływu użytkowników oraz ich mniejszej aktywności.

Nie sposób zaprzeczyć, że opinia to rzuca nieco odmienne spojrzenie na podobne uzasadnienia Snapa.

 

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z snapchat logo pink