Reklama
WIG82 363,59+0,98%
WIG202 422,39+1,15%
EUR / PLN4,32+0,07%
USD / PLN4,00+0,25%
CHF / PLN4,42+0,17%
GBP / PLN5,04+0,18%
EUR / USD1,08-0,18%
DAX18 499,68+0,12%
FT-SE7 957,02+0,32%
CAC 408 233,11+0,34%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT85,67-0,04%
ROPA WTI81,72+0,00%
ZŁOTO2 194,87+0,14%
SREBRO24,41-0,65%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ryczałt transport drogowy towarów

Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 3q21 pozostaje znakomita. Przychody wzrosły o 26,7% r/r (wobec 29,5% r/r w 2q21), wolniej niż wzrosły koszty (28,1% r/r wobec 28,8% r/r w 2q21). Zysk netto wzrósł w 3q21 o 8,7% r/r, do 866 mln zł. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 zysk netto poprawił się o 35,6%. Branża pozostaje wyjątkowo odporna na pandemię. Sytuacja płynnościowa firm jest bardzo dobra.

 

 

W 3q21 przewozy ładunków transportem drogowym spadły o 5,9% r/r

wobec wzrostu o 2,2% r/r w 2q21. Początek czwartego kwartału wskazuje na dalsze osłabienie dynamiki przewozów. Pomimo spadku przewozów w 3q21 firmy transportowe notowały wzrost przychodów z uwagi na silny wzrost cen usług. Obecnie obserwujemy boom inwestycyjny w transporcie ciężkim – leasing ciągników siodłowych w okresie 1-3q21 wzrósł o blisko 100%. Skutkiem boomu popytowego jest wydłużony czas oczekiwania na zamówione ciągniki siodłowe oraz podwyżki cen samochodów.

Reklama

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 1

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 1

 

7 grudnia br. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym,

ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Pakietu mobilności. Jako rekompensatę zwiększenia kosztów pracy, w projekcie zaproponowano zastosowanie do wynagrodzeń kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym przepisów ustawy o podatku dochodowym i przepisów o naliczaniu podstawy naliczania wysokości składek na ubezpieczenie społeczne stosowanych dotychczas wobec pracowników zatrudnionych przez polskich przedsiębiorców zagranicą. W związku ze zmianami należy ze wzrostem całkowitych kosztów przewozu drogowego średnio o ponad 5%.

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 2

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 2

 

Dane za 3q21 są zgodne z naszymi oczekiwaniami

Reklama

Oczekujemy, że w kolejnych kwartałach otoczenie rynkowe zacznie się nieco pogarszać, wywierając negatywny wpływ na marże firm transportowych. Oceniamy, że spowolnienie gospodarcze przyczyni się do obniżenia popytu na usługi transportowe, przy jednoczesnym utrzymywaniu się silnej presji na wzrost kosztów (wywołanej m.in. przepisami o pracownikach delegowanych). Firmom transportowym może być trudniej przenosić rosnące koszty na ceny swoich usług.

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 3

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 3

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 4

PKD 49.4 Transport drogowy towarów - przychody, koszty i wynik finansowy - 4

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej

Artykuły związane z ryczałt transport drogowy towarów