W 2q22 dynamika przychodów w handlu detalicznym przyspieszyła w porównaniu z 1q22 (32% r/r vs 22% r/r w 1q22). Koszty (33% r/r vs 22% r/r w 1q22) rosły nieco szybciej niż przychody, co spowolniło wzrost wyniku finansowego (17% r/r vs 47% r/r w 1q22). Rentowność sprzedaży netto w 2q22 obniżyła się o 0,6pp r/r do 3,8%. Zwraca uwagę przyspieszenie podwyżek wynagrodzeń na pracownika (16% r/r vs 12% r/r w 1q22), przy czym udział płac w przychodach sięga 9%. Płynność bieżąca kształtowała się na akceptowalnym poziomie. Znaczny wzrost przychodów był głównie efektem silnie rosnących cen żywności (14% r/r w 2q22) i paliw (37% r/r).
Na ogólną sytuację handlu detalicznego mają wpływ przede wszystkim wyniki niewyspecjalizowanych sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety), których udział w przychodach branży w 2q22 sięgał 52% (wzrost przychodów o 28% r/r, ROS=2,8%). Znaczny udział w przychodach działu mają ponadto wyspecjalizowane sklepy - PKD 47.7 (udział 21%, przychody +51% r/r, ROS=4,2%). Według danych Nielsen w 1h22 wzrost sprzedaży żywności r/r notowały wszystkie formaty: dyskonty (+18,9%), sklepy małoformatowe (+9,5%), duże supermarkety (+6,7%) oraz hipermarkety (+2,2%).
Wysoka, dwucyfrowa inflacja obniży dynamikę konsumpcji w 2022 i 2023. Spadek realnych wynagrodzeń będzie negatywnie oddziaływał na wielkość dokonywanych zakupów. Przewiduje się obniżenie dynamiki sprzedaży detalicznej ogółem (w ujęciu realnym) do ok. 2,5% r/r w 3q22 oraz 2% r/r w 4q22. Zwiększenie rachunków za prąd, gaz i ciepło może opóźnić się o kilka miesięcy ze względu na rządowe programy wsparcia (zamrożenie cen). Spadek inflacji CPI do jedno