W 1q22 dynamika przychodów w handlu detalicznym przyspieszyła w porównaniu z 4q21 (22,2% r/r vs 8,1% r/r w 4q21). Koszty (21,8% vs 7,1% w 4q21) rosły nieco wolniej niż przychody, co poprawiło wynik finansowy o 46,6% r/r. Rentowność sprzedaży netto w 1q22 wzrosła do 1,8% (o 0,3 pp r/r).
Zwraca uwagę przyspieszenie podwyżek wynagrodzeń na pracownika (12% r/r vs 4,1% r/r w 4q21), przy czym udział płac w przychodach sięga 9%. Płynność bieżąca kształtowała się na akceptowalnym poziomie. Wskaźnik rotacji zapasów (47 dni) wydłużył się o 5 dni w porównaniu z 4q21. Silny wzrost przychodów w 1q22 był efektem porównania z 1q21 (galerie handlowe były zamknięte przez 1,5 miesiąca z uwagi na COVID-19), a także silnie rosnących cen żywności.
Na ogólną sytuację handlu detalicznego mają wpływ przede wszystkim wyniki niewyspecjalizowanych sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety), których udział w przychodach branży w 1q22 sięgał 51% (wzrost przychodów o 13% r/r, ROS=1,3%). Znaczny udział w przychodach działu mają ponadto sklepy z artykułami użytku domowego (udział 15%, przychody +51% r/r, ROS=4,2%) oraz sklepy odzieżowe (udział 8%, przychody +52% r/r, ROS=-2,5%). Według danych Nielsen w 1q22 wzrost sprzedaży żywności r/r notowały dyskonty (14%) oraz sklepy małoformatowe (5,4%). Spadek sprzedaży dotyczył hipermarketów (-2,5%) oraz dużych supermarketów o powierzchni 301-2500 m kw. (-0,7%). Spośród małego formatu w 1q22 wartość sprzedaży najbardziej zwiększyły sklepy convenience (9,9%).
Wysoka inflacja ograniczająca dochody rozporządzalne w ujęciu realnym obniży dynamikę konsumpcji w 2022. Oczekiwać można hamowania sprzedaży szcze