Chcesz wiedzieć, jak powstają gry wideo? W tym artykule poznasz kulisy pracy studiów deweloperskich w branży gier od momentu jej prototypu aż do produktu finalnego.
Pierwszym krokiem w procesie tworzenia gry jest pomysł. Powstawanie gry na bardzo wczesnym etapie można porównać do założenia startupu. Najważniejszy z punktu widzenia wydawcy jest chwytliwy pomysł, który w efektywny sposób może zostać zareklamowany do odbiorców. Tak jak startup, studio deweloperskie dysponuje określonymi zasobami i wiedzą, wedle której decyduje się na wypełnienie pewnej luki rynkowej.
W branży etap pomysłu na grę określa się mianem niebieskiego lub czerwonego oceanu. Niebieski ocean dotyczy sytuacji, gdy studio tworzy produkcję w zupełnie nowym wydaniu i kreuje własny świat przedstawiony. Przykładem produkcji tego typu jest Cyberpunk 2077, czyli tytuł rozwijany przez CD Projekt. Czerwony ocean dotyczy produkcji powielanej, która sprawdziła się w kontekście innego studia, a obecne ma przekonanie o tym, że potrafi daną grę zrobić lepiej.
Tutaj zaczyna się każdy projekt. Zasadniczo preprodukcja określa o co chodzi w grze, dlaczego ma być wykonana i co będzie potrzebne do jej stworzenia. Studio może mieć świetny pomysł na rodzaj gry oraz historię, którą chce ożywić, lub może też zbudować taką, która wykorzystuje pewien rodzaj technologii (np. VR, nowy kontroler czy konsola).
W preprodukcji powstaje prototyp, którego zadaniem jest ukazanie kierunku, w jakim