Reklama
WIG82 789,33+1,51%
WIG202 435,67+1,71%
EUR / PLN4,32+0,01%
USD / PLN4,00+0,24%
CHF / PLN4,42+0,20%
GBP / PLN5,05+0,28%
EUR / USD1,08-0,23%
DAX18 483,62+0,04%
FT-SE7 948,75+0,21%
CAC 408 221,00+0,20%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT87,30+1,87%
ROPA WTI82,60+1,08%
ZŁOTO2 211,48+0,90%
SREBRO24,55-0,08%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

pierwsza oferta publiczna dedalo

Do końca tego tygodnia (do piątku do 15:00) potrwają zapisy na akcje spółki Dadelo, która chce zadebiutować na głównym rynku GPW w styczniu przyszłego roku. Czy warto zainteresować się pierwszą ofertą publiczną kolejnej spółki e-commerce, która decyduje się wejść na giełdę na fali pandemicznego wzrostu internetowej sprzedaży? Na czym polega działalność Dadelo i jaka jest charakterystyka prowadzonego przez niego biznesu? Czy spółka jak dotąd ma się czym pochwalić? Zapraszam do lektury krótkiej analizy IPO Dadelo:

 

Czym zajmuje się spółka?

Dadelo jest bydgoską spółką działającą w sektorze e-commerce, założoną w 2016 r. Zajmuje się sprzedażą sprzętu i akcesoriów sportowych, w tym głównie związanych z kolarstwem, zarówno rekreacyjnym, jak i wyczynowym. Dadelo prowadzi sklepy internetowe pod markami Centrum Rowerowe oraz Dadelo.pl, w ofercie których znajdują się rowery, części rowerowe, akcesoria, odzież i obuwie kolarskie, a także narzędzia, bagażniki rowerowe, trenażery, a od niedawna również hulajnogi, rolki, sprzęt treningowy i odzież dla biegaczy.

Oprócz sprzedaży wysyłkowej, Dadelo oferuje odbiór i montaż zamówionego roweru w jednym z 268 stacjonarnych punktów serwisowych na terenie kraju (w każdym z województw).

Reklama

W ofercie sklepu internetowego Dadelo znajduje się obecnie ponad 300 marek i ok. 12 tys. produktów (SKU). Od 2019 r. spółka rozwija dwie własne marki - Unity (głównie budżetowe rowery miejskie, poniżej 1000 PLN) oraz Eyen (budżetowe akcesoria, odzież części i narzędzia rowerowe), aktualnie prowadząc sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem własnego sklepu.

Witryna sklepu internetowego Centrum Rowerowe jest odwiedzana w trakcie sezonu rowerowego przez niemal 2 mln użytkowników miesięcznie i przez ok. 950 tys. w październiku, co plasuje ją w gronie 1000 najchętniej odwiedzanych stron internetowych w Polsce (sklep Dadelo.pl w szczycie sezonu odwiedza ok 100 tys. użytkowników miesięcznie). Jest to również najczęściej odwiedzany internetowy sklep rowerowy w kraju. Dla porównania - witryna sklepu internetowego Decathlon Polska jest odwiedzana w sezonie wakacyjnym przez ponad 6 mln użytkowników miesięcznie, warto jednak zauważyć, że ma on w swojej ofercie znacznie szerszy asortyment niż Dadelo (choć dominująca część przychodów pochodzi ze sprzedaży stacjonarnej).

Model biznesowy Dadelo skupia się na sprzedaży detalicznej, celując w zróżnicowanego klienta - w ofercie sklepu znajdują się zarówno najtańsze rowery i artykuły, na który popyt jest najwyższy, a także sprzęt półprofesjonalny i wyczynowy o bardzo wysokich cenach jednostkowych, ma który decyduje się niewielka liczba konsumentów. Spółka stara się łączyć sprzedaż produktów premium, cechujących się wysoką marżowością, z produktami typowo konsumenckimi, które objęte są niższymi marżami, lecz mają wysoki wolumen sprzedaży. W sklepie znajdziemy bowiem zarówno rowery w przedziale cenowym poniżej 1000 PLN, jak i same koła szosowe z włókna węglowego, których para kosztuje ponad 11 tys. złotych.

Dadelo chce budować przewagę konkurencyjną nie tylko szerokim asortymentem, ale również rozwiązaniami logistycznymi, które mają na celu jak najszybsze dostarczenie zamówionych przedmiotów do klienta. Spółka w prospekcie emisyjnym chwali się, że ma nowoczesne centrum logistyczne, które pozwala na wysyłkę ponad 2500 zamówień każdego dnia. Oprócz tego Dadelo, w przeciwieństwie do sporej części konkurencyjnych sklepów rowerowych, sprzedaje niemal wyłącznie przedmioty, które posiada na stanie magazynowym, co znacząco obniża czas realizacji zamówienia i nie generuje dodatkowego ryzyka związanego z dropshippingiem. W branży pewnym niechlubnym standardem - szczególnie przy sprzęcie z wyższej półki cenowej - jest zamawianie produktu od dystrybutora dopiero wtedy, gdy klient zamówi go na stronie internetowej sklepu. Często wręcz to dystrybutor lub producent wysyłają przedmiot bezpośrednio do klienta na podany przez sklep adres (m.in. na tym polega dropshipping).

 

Dlaczego Dadelo chce wejść na giełdę?

Reklama

Spółka w ramach pierwszej oferty publicznej chce pozyskać fundusze na rozwój działalności - aktualny udział Dadelo w rynku rowerów i artykułów rowerowych jest szacowany na 1% (sprzedaży stacjonarnej i internetowej), zaś strategicznym celem spółki jest osiągnięcie 10% udziału w rynku do końca 2026 r. Sama wartość rynku detalicznego rowerów, części i akcesoriów w Polsce jest szacowana na 4 mld złotych.

Z funduszy pozyskanych w ramach emisji Dadelo chce powiększyć aktualną powierzchnię magazynową w centrum logistycznym do 6 tys. m² (z obecnych 2 tys. m²), a także znacząco zwiększyć aktualną ofertę produktową. Aktualnie Dadelo ma w swoim asortymencie ponad 12 tys. produktów (liczonych jako SKU - ang. stock keeping unit). Warto wyjaśnić, że SKU jest standardową jednostką magazynową, która jest przypisana do każdego produktu. Przedmiot o tej samej nazwie może występować pod kilkoma SKU - dla przykładu, korba rowerowa o nazwie modelowej Shimano Dura-Ace ma kilka wariantów długości ramion i trzy wersje przełożeń (liczby zębów), a także wariant z pomiarem mocy, co przekłada się na kilka SKU produktu o identycznej nazwie. Dzięki funduszom pozyskanym w ramach emisji nowych akcji Dadelo chce zwiększyć liczbę oferowanych produktów (SKU) powyżej 20 tys., celując w poziom 25 tys. W ramach rozszerzenia oferty, liczba marek dostępnych w sklepach internetowych spółki ma zwiększyć się o 70%, kładąc szczególny nacisk na marki premium, zarówno produkujące rowery (jak np. Basso), jak i części rowerowe (m.in. CeramicSpeed). 90% środków pozyskanych od inwestorów ma posłużyć właśnie do rozszerzenia oferty sprzedawanych produktów, zaś pozostałe środki zostaną przeznaczone na rozbudowę centrum logistycznego, które ma pozwolić na sprawną obsługę rosnącej liczby zamówień.

 

Czynniki ryzyka

Największym czynnikiem ryzyka wynikającym z działalności Dadelo w obecnym modelu biznesowym jest bardzo duży wpływ sezonowości na wyniki finansowe. Spółka notuje największy obrót w okresie od marca do czerwca, spory ruch utrzymuje się również w miesiącach wakacyjnych, później jednak odwiedzalność witryn sklepów internetowych, jak i sama sprzedaż mocno spadają. Na wyniki Dadelo wpływ mogą mieć również warunki atmosferyczne - deszczowa wiosna i zimne lato mogą zauważalnie obniżyć zainteresowanie zakupami sprzętu rowerowego. Kolejnym czynnikiem ryzyka jest relatywnie niska dywersyfikacja przychodów Dadelo. Spółka ma szeroki asortyment produktów, które należą jednak do dość wąskiego segmentu sprzętu rowerowego, akcesoriów, odzieży i narzędzi. Jak wynika z prospektu emisyjnego, Dadelo nie planuje w najbliższym czasie poszerzenia asortymentu np. o sprzęt narciarski, czy inne artykuły sportowe, co obniżyłoby ryzyko wynikające z sezonowości. Spółka traktuje swoją rowerową specjalizację jako atut, który wyróżnia ją spośród rynkowej konkurencji i sportowych sklepów wielobranżowych, takich jak Decathlon, czy InterSport.

Kolejny czynnik ryzyka dotyczy dynamiki wzrostu Dadelo - spółka wprawdzie opublikowała świetne wyniki za pierwsze półrocze 2020 r., jednak tak istotny skok sprzedaży można traktować jako wydarzenie o charakterze jednorazowym - pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia (takie jak ograniczenia podróży, czy zamknięcie siłowni) przyczyniły się do gwałtownego wzrostu sprzedaży rowerów, odzieży rowerowej i akcesoriów. Powtórzenie takiego wyniku w pierwszej połowie 2021 r. może być trudne, nie mówiąc już o poprawie wyników. Dlatego też, nie bez podstaw są opinie, że Dadelo wchodzi na giełdę akurat teraz - w przyszłości zaprezentowanie skokowego wzrostu przychodów i zysku może okazać się bardzo trudne.

Reklama

 

Czy ten biznes się opłaca? Wyniki finansowe Dadelo

W prospekcie emisyjnym spółka Dadelo opublikowała wyniki finansowe sięgające do 2017 r., w tym za pierwsze półrocze 2020 r. i trzy pełne lata obrotowe.

W 2019 r. spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 33,38 mln PLN oraz zysk netto w wysokości 142 tys. PLN. EPS (zysk na akcję) wyniósł 0,10 PLN. Zeszłoroczne przychody były wyższe o ponad 16% w porównaniu do 2018 r. i o niecałe 8% od osiągniętych w 2017 r. W 2019 r. Dadelo po raz pierwszy osiągnęło jednak zysk netto. Strata w 2017 r. wyniosła 1,52 mln PLN, zaś w 2018 r. 1,61 mln PLN). Dla spółki przełomowe było jednak pierwsze półrocze tego roku - gwałtowny wzrost popytu na rowery i akcesoria, będący skutkiem zmiany zachowań konsumenckich spowodowanej pandemią koronawirusa przyniósł Dadelo w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2020 r. niemal takie same przychody jak w całym 2019 r. Wyniosły one 32,98 mln PLN (114% wzrost w stosunku do 1Q 2019), zysk netto wyniósł zaś 2,54 mln złotych. Szacunkowe przychody za 9 miesięcy 2020 r. określono na 52 mln złotych.


Reklama

Łączna liczba zrealizowanych zamówień w sklepach Dadelo wyniosła w 2018 r. 124,7 tys. W 2019 r. było to 137,8 tys. (wzrost o 10,5% r/r), a w pierwszych 9 miesiącach 2020 r. zrealizowano ich 201,1 tys. (87% r/r). Średnia wartość zamówienia wyniosła w trzech kwartałach 2020 r. 259 PLN, co jest wzrostem o 9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

 

 

Szczegóły emisji nowych akcji i pierwszej oferty publicznej

Dadelo w ramach IPO chce pozyskać od inwestorów od 72,8 mln złotych do 82,8 mln złotych brutto. W tym celu planuje emisję 4 600 000 akcji, po maksymalnej cenie emisyjnej ustalonej na 18 PLN, co w optymistycznym wariancie przełoży się na wspomniane 82,8 mln PLN. Wówczas kapitalizacja rynkowa Dadelo wyniesie 206 415 000 PLN (11 467 500 akcji po 18 PLN). Aktualnie kapitał zakładowy Dadelo podzielony jest na 6 867 500 akcji należących do Grupy Oponeo. Spółka w ramach pierwszej oferty publicznej nie wystawiła na sprzedaż swoich akcji, dodatkowo nakładając roczny lock-up, co oznacza że Oponeo przez dwanaście miesięcy po debiucie Dadelo nie będzie mogło ich sprzedać. Jeżeli wszystkie 4,6 mln nowych akcji znajdzie nabywców podczas IPO, będą one stanowić 40,11% głosów na WZA. Większościowym akcjonariuszem (59,89% głosów na WZA) pozostanie Grupa Oponeo.

Reklama

Debiut giełdowy Dadelo ma więc charakter typowo rozwojowy - w ramach pierwszej oferty publicznej obecny jedyny akcjonariusz spółki nie sprzeda żadnej ze swoich akcji.

Oferta akcji Dadelo na rynku pierwotnym jest skierowana zarówno dla inwestorów instytucjonalnych, jak i indywidualnych. Dla tych drugich przeznaczono aż 25% oferty - 1 150 000 akcji. Pozostała część oferty (75%, 3 450 000 akcji) została przygotowana dla inwestorów instytucjonalnych.

 

Harmonogram pierwszej oferty publicznej Dadelo

  • Piątek, 4 grudnia: rozpoczęcie zapisów na akcje dla inwestorów indywidualnych
  • Poniedziałek, 7 grudnia: rozpoczęcie budowy księgi popytu dla inwestorów instytucjonalnych
  • Piątek, 11 grudnia: zakończenie zapisów na akcje Dadelo dla inwestorów indywidualnych (zapisy będą trwać do godz. 15:00) i zakończenie budowy księgi popytu dla inwestorów instytucjonalnych
  • Poniedziałek, 14 grudnia: ustalenie ostatecznej ceny emisyjnej na rynku pierwotnym i publikacja liczby sprzedanych akcji w ramach IPO (możliwy wcześniejszy termin)
  • Wtorek, 18 grudnia: przydział akcji Dadelo inwestorom biorącym udział w pierwszej ofercie publicznej
  • Pierwsze dni stycznia 2021 r.: prawdopodobny termin rozpoczęcia notowania praw do akcji (PDA) Dadelo
  • Połowa stycznia 2021 r.: przewidywany termin debiutu spółki na głównym parkiecie GPW i rozpoczęcie notowań akcji oraz PDA spółki

 

Gdzie można zapisać się na IPO Dadelo?

Inwestorzy indywidualni mogą dokonać subskrypcji na akcje Dadelo na rynku pierwotnym za pośrednictwem ośmiu domów maklerskich. Minimalna kwota subskrypcji to zaledwie 180 PLN (10 akcji), maksymalnie zaś można zapisać się na 200 000 akcji, co przekłada się na kwotę 3,6 mln złotych. W IPO Dadelo mogą wziąć udział klienci:

  • ING Bank Śląski
  • PKO Bank Polski
  • mBank BM
  • Santander Bank BM
  • Noble Securities
  • Trigon DM
  • DM BOŚ
  • DM BDM
Reklama

 

Klauzula informacyjna

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w pierwszej ofercie publicznej Dadelo. Każdy inwestor detaliczny samodzielnie podejmuje decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Zakup akcji wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, za które bierzesz pełną i wyłączną odpowiedzialność. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania naszego Kursu Inwestowania w Akcje od Zera:

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z pierwsza oferta publiczna dedalo