Dziś akcje X-Trade Brokers zanurkowały po tym jak broker opublikował rozczarowujące wyniki finansowe w pierwszym półroczu. Cena akcji XTB spadła do najniższych poziomów odnotowanych od majowego debiutu na GPW.
Zysk netto w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku stopniał aż o 55%. Odpowiada za to spadek przychodów o ponad 12%, a w szczególności wzrost kosztów o ponad 46%.
Spadła liczba nowych rachunków pozyskanych w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku, ale odnotowano poprawę w przypadku średniej liczy aktywnych rachunków (Średnia kwartalna liczba rachunków za pośrednictwem których przeprowadzono co najmniej jedną transakcję w okresie trzech miesięcy).
Źródło: Raport półroczny X-Trade Brokers
Dziś akcje spółki traciły już na otwarciu. Luka spadkowa miała zasię prawie 9,7%, poźniej rynek znizkował jeszcze silniej. W kulminacyjnym momencie akcje XTB były handlowane po cenie o ponad 18% niższej niż na wczorajszym zamknięciu.
Komentarz zarządu spółki
"Pierwsza połowa 2016 roku, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, pozostała wolna od nieoczekiwanych zdarzeń rynkowych, takich jak uwolnienie kursu franka szwajcarskiego. Mimo to wyniki za pierwszy kwartał 2016 roku pozostały na odpowiednio wysokim poziomie. Dopiero drugi kwartał 2016 roku przykuwa uwagę do rosnącej złożoności wpływu zdarzeń rynkowych na decyzje inwestycyjne klientów" - czytamy w komentarzu zarządu spółki.
Problemem niska zmienność na rynkach
Według Zarządu za rozczarowujący wynik odpowiada w głównej mierze niska zmienność na rynkach finansowych oraz niski poziom stóp procentowych.
"W drugim kwartale 2016 roku wyniki Grupy ukształtowane zostały przede wszystkim przez tzw. range trading, tj. poruszanie się rynku w ograniczonym przedziale cenowym oraz mniejszą dynamikę rynków przy jednoczesnym niskim poziomie stóp procentowych. Połączenie powyższych czynników przyczyniło się do spadku wolumenu na instrumentach finansowych liczonego w lotach, jak również niższej responsywności na działania marketingowe." - wyjaśnia w komentarzu Zarząd.
Kosztowne kampanie marketingowe
W komentarzu przeczytamy również informację o wzroście wydatków marketingowych w związku z szeroko zakrojoną kampanią marketingową z udziałem znanego aktora Madsa Mikkelsena. Trzeba zauważyć również, że w przypadku rynku polskiego broker korzystał także z wizerunku piłkarza - Grzegorza Krychowiaka. Zarząd jest przekonany, że wyniki kampanii powinny się ostatecznie przełożyć na pozyskanie nowych klientów, oczywiście z naturalnym opóźnieniem.