Kurs spółki Tesla w posesyjnych notowaniach spada o 4%. Wszystko dlatego, że marże spadły poniżej 20%, ten poziom miał być „podłogą”. W I kwartale marża wyniosła 19,3%.
- Marże Tesli spadły mocno, w ślad za cenami aut EV.
- W I kwartale 2023 Tesla zarobiła 85 centów na akcję, co było zgodne z oczekiwaniami.
- Przychody ze sprzedaży EV wzrosły o 18% r/r, do niemal 20 mld USD.
- Przychody segmentu Tesla Energy gwałtownie wzrosły do 1,53 mld USD (+148% r/r).
Tesla podała dziś wyniki finansowe za I kwartał 2023. Zysk na akcję wyniósł 85 centów i był zgodny z oczekiwaniami. Przychody sięgnęły 23,33 mld USD, oczekiwano 23,21 mld USD. Zysk netto wyniósł 2,51 mld USD (-24% r/r), a zysk GAAP (bez zdarzeń jednorazowych) wyniósł 73 centy (-23% k/k).
Jednak to w zakresie marż spółka Elona Muska zawiodła. Dlatego w notowaniach po sesji mocno traci na wycenie.
Notowania spółki Tesla dnia 19.04.2023
Źródło: Barron's
Marża Tesli spadła poniżej 20%
W komunikacie dla akcjonariuszy Tesla podała, że nie wykorzystała w pełni nowych fabryk, co nadwyrężyło marże. Spadły one poniżej 20%, ten poziom miał być „podłogą”. W I kwartale marża wyniosła 19,3%.
Analitycy z Wall Street prognozowali marże na poziomie 21% w I kw. Rok temu sięgały one 29%. Jeszcze w IV kwartale 2022 wynosiły 24,3%.
Oczywiście, negatywnie na wyniki spółki Elona Muska wpłynęły również wyższe koszty surowców, towarów, logistyki. Tesla odnotowała również spadek przychodów ze sprzedaży kredytów środowiskowych.
Przychody z podstawowego segmentu Tesli, czyli ze sprzedaży aut, sięgnęły w I kwartale 19,96 mld USD, co oznacza wzrost o 18% r/r. Całkowite przychody wzrosły o 24%. Przychody segmentu Tesla Energy gwałtownie wzrosły do 1,53 mld USD (+148% r/r).
"W obecnym środowisku makroekonomicznym postrzegamy ten rok jako wyjątkową okazję dla Tesli" - czytamy w raporcie kwartalnym. "Ponieważ wielu producentów samochodów pracuje nad wyzwaniami związanymi z ekonomiką swoich programów EV, dążymy do wykorzystania naszej pozycji jako lidera" - twierdzi spółka Tesla.
Co ciekawe, zużycie systemów magazynowania energii Tesli wzrosło do 3,9 GWh, czyli o 360% rok do roku - podała firma Muska. Chodzi o systemy magazynowania energii oparte na bateriach litowo-jonowych, produkowane przez Teslę, które obejmują domowe baterie zwane Powerwall, oraz system Megapack, który umożliwia przedsiębiorstwom energetycznym przechowywanie i wykorzystywanie większej ilości energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, takich jak słońce i wiatr.
Zobacz również: Elon Musk rozczarował inwestorów podczas Tesla Investor Day
Tesla wciąż obniża ceny pojazdów
Już w trakcie sesji kurs Tesli spadał o -2%, na wieść o kolejnych obniżkach cen pojazdów. Firma obniżyła ceny swoich pojazdów pod koniec ubiegłego roku i w I kwartale 2023 roku. Ogłosiła również kolejne obniżki we wtorek wieczorem.
Średnia cena EV Tesli w I kwartale wyniosła 46 850 USD, według FactSet. Jeszcze w IV kw. 2022 wynosiła 51 400 USD, oraz 52 100 USD przed rokiem.
Tesla sprzedaje obecnie cztery modele pojazdów elektrycznych (EV), które są produkowane w dwóch zakładach w USA, oraz w fabrykach w Szanghaju i pod Berlinem. Niedługo w ofercie ma się pojawić Cybertruck.
Na początku kwietnia Tesla poinformowała o dostawach pojazdów w wysokości 422 875 sztuk w I kwartale. Produkcja była nieco wyższa, niż dostawy – wyniosła 440 808 pojazdów.
W ubiegłym miesiącu Musk ogłosił plany budowy fabryki Tesli w Monterrey w Meksyku. Niedawno zaś Tesla zapowiedziała uruchomienie w Szanghaju fabryki produkującej Megapaki, czyli wspomniane systemy magazynowania energii.
Według pliku finansowego opublikowanego pod koniec stycznia, Tesla ma wydać 7-9 mld USD w 2024 i 2025 roku, co oznacza wzrost nakładów inwestycyjnych o około 1 mld USD w ciągu najbliższych dwóch lat.